Moordgids voor lieve meisjes - Holly Jackson RECENSIE

Recensie: Moordgids voor lieve meisjes – Holly Jackson

In Moordgids voor lieve meisjes van Holly Jackson maken we kennis met Pip. Pip doet voor haar profielwerkstuk onderzoek naar de (vermoedelijke) moord op Andie Bell. 5 jaar geleden is Andie namelijk spoorloos verdwenen en werd haar toenmalige vriendje Sal, die zelfmoord pleegde, als moordenaar aangeduid. Maar volgens Pip zitten er wat haken en ogen aan het verhaal en kan ze niet voorstellen dat Sal de moordenaar is. Samen met de broer van Sal, Ravi, besluit ze om de zaak tot op de bodem uit te zoeken. Is Sal de echte moordenaar? En als hij onschuldig is, loopt de moordenaar dan nog steeds rond?

In Moordgids voor lieve meisjes maken we zoals gezegd kennis met Pip. Holly Jackson, de auteur van het boek, weet ervoor te zorgen dat je Pip meteen in je hart zal sluiten. Pip is namelijk niet alleen onwijs intelligent, ze is ook heel eigenzinnig. Wanneer ze bijvoorbeeld zenuwachtig is, komt er uit haar mond een stortvloed van nutteloze weetjes. Zo zegt ze het volgende als ze Ravi voor het eerst ontmoet: “‘Ik vroeg me af of je een ogenblikje voor me hebt. Nou ja, niet een ogenblikje… Wist je dat ogenblik een leenwoord uit het Duits is? In enen oghenblicke, ofwel letterlijk “de blik van de ogen”, dus… Heb je misschien een paar opeenvolgende ogenblikken voor me?’”
Dit maakt Pip anders dan de standaard hoofdpersoon en het zorgt ervoor dat je haar direct in je hart sluit.

Het boek zit daarnaast echt steengoed in elkaar. Moordgids voor lieve meisjes is afgewisseld met hoofdstukken van Pip die onderzoek doet, interviews met mensen die met Andie of Sal te maken hebben gehad en haar voortgangslogboek van het profielwerkstuk. In het begin is de afwisseling hiervan even wennen, maar als je daar eenmaal aan gewend bent vlieg je door het boek heen. Het onderzoek van Pip zit heel goed in elkaar, ondanks dat ze pas 17 jaar oud is. In bijna elk hoofdstuk ontdekt ze wel iets nieuws of een opvallend nieuw detail. Hierdoor verveelt het boek geen seconde. Als lezer krijg je telkens nieuwe stukjes van de puzzel aangereikt die je samen met Pip in elkaar probeert te zetten.

Naarmate het einde vordert wordt het boek steeds spannender en de uiteindelijk ontknoping zit heel knap in elkaar. Alle stukjes passen in elkaar en alle eindjes worden aan elkaar geknoopt. Alles klopt in het verhaal! Hoe Moordgids voor lieve meisjes uiteindelijk in elkaar blijkt te zitten zal voor vele een verrassing zijn. Het boek zet je meerdere keren op een dwaalspoor en de uiteindelijk onknoping is dan ook een verrassing. Petje af voor Holly Jackson!

Moordgids voor lieve meisjes van Holly Jackson is een geweldige Young Adult thriller die perfect is voor de fans van Een van ons liegt en 13 minuten. Pip is een geweldig hoofdpersonage, het boek zit bijzonder goed in elkaar en de schrijfstijl van Holly Jackson is erg aangenaam. Ik kan niet anders dan het boek 5 hartjes geven. En er is goed nieuws want het tweede deel van deze serie is in het Engels ook al uit! Nu maar hopen dat deze ook vertaald zal gaan worden naar het Nederlands.

Moordgids voor lieve meisjes

1  2  3  4  5

ZAAK GESLOTEN

Iedereen in Little Kilton kent het verhaal: de knappe en populaire eindexamenscholiere Andie Bell werd door haar vriendje Sal Singh vermoord, waarna hij zelfmoord pleegde.

Zelfs vijf jaar later ziet Pippa Fitz-Amobi nog de impact die de zaak op het dorp heeft gehad. Pip heeft zich altijd afgevraagd wat er nu precies is gebeurd. Wanneer ze de zaak kiest als onderwerp voor haar profielwerkstuk, komen er al snel geheimen boven die iemand liever verborgen had willen houden. Het lijkt wel alsof diegene haar tegenwerkt – zou de echte moordenaar nog leven?