Sproetenliefde - Maren Stoffels RECENSIE

Recensie: Sproetenliefde - Maren Stoffels

Amber is hopeloos verliefd op haar leraar Nederlands en schrijft uit wanhoop een kreet op de muur van de wc. Tot haar verbazing reageert er iemand op. Als snel voeren ze hele gesprekken via de wc-muur. Dan krijgt Amber ook nog een opdracht van die leuke leraar Nederlands: de stille Robin, die bij haar in de klas zit, weer aan het praten krijgen. Toch wordt ze steeds nieuwsgieriger naar Robin met z'n rode haar. Waarom praat hij al maandenlang niet?

In het eerste hoofdstuk van Sproetenliefde maken we kennis met Amber en haar beste vriendin Ezra. Ze zijn al jarenlang vriendinnen, maar hun thuissituatie is heel verschillend. Amber woont samen met haar moeder en kleine broertje Mick, en ze hebben het niet breed. Amber moet na schooltijd vaak oppassen, zodat haar moeder kan werken. Amber vindt de ouders van Ezra niet erg aardig, maar ze hebben meer geld te besteden dan Amber. Doordat Maren Stoffels dit allemaal op een uitgebreide, maar vlotte manier beschrijft, kom je in korte tijd veel te weten over Amber. Ook haar gevoelens en gedachten, komen uitgebreid aan bod, waardoor je nog meer in het verhaal zit.

Amber, die dyslexie heeft, krijgt van haar leraar Nederlands de opdracht om de stille Robin weer aan het praten te krijgen. Hierdoor leert ze hem steeds beter kennen, maar ziet ze ook de pesterijen van haar klasgenoten Katinka en Melvin. Katinka en Melvin hebben het op Robin gemunt en de boosheid van Amber hierover komt in het boek duidelijk naar voren. Amber vindt dit oneerlijk en wil er iets aan doen. Maren Stoffels geeft je een duidelijk kijkje in Amber haar hoofd, waardoor je jezelf ook opwindt over het pestgedrag van Katinka en Robin.

Sproetenliefde heeft een aantal verschillende verhaallijnen, wat maakt dat je steeds door wilt blijven lezen en benieuwd bent naar de afloop. Lukt het Amber om Robin aan het praten te krijgen? En waarom praat Robin eigenlijk niet? En wie schrijft de berichten naar Amber op de muur van het toilet? En hoe loopt het af met Ezra en haar nieuwe vriendje? En komt Amber haar leraar erachter dat ze verliefd op hem is? Door deze verschillende verhaallijnen, kan elk meisje zich wel inleven in of identificeren met dit boek! In sommige boeken kunnen de verschillende verhaallijnen heel verwarrend werken, maar dat is bij Sproetenliefde niet het geval. Maren Stoffels zorgt ervoor dat alle puzzelstukjes mooi in hun plek passen, waardoor het een mooi geheel wordt! Een aanrader voor meiden die van lezen houden, maar ook zeker een prachtig boek wanneer je niet dol op lezen bent: in dit boek wil je namelijk dóórlezen en weten hoe het afloopt!

Sproetenliefde

1  2  3  4  5

Gevoelige jeugdroman over een meisje dat een tekst schrijft op de wc-muur, en daar onverwacht antwoord op krijgt. Een mooi verhaal over stille liefdes en bijzondere vriendschappen.

Ik ben verliefd op mijn leraar. Wat moet ik nou?

Amber is hopeloos verliefd als ze deze kreet op een wc- muur op school schrijft. Tot haar grote verbazing reageert er iemand op haar noodkreet. Al gauw wordt deze onbekende de enige aan wie ze via de wc-muur alles durft te vertellen.

En dan is er nog die opdracht van haar grote liefde zelf: stille Robin weer aan het praten krijgen. Alsof ze dat er nog bij kan hebben! Toch raakt ze geïntrigeerd door deze vreemde jongen met zijn rode haar. Waarom spreekt hij al maandenlang geen woord?