Laten we er het beste van hopen - Carolina Setterwall RECENSIE

Recensie: Laten we er het beste van hopen - Carolina Setterwall

Laten we er het beste van hopen gaat over de jonge weduwe Carolina. Haar wereld komt tot stilstand als ze 's ochtends haar man Aksel dood aantreft in bed. In deze autobiografische roman neemt Carolina Setterwall de lezers mee door deze intense gebeurtenis. Ze vertelt over de periode waarin ze Aksel ontmoet, hoe verliefd ze waren maar ook over de hoogte en dieptepunten tijdens hun relatie. Ze vertelt over de dingen die ze anders had gedaan als ze had geweten dat Aksel niet lang meer te leven had. Ze vertelt hoe boos ze is omdat Aksel haar alleen achter heeft gelaten. Dat ze niet weet hoe ze nu verder moet, alleen met een acht maanden oude baby.

Laten we er het beste van hopen is een triest verhaal over de verschillende fases van verdriet, maar het is ook een verhaal dat laat zien hoe sterk mensen zijn. Een verhaal waar veel mensen hoop uit kunnen halen als ze in een soortgelijke situatie zitten. Dat Setterwall kan schrijven is een ding wat zeker is. De emotie spatte van de pagina en je kunt het af en toe dan ook echt niet drooghouden. Laten we er het beste van hopen is gebaseerd op de eigen ervaring van Setterwall en als je dat weet valt op hoe eerlijk ze is. Ze maakt dingen niet mooier dan ze zijn, ze schrijft eerlijk over haar gedachten en haar daden en ook over haar mindere positieve eigenschappen. Hierdoor is Carolina niet het meest sympathieke personage, maar desondanks is ze wel iemand die echt is zonder filters. Het boek is opgedeeld in 2 gedeeltes. In het eerste gedeelte wordt de periode vanaf 2009 tot 2014 behandeld. Afwisselend wordt de periode voor de dood van haar man behandeld en na zijn dood terwijl langzaam het verleden het heden inhaalt. In het tweede gedeelte wordt de periode 2015 tot 2016 behandeld en lezen we hoe Carolina zich probeert staande te houden. Het stuk na zijn dood zijn specifiek tot Aksel gericht en Setterwall schrijft deze in jij-vorm. Het voelt als lezer bijna alsof je vanaf de zijlijn staat af te luisteren. Het enige minpunt van dit boek is dat het tempo af en toe erg traag is en Setterwall nu en dan in herhaling valt. Het verhaal sleepte zich op het einde echt maar langzaam voort.

Het beste van Laten we er het beste van hopen is dat het zo echt is. Laten we er het beste van hopen is intens, hartverscheurend en de emoties zijn af en toe zo sterk, dat je het boek soms gewoon even neer moet leggen. Op sommige punten zul je van Carolina gaan houden maar je gaat haar ook haten. Maar dat je haar en Aksel in je hart gaat sluiten is een ding dat zeker is.

Laten we er het beste van hopen

1  2  3  4  5

Laten we er het beste van hopen is de autobiografische roman van Carolina Setterwall over een jonge moeder die haar vriend plotseling verliest. Rauw, gevoelig en onvergetelijk.

In Laten we er het beste van hopen van Carolina Setterwall ontvangt Carolina op een dag een vreemde mail van haar vriend, met daarin wachtwoorden en andere instructies voor het geval dat hij komt te overlijden. Hij eindigt het bericht met: laten we er het beste van hopen. Vijf maanden later is hij dood.

In deze autobiografische roman vertelt Carolina over haar intense relatie met de aantrekkelijke Aksel en over de shock nadat ze hem op een ochtend dood in bed aantreft. Om haar gedachten te ordenen begint Carolina een dagboek. Met forensische precisie probeert ze te achterhalen of zij schuld had aan zijn dood. Aksel wilde het rustig aan doen, maar het kon Carolina niet snel genoeg gaan: samenwonen en een kind krijgen. Pushte ze hem te veel? Wanneer zich een nieuwe liefde aandient, vraagt ze zich vertwijfeld af of ze die wel mag toelaten in haar leven.

Dapper en nietsontziend, en tegelijk menselijk en vol emotie vertelt Carolina Setterwall in Laten we er het beste van hopen over het leven zoals we ons dat voorstellen en hoe dat in een oogwenk weggerukt kan worden.