Extra Vierge - Sandra Alvarez RECENSIE

Recensie: Extra Vierge - Sandra Alvarez

Extra Vierge, door het oog van de olijf

Het kookboek Extra Vierge gemaakt door Sandra Alvarez, Sandra Alvarez is bekend van Masterchef Nederland. Het boek bevat ruim 100 recepten met olijfolie. Op de voorkant van het boek staat ook de fotograaf genoemd, de foto's zijn gemaakt door Ashkan Mortezapour. Deze fotograaf verdient zeker een plekje op de voorkant, want de foto's in het boek zijn prachtig. De gerechten bevatten mooie kleuren van verschillende ingrediënten, de gerechten zijn mooi opgemaakt en prachtig in beeld gebracht. Niet elk recept staat op de foto, dat is eigenlijk jammer. Er staan bijzondere recepten in zoals een smoothie van Shanghai paksoi, je wordt dan toch wel erg nieuwsgierig hoe deze eruit zal zien.

Het kookboek Extra Vierge is opgedeeld in meerdere hoofdstukken. Voor elke gelegenheid heeft Sandra Alvarez veel recepten met olijfolie opgeschreven. Zo zijn er hoofdstukken over het ontbijt/brunch, tapas, salades, vlees en vis maar ook recepten voor desserts en cocktails. De titel is wel wat misleidend. Je verwacht dat je als een Jamie Oliver overal veel olijfolie overheen moet schenken of dat gerecht grotendeels uit olijfolie bestaat, maar dit is niet het geval. Er gaat in sommige gerechten namelijk bijna geen olijfolie, in andere gerechten maar 2 eetlepels of er wordt alleen in de olijfolie gebakken. Het hoofdstuk cocktails is hiervan ook een voorbeeld, hier gaat niet overal olijfolie in, maar wordt de rand van het glas in de olijfolie gedoopt zodat het zout of de cacaosnippers kunnen blijven plakken. In sommige gerechten gaat er meer kurkuma en pimenton (paprikapoeder) dan olijfolie.

De schrijfster Sandra Alvarez is in Amsterdam geboren, maar heeft Spaans en Chinees bloed. Deze Aziatische roots zie je leuk terugkomen in de recepten, er wordt bijvoorbeeld vaak Thaise basilicum aan gerechten toegevoegd. Er staat voor iedereen wat in het kookboek, van vegetarische gerechten tot aan desserts. Overal is het vloeibare goud, de olijfolie, in verwerkt. Daarnaast worden er in de recepten ook geen geraffineerde suikers gebruikt, het is dus een kookboek voor mensen die bewust met hun gezondheid bezig zijn.

Tijdens het bereiden van wat recepten heb ik het boek langere tijd op een pagina open laten liggen, je zag na het dichtklappen van het boek waar ik hem open had geklapt. Je blijft een opening zien waar het boek opengelegen heeft. Dat is wel jammer van het mooie boek. Ik wilde iets nieuws proberen dus ik heb het ontbijt, de lunch en het avondeten uit het boek Extra Vierge gekookt.

Romige geroosterde havermout met banaan

Het ontbijt bestond uit havermout, geprakte banaan en hier over heen meerdere toppings. De olijfolie die in dit recept wordt gebruikt is om de havermout te roosteren. Er staat dat de bereiding 20 minuten duurt, dit blijkt exclusief alles snijden en voorbereiden te zijn. Het recept is lekker, maar dit komt wel door de geprakte banaan er door heen en de toppings, anders is het eigenlijk gewoon gekookte havermout. Met de toppings kan je zelf ook alle kanten op, er staat een aantal suggesties in het boek maar je zou hier zelf ook nog verschillende soorten fruit voor kunnen verzinnen. Dit recept kan je het beste maken op een zaterdag- of zondagochtend als je alle tijd hebt. Als je 's ochtends weinig tijd hebt, is dit best een werk om klaar te maken.

Pantosti met brie, pure chocolade en basilicum

Voor de lunch stonden er pantosti's op het menu. De olijfolie die je gebruikt is om de tosti's in de pan te bakken, er wordt dus verder geen olijfolie gebruikt. De combinatie brie met chocolade is erg speciaal, zelf zou je niet snel op deze combinatie komen of dit proberen. Met de hoeveelheden uit het recept overheerst de pure chocolade wel. De kruiden proef je daarentegen weinig, hier zou je dus iets meer van in mogen doen. Je moet een goede verhouding zoeken tussen de chocolade, brie en kruiden. Dit is zeker een gerecht om te onthouden als lunch, je moet dit alleen niet elke dag eten. Het is een leuke en luxe lunch voor in het weekend bijvoorbeeld.

Romige paddenstoelenmix met eierdooier

Op de foto in het kookboek staat het recept met de eierdooier in het midden van de paddenstoelen, de eierdooier is nog heel. Dit komt niet overeen met het recept. In het recept moet je de eierdooier door de paddenstoelen heen bakken. De titel zegt dat het een romige paddenstoelenmix is, dit blijkt na het bereiden niet zo te zijn. Mogelijk dat met meer eierdooiers het gerecht romiger kan worden, maar dat was nu met één eierdooier niet het geval. Ik had meer van de smaak verwacht.

Het kookboek Extra Vierge krijgt 4 hartjes. Ondanks dat de titel wat misleidend is en olijfolie niet het hoofdingrediënt van de gerechten is, zijn de gerechten wel speciaal en smakelijk. Het blijkt na het bereiden van meerdere gerechten wel dat je meer tijd bij de bereidingstijd moet optellen, je moet hier dus wel rekening mee houden. Sandra Alvarez heeft een mooie verzameling recepten gepubliceerd in Extra Vierge.

Recensie: Extra Vierge - Sandra Alvarez

Extra Vierge

1  2  3  4  5

In haar nieuwe boek deelt Sandra Alvarez haar onvoorwaardelijke liefde voor koken met extra vierge olijfolie, met extra aandacht voor vegetarische gerechten en het minimale gebruik van suiker.

Olijfolie heeft niet alleen een gunstig effect op de gezondheid, het vloeibare goud zorgt in haar verrassende en toegankelijke recepten ook voor een onvergetelijke smaaksensatie. Denk aan gerechten als suikervrije custardtaartjes met truffel, vegan foi gras, zeevruchtenmuffins, vegetarische ceviche en hondenkoekjes! Zelfs in haar desserts en cocktails is olijfolie smaak bepalend.

Sandra's Spaans-Aziatische roots vinden in Extra vierge hun weerslag in originele, wereldse gerechten die in elk geval één ingrediënt gemeen hebben: olijfolie.