Fifty fifty - Steve Cavanagh RECENSIE

Recensie: Fifty fifty – Steve Cavanagh

Wanneer Frank Avellino dood wordt aangetroffen in zijn huis, bellen beide dochters 911. Niet heel gek zou je denken, maar zowel Alexandra als Sofia wijzen elkaar aan als de dader. Een van hen liegt, de ander is de moordenaar. De vraag is alleen wie. Wanneer beide zussen tegenover elkaar staan in de rechtbank doen hun advocaten er alles aan om de onschuld van hun cliënt te bewijzen en de echte moordenaar te ontmaskeren. Wie geloof jij?

Steve Cavanagh is een beroemde thrillerschrijver en ken je misschien wel van zijn eerder verschenen boeken zoals Verdraaid en Dert13n. Fifty fifty is het vijfde boek over advocaat Eddie Flynn, maar het boek is ook los heel erg goed te lezen. Dit komt omdat ieder boek begint en eindigt met een zaak. In het echte leven is Steve Cavanagh naast schrijver ook burgerrecht advocaat en was bij veel spraakmakende zaken betrokken. Dat is te merken, want hoe de rechtszaak in Fifty fifty is beschreven is net levensecht, vakwerk.

In Fifty fifty wordt het verhaal voornamelijk vertelt vanuit vijf personages: Eddie, Kate, Alexandra, Sofia en zij; de moordenaar.

Eddie Flynn heeft jaren geleden zijn oplichterspraktijken achter zich gelaten en is gaan werken als advocaat. Toch doet hij het anders, hij is er wel eentje met principes. Zo verdedigd Eddie alleen maar cliënten waarvan hij ook gelooft in hun onschuld. Samen met zijn onderzoeker Harper verdedigt hij Sofia Avellino.

Sofia is van de twee zussen de meest labiele. Ze staat bekend om haar geestesziekten en heeft ook enorme snijwonden op haar armen. Iets wat de tegenpartij natuurlijk tegen haar gaat gebruiken.

Kate Brooks is een beginnende advocaat, maar wel eentje met ontzettend veel talent. Ondanks dat Kate veel moet leren en de zaak Avellino geen gewone rechtszaak is, is het een vrouw met ballen. Ze pakt de dingen anders aan en laat niet met zich sollen. Toch staat er veel op het spel voor Kate, wanneer ze Alexandra Avellino gaat verdedigen. Deze zaak kan de carrière van Kate maken of breken, maar daar laat ze zich niet door tegenhouden.

Alexandra Avellino is totaal het tegenovergestelde van Sofia. Alexandra is een prachtige en opvallende verschijning. Ze is erg stabiel, succesvol en heeft het goed voor elkaar in het leven. Maar ja, dat betekent natuurlijk niet dat ze haar vader niet vermoord heeft.

In het boek komt 'zij', de moordenaar ook aan het woord. Dit is een hele interessante toevoeging aan het boek. Als lezer krijg je op deze manier de kans om mee te denken wie de dader is, maar dit zet je keer op keer ook ontzettend aan het twijfelen. Alle hints kunnen namelijk van toepassing zijn op beide zussen.

Steve Cavanagh weet je in Fifty fifty helemaal mee te nemen in de zoektocht naar de dader. Door de toevoeging van het vertelperspectief van zij, kan je als lezer zelf de detective uithangen. De kennis en ervaringen die Steve Cavanagh zelf heeft opgedaan in de rechtbank zorgen ervoor dat het verhaal erg realistisch is. Vaak wordt er in thrillers op zoek gedaan naar een dader op dezelfde manier, maar in Fifty fifty staan de zussen lijnrecht tegenover elkaar. Een originele en verademende wending die het boek onderscheid van de zoveelste thriller.

Fifty fifty van Steve Cavanagh is een ingenieuze psychologische rechtbankthriller die als een geniale puzzel in elkaar zit. Iedere keer wanneer je als lezer denkt te weten wie de moordenaar is, word je weer aan het twijfelen gebracht. Krijg jij de echte dader gevonden?

Recensie: Fifty fifty – Steve Cavanagh

Fifty-Fifty

1  2  3  4  5

PART OF BBC TWO'S BOOK CLUB BETWEEN THE COVERS TWO SISTERS ON TRIAL FOR MURDER. THEY ACCUSE EACH OTHER. WHO DO YOU BELIEVE? '911 what's your emergency?' 'My dad's dead. My sister Sofia killed him. She's still in the house. Please send help.' 'My dad's dead. My sister Alexandra killed him. She's still in the house. Please send help.' One of them is a liar and a killer. But which one?