Dit is geen dagboek - Erna Sassen RECENSIE

Recensie: Dit is geen dagboek - Erna Sassen

In Dit is geen dagboek lezen we het dagboek van Boudewijn, een jongen van 16 jaar die enkele jaren na het overlijden van zijn moeder depressief wordt. Hij komt de deur niet meer uit, praat niet meer en wilt niet meer naar school. Ten einde raad stelt zijn vader hem een ultimatum: Boudewijn moet elke dag in een dagboek schrijven en een cd luisteren want anders laat zijn vader hem opnemen in een psychiatrische instelling.

Erna Sassen weet met dit jongerenboek een zeer rauw verhaal te brengen over de impact van een psychische stoornis van een ouder, en vervolgens zelfmoord, op het gezin en op Boudewijn in het bijzonder. Hierdoor onderscheidt het boek zich ook meteen van vele andere boeken over jongeren die met depressie worstelen. Daarnaast worden de gevoelens van Boudewijn zeer rauw en realistisch beschreven. Waar in andere boeken rond overleden ouders of depressie vooral het verdriet naar voren komt, zien we in dit boek ook duidelijk de immense woede die Boudewijn ervaart ten opzicht van zijn moeder. Die woede wordt zo expliciet beschreven dat je soms naar adem hapt, omdat het ergens verkeerd lijkt om je zo te voelen. Maar het stemt de lezer ook wel tot nadenken over hoe verlaten Boudewijn zich voelt en hoe het is om op te groeien met een ouder waar je niet altijd op kan vertrouwen. Daarnaast worden ook de gevolgen van Boudewijns' depressie goed beschreven. Boudewijn verliest heel wat vrienden en niemand lijkt hem te durven aanspreken omdat ze niet weten wat ze moeten zeggen.

Dit is geen dagboek laat op het einde wel heel wat verbeelding over aan de lezer. Het boek eindigt vrij abrupt met een open einde, waardoor je niet weet hoe het verhaal juist zal aflopen. Ook dit is een origineel concept, aangezien heel wat boeken eindigen met een goed einde. Het kan echter wel storend zijn voor lezers die liever een afgerond verhaal lezen.

Tenslotte is Dit is geen dagboek erg geschikt voor tieners. De vertelstijl waarin niet wordt teruggeschrikt van details of taboe-onderwerpen past bij de leefwereld van tieners. Daarnaast is het boek vrij kort en is het geschreven in de vorm van een dagboek, waardoor je altijd korte stukjes leest. Het boek is dus ook geschikt voor jongeren die minder graag lezen. Erna Sassen bracht dit boek oorspronkelijk uit in 2009, maar dit boek werd in 2020 opnieuw uitgebracht met een andere cover. De vernieuwde cover heeft een matuurdere uitstraling, waardoor ze ook eerder opgepakt zal worden door tieners.

Kortom, Dit is geen dagboek, is een uitermate geschikt boek voor tieners die graag een emotioneel verhaal lezen over de leefwereld van een tiener in de nasleep van de zelfdoding van zijn moeder.

Dit is geen dagboek

1  2  3  4  5

Ontroerende jeugdroman over een puber die worstelt met de dood van zijn moeder.

Niet aan de verwachtingen voldoen

dat wordt mijn levensdoel, heb ik vannacht besloten.

Vanaf vandaag ga ik mijn uiterste best doen iedereen teleur te stellen.

Een paar jaar na het overlijden van zijn moeder wordt de 16-jarige Boudewijn 'ziek'. Hij is totaal apathisch en komt zijn bed niet meer uit. Zijn vader stelt hem voor de keuze: 'Vanaf nu schrijf je elke dag een stukje in dit schrift en je luistert elke dag naar tenminste één van deze cd's. Of ik laat je opnemen.'

Bou begint met forse tegenzin aan zijn 'strafwerk', maar gaandeweg blijkt zowel het schrijven als de muziek een uitlaatklep.

'Meeslepend, ontroerend en liefdevol biedt Erna Sassen inzicht in de woede, de angst en de eenzaamheid die de hoofdpersoon ervaart op zijn weg naar de volwassenheid.' Arthur Japin