Stilte heeft een eigen stem - Ruta Sepetys RECENSIE

Recensie: Stilte heeft een eigen stem - Ruta Sepetys

In 1957 bevindt Spanje zich midden in de periode dat generaal Francisco Franco aan de macht is. Daniel, zoon van een steenrijke Amerikaanse oliemagnaat, heeft daar echter weinig gevoel bij. Hij is met zijn ouders in Spanje om het geboorteland van zijn moeder te leren kennen. En stiekem ook om dé foto te maken waarmee hij een geldbedrag kan winnen om journalistiek te gaan studeren. Door zijn fotografie worden echter langzaam zijn ogen geopend voor wat er zich in Spanje afspeelt. Helemaal als hij nader kennismaakt met Ana, een kamermeisje in zijn hotel, en verliefd op haar wordt.

Ruta Sepetys heeft haar sporen als schrijver van historische romans inmiddels verdiend met titels als Zout van de zee en Schaduwliefde. Voor deze boeken kon ze putten uit haar eigen familiegeschiedenis. Stilte heeft een eigen stem kende een geheel andere ontstaansgeschiedenis. Sepetys werd verliefd op Spanje tijdens de tournee voor haar debuutroman. Nadat haar aandacht werd getrokken door een krantenartikel over de pijn uit de Franco-periode die nog altijd doorduurt, stortte ze zich op de geschiedenis van het land. Getuigen van haar uitgebreide research zijn de vijf pagina's bronnen en de eindeloze lijst namen van mensen die haar geholpen hebben achterin haar nieuwste boek.

Stilte heeft een eigen stem biedt dankzij die aanpak van Sepetys een heel interessant en verhelderend inkijkje in een moeilijk doordringbaar stukje Europese geschiedenis. Het 'voor een buitenstaander is dit ingewikkeld' dat ze tijdens haar onderzoek steeds te horen krijgt, ondervangt ze met haar hoofdpersoon Daniel, die ook als buitenstaander kennismaakt met Spanje. Voor de lezer heeft ze fragmenten uit haar bronnen toegevoegd, die nog eens onderstrepen wat in het verhaal langzaam boven water komt. Want ingewikkeld blijft het, dat Spaanse verleden, waarvoor 'Estamos más guapas con la boca cerrada' het motto was (en zelfs nog altijd is): We zijn mooier met onze mond dicht.

Sepetys vertelt haar verhaal via veel verschillende personages. Het kost daardoor wel even tijd om iedereen te leren kennen. Zeker omdat het echt heel verschillende personages zijn, en Sepetys hun omstandigheden en persoonlijkheden met slechts grove streken schetst. Daarbij is het ook makkelijker om de sympathieke Daniel in je hart te sluiten, of de knappe Ana, dan bijvoorbeeld de voorzichtige en zoekende Puri, die toch een beetje los lijkt te staan van de rest. Maar het klopt en past allemaal wel. Sepetys heeft niemand zomaar een rol gegeven, en juist dankzij al die verschillende personages vallen de puzzelstukjes van het verhaal helemaal op hun plek.

Ondertussen is Stilte heeft een eigen stem ook gewoon een heel fijn weglezende roman. Sepetys heeft een bij vlagen poëtische schrijfstijl, waar je misschien even aan moet wennen. Zeker in de misschien minder gebruikelijke combinatie met haar eenvoudige zinnen en korte hoofstukken, en het snelle schakelen tussen de verschillende personages. Maar die stijl past heel goed bij het mysterie dat iedereen in Spanje omhult en dat slechts met moeite aan het licht komt. De korte hoofdstukken houden daarbij het tempo in het verhaal, wat nog versterkt wordt door de aantrekkingskracht tussen Daniel en Ana. Die steeds verder aanwakkerende sluimering overheerst nooit het geschiedenisverhaal, maar helpt wel het toegankelijk te krijgen. Zo ben je echt zomaar aan het einde van het ruim vijfhonderd pagina's tellende Stilte heeft een eigen stem aanbeland bent, dat rustig heel wat pagina's langer had mogen zijn.

Stilte heeft een eigen stem

1  2  3  4  5

Hartverscheurende roman van bestsellerauteur Ruta Sepetys ten tijde van de Spaanse burgeroorlog. Over identiteit, een onmogelijke liefde en de tragiek van een zwijgcultuur

Na Schaduwliefde en Zout van de zee komt Ruta Sepetys met Stilte heeft een eigen stem, over de Spaanse burgeroorlog. In geweldige, soepele zinnen vertelt ze over een onvergetelijke liefde tussen twee jongeren die ieder op hun eigen manier betrokken raken bij een duister geheim uit de tijd van generaal Franco.
    Madrid, 1957. De Spaanse bevolking gaat gebukt onder de fascistische dictatuur van generaal Franco. Maar de rijke 18-jarige Amerikaanse Daniel, die in Madrid is om zijn moeders geboorteland te ontdekken, heeft daar geen weet van. Tot hij door fotografie – en het lot – Ana ontmoet, wier familie zwaar is getroffen door de Spaanse burgeroorlog. Terwijl Daniel en Ana zich in een onmogelijke liefde storten, legt Daniel met zijn fototoestel een van de pijnlijkste drama's uit de geschiedenis van Spanje bloot…