Jacht - Cis Meijer RECENSIE

Recensie: Jacht - Cis Meijer

Sam heeft slechte punten gescoord op enkele toetsen en wordt uitgenodigd bij haar docent om erover te praten. Tijdens het gesprek ziet Sam haar kans om haar cijfers aan te passen op de computer als haar docent eventjes het lokaal verlaat. Later die dag breekt er brand uit in dat lokaal, waardoor haar docent zwaargewond geraakt. Sam vermoedt dat er meer aan de hand is dan de kortsluiting die de brandweer constateerde. Sams vermoeden wordt bevestigd wanneer ze een dreigbrief krijgt... Wat is er aan de hand? En kan Sam nog ontsnappen uit deze nachtmerrie?

Cis Meijer heeft ondertussen al heel wat jeugdthrillers op haar naam staan: Jacht is al haar achtste boek! Ze kent dus zeker de kneepjes van het vak en weet heel wat spanning en intrige in haar boek te stoppen. Die spanning komt weliswaar niet meteen op gang. In de eerste helft van het boek maken we vooral goed kennis met Sam en sprokkelen we aanwijzingen naar de vreemde gebeurtenissen die er rondom Sam gebeuren. In de tweede helft van het boek komen die aanwijzingen meer en meer samen.... En monden ze uit in een superspannende ontknoping! Als je het boek dichtslaat, blijf je met een bevredigd gevoel achter: alle geheimen worden onthuld en het verhaal is helemaal duidelijk.

In Jacht krijg je het verhaal verteld vanuit twee perspectieven. Enerzijds vertelt Sam haar deel van het verhaal, maar ook Wolf krijgt het woord op donkere, mysterieuze pagina's. Aanvankelijk weet je nog niet wie Wolf is en wat hij met het verhaal te maken heeft, maar het zorgt in elk geval voor extra spanning en uiteindelijk ook voor meer duiding. Die twee perspectieven waren erg leuk in het boek en zorgden voor een meerwaarde!

Wat verder nog erg knap is in Jacht, is dat Cis Meijer zeer actuele thema's verwerkt in deze thriller. Zo gaat het niet alleen over schoolcijfers, brand en een dader zoeken. Het gevaar van het versturen van naaktfoto's krijgt bijvoorbeeld ook een plaats in het boek. Het is supergoed dat er ook aandacht wordt besteed aan zulke onderwerpen in een jeugdboek, dat maakt het meteen leerrijk en inhoudelijk sterker.

Jacht van Cis Meijer is een spannende jeugdthriller die YA-lezers op het puntje van hun stoel zal krijgen. Het boek zit boordevol spanning, actie en interessante thema's die het geheel origineel en geheimzinnig maken.

Recensie: Jacht - Cis Meijer

Politie niet betreden - Jacht

1  2  3  4  5

Sam onderzoekt een mysterieuze brand op school. Maanden later organiseert de school een dropping in de Duitse bossen. Al snel verandert dat in een nachtmerrie. Wil iemand haar uit de weg ruimen?

Jacht van Cis Meijer is een bloedstollende jeugdthriller. Met herkenbaar politie niet betreden-elastiek.

Er breekt brand uit op school. De politie vermoedt kortsluiting, maar Sam twijfelt. Ze gaat op onderzoek uit, vooral ook omdat haar favoriete docente ernstig gewond is en in coma ligt.
    Twee maanden later organiseert de school een dropping in de Duitse bossen. Een spannende uitdaging die Sam om meerdere redenen wil winnen. Al snel verandert de dropping in een onheilspellende nachtmerrie: Sam voelt zich opgejaagd. Heeft iemand reden om haar voorgoed uit de weg te ruimen?