Er is een kans - Richard Russo RECENSIE

Recensie: Er is een kans - Richard Russo

Drie vrienden die elkaar kennen vanop de universiteit komen terug samen nu ze zestigers zijn in Er is een kans. Ze spreken af in een huis dat doet herinneren aan het verleden dat ze samen deelden. Hier verdween Jacy, het meisje waar de drie vrienden verliefd op waren. Komen ze te weten wat er nu echt is gebeurd zoveel jaar geleden?

Er is een kans is een roman met een randje misdaad omdat het voor een groot deel gaat over wat er met de vermiste Jacy gebeurd is. De drie vrienden en hoofdpersonages in dit boek, Lincoln, Teddy en Mickey duiken elk op hun eigen manier terug in het verleden. Wat hieruit volgt zijn vooral veel mijmeringen over vroeger, verloren herinneringen en bladzijdenlange omschrijvingen. De hoofdstukken zijn afwisselend geschreven uit het standpunt van één van de drie zowel in heden als verleden.

Richard Russo slaagt erin om de lezer mee te nemen diep in de wereld van de drie vrienden, en dan vooral in het verleden. In de eerste hoofdstukken wordt kennisgemaakt met deze personages en wordt een beeld van hun thuissituatie en ouders geschetst. Dat is wel even aanpassen aangezien het verhaal gaat over drie zestigers. Toch maakt deze achtergrond deel uit van het beeld dat Er is een kans over Lincoln, Teddy en Mickey schetst. Richard Russo vertelt de lezer een verhaal over drie vrienden die elkaar vonden en elkaar daarna terug verloren. Dat ze elkaar eigenlijk niet echt kennen is wel duidelijk, zeker wanneer de antwoorden in dit verhaal boven komen. Enkele andere personages die in dit boek aan bod komen worden wat minder uitgediept en dienen eerder om wat mysterie in het verhaal te brengen.

Al heeft Richard Russo een vlotte schrijfstijl toch bestaat dit boek vooral uit veel omschrijvingen die niet zoveel bijdragen tot het eigenlijke verhaal. Er werden pagina's en pagina's gewijd aan irrelevante herinneringen van de drie studenten. Allemaal waren ze verliefd op hun gezamenlijke vriendin Jacy, maar toch kan je net haar personage maar heel slecht doorgronden. Er wordt geen duidelijkheid gegeven over waarom zij zo belangrijk was dat de mannen veertig jaar later plots haar mysterie willen ontrafelen. In tegenstelling toch Jacy leer je de drie hoofdpersonages wel vrij goed kennen. Drie overduidelijke tegenpolen die logischerwijs in het dagelijkse leven het contact zoekgeraakt zijn. Het is op zich al bijzonder dat deze drie jongens elkaar op de universiteit wel vonden gezien hun verschillende karakters en ambities. Dit tast echter de geloofwaardigheid van het verhaal wel wat aan.

Er is een kans is een roman waarin op zoek gegaan wordt naar de waarheid over het verleden door met drie oude vrienden terug in de tijd te gaan. Al is de schrijfstijl van dit boek best prettig, toch geven de vele details vaak eerder een gevoel van bladvulling als dat ze echt bijdragen tot het geheel.

Er is een kans

Richard Russo

30 juni 2020

ISBN 9789056726546
    Uitgever Signatuur
    464 pagina's

Signatuur

1  2  3  4  5

Russo toont wederom met humor en tederheid de valkuilen van de mens, maar combineert dat dit keer met spanning en mysterie!

Op een nazomerse dag in september komen Lincoln, Teddy en Mickey na jaren weer samen in een vakantiehuis op Martha's Vineyard. De oude vrienden, totaal verschillend van elkaar, zijn na hun afstuderen hun eigen weg gegaan. Maar één ding hebben ze gemeen: ooit waren ze allemaal verliefd op Jacy Colloway, die na een gezamenlijke vakantie in datzelfde huis spoorloos verdwenen is. Nu, veertig jaar later, zijn ze haar nog steeds niet vergeten. Terwijl ze terugblikken op hun leven dringt de vraag over wat er precies met Jacy is gebeurd zich steeds meer op. En dan blijkt dat ze elkaar toch niet zo goed kennen als ze dachten.