Ik bel mijn broers - Jonas Hassen Khemiri RECENSIE

Recensie: Ik bel mijn broers - Jonas Hassen Khemiri

In december 2010 vond er in Zweden een terroristische aanslag plaats: in het centrum van Stockholm ontploften er twee bommen. De gevolgen die na deze toestand in Zweden werden georganiseerd, zorgden ervoor dat Jonas Hassen Khemiri, zoon van een Tunesische vader en een Zweedse moeder, geprikkeld werd een boek te schrijven. Ik bel mijn broers is gebaseerd op de gebeurtenissen in 2010.

Hoewel Khemiri maar weinig woorden voor zijn vertelling nodig heeft, komt zijn boodschap binnen. Luid en duidelijk. Het verhaal is een monoloog, waardoor er constant maar een persoon aan het woord is. Amor is de jongen die ons, door middel van zijn standpunten, zijn verhaal vertelt. Ik bel mijn broers schaduwt de jongen in de 24 uur nadat de aanslag is gepleegd. Hij beweegt zich vrij door de stad, maar weet dat hij door zijn uiterlijk zo maar als verdachte staande kan worden gehouden.

Amors vertelling bevat vijf hoofstukken die genoemd zijn naar de persoon die in dat hoofdstuk centraal staat. Elk van de vijf personen vult op zijn of haar specifieke manier een bepaalde leegte in het leven van Amor. Voorafgaand aan de hoofdstukken bevindt zich een bladzijde met een korte tekst waarin Amor zich tot zijn broers richt. Ze geven in eerste instantie weinig betekenis een leveren wezenlijk een raadsel over het insluiten van deze stukken. Naarmate de uren verstrijken, blijkt dat deze passages een zeer groot aandeel in het verhaal hebben, nochtans onmisbaar zijn.

Tijdens de wandeling leer je Amor niet zozeer kennen. Het zijn juist de bovengenoemde personen die Amor betekenis geven. De manier van vertellen zorgt voor een heldere gedachtegang van de protagonist. Zijn gedachten en angsten vormen het verhaal. Je wordt opgeslurpt en beleeft zijn wereld mee. Met name de raadselachtige stukken zorgen voor een virulente leeservaring. Er zijn weinig boeken die zich met weinig tekst onder je huid weten te plakken, maar Ik bel mijn broers is zo'n boek dat nog een extra klevende slijmlaag lijkt te hebben.

De laatste vijfentwintig pagina's van het boek bevatten bonusmateriaal, waaronder een open brief aan de voormalige Zweedse minister van Justitie; Beatrice Ask. Khemiri schreef deze brief daadwerkelijk en het werd in 2013 gepubliceerd in Dagens Nyheter, de Stockholmse Krant. Het is de meest gelinkte tekst in de Zweedse geschiedenis geworden. De woorden van de auteur voelen alsof hij het achterste van zijn tong laat zien. Een dringend verzoek om de hersens te gebruiken bij het huidige beleid. De frustraties worden door middel van onmiskenbare voorbeelden voelbaar en geven een twinkeling in je huid. De tekst voelt oprecht en geeft stof tot nadenken. Het legt wonden bloot van kwesties waarover je misschien helemaal nooit zo erg nadenkt. Na het lezen van Ik bel mijn broers zul je dit ongetwijfeld wél doen.

Ik bel mijn broers is geen gemakkelijk boek en vergt door de speciale manier van schrijven minimaal het maximale aan je concentratie. Zie dit als een voordeel en niet als belemmering. Je zal merken dat het de moeite waard is. Het boek geeft door haar unieke alleenspraak een onverbloemd en eerlijk zicht in de wereld waarin racisme helaas maar al te vaak van toepassing is. En ditmaal vanaf een andere kant.

Ik bel mijn broers

1  2  3  4  5

Een auto is ontploft in Stockholm. Amor dwaalt rond in een stad die wemelt van de politieagenten, op zoek naar een reserveonderdeel voor een boor.
    In zijn jaszak zit een telefoon, in zijn achterzak een mes. Hij moet opnemen wanneer Shavi belt. Hij moet Valeria met rust laten. En bovenal moet hij zich zo normaal mogelijk gedragen. Hij belt zijn broers: blijf binnen, verstop je. Of nee, ga naar buiten, je verstoppen is een schuldbekentenis. 24 uur bevinden we ons in het hoofd van Amor, waar de grenzen tussen dader en slachtoffer, paranoia en werkelijkheid vervagen.
    Ik bel mijn broers is een razendsnel, ademloos monoloog over de terroristische aanslag in Zweden in 2010. De hoofdpersoon zit gevangen in gedachten over het verstarrende sociale klimaat, identiteit, schuld, en hoe je vanzelf de Ander wordt wanneer de slechteriken op jou lijken.