Eer en geweten - Marc Cameron RECENSIE

Recensie: Eer en geweten - Marc Cameron

Tom Clancy heeft veel boeken geschreven over Jack Ryan. In de laatste jaren van zijn leven schreef hij al enige boeken samen met co-writers. Toen Tom Clancy in 2013 overleed, bleef de serie van Jack Ryan voortbestaan. Ghost-writers zetten de reeks voort. Marc Cameron, voormalig politieagent, is de auteur van Eer en geweten, een nieuwe Tom Clancy thriller met Jack Ryan.

Op meerdere plekken heerst chaos in de wereld. Een dodelijk griepvirus verspreidt zich snel door de Amerikaanse bevolkingen en grote overstromingen zorgen voor chaos in het zuidoosten van de Verenigde Staten. Dan verdwijnen twee Russische kernrakketten, een gevaarlijke diefstal die grote gevolgen kan hebben. Het team van de zoon van Jack Ryan, Jack Junior, komen op het spoor van de Russische kernrakketten. Maar dan wordt Jack ontvoerd. Zijn team probeert hem te redden, maar het wordt een gevaarlijke achtervolging.

Het eerste boek met Jack Ryan was in 1984. Sindsdien verschenen vele boeken en inmiddels zijn een aantal titels ook verfilmd. Jack Ryan, de wetenschapper werd analist en uiteindelijk President van de Verenigde Staten. Hij is een held, een patriot. Hij bestrijdt het kwaad uit alle delen van de wereld. Daarmee is hij een boeiend hoofdpersonage van deze thrillerreeks.

Eer en geweten past weer goed in de reeks over Jack Ryan. Een echte actiethriller, met gevaar, spionage, de nodige geavanceerde techniek, goede en slechte mannen en vrouwen die de strijd met elkaar aangaan. Verschillende partijen zijn bij deze zaak betrokken, waardoor veel organisaties en personages passeren. Gelukkig begint de auteur met een namenlijst, zodat je af en toe even kunt terugzoeken wie wie is en bij welke organisatie hoort. Ook zitten er in het verhaal hier en daar wat toevalligheden en onwaarschijnlijkheden die een beetje kunnen afleiden. Het boek is vlot geschreven, waardoor er flink wat vaart in het verhaal zit. De beeldende beschrijvingen zorgen voor tempo en actie in het verhaal.

Eer en geweten is een vlotte actiethriller in de reeks van Tom Clancy's Jack Ryan. Een thriller vol spionage, goed en kwaad, technische snufjes en strijd. Een prima thriller van auteur Marc Cameron.

Recensie: Eer en geweten - Marc Cameron

Tom Clancy Eer en geweten

1  2  3  4  5

Marineofficier. Analist voor de CIA. President. Jack Ryan heeft zijn hele leven gewijd aan het veilig houden van de Verenigde Staten van Amerika. Maar wat als hij dit keer faalt?

Vrijheid, eindelijk vrijheid in Iran. Dat is waar de honderdduizenden mensen die de straten op zijn gegaan op uit zijn, en in de media wordt al gesproken over de "Perzische lente'. Westerse leiders slaan elkaar al op de schouders en in de Verenigde Staten roepen kabinetsleden en senatoren om het hardst dat de rebellen moeten worden gesteund. Maar president Jack Ryan heeft zo zijn twijfels.

Ryan heeft zijn handen vol aan enkele grote crises in eigen land. Een dodelijk griepvirus verspreidt zich razendsnel en eist steeds meer slachtoffers onder de Amerikaanse bevolking, terwijl overstromingen in het zuidoosten van het land voor totale chaos zorgen. Maar het grootste gevaar schuilt hem in twee Russsische kernraketten die zijn gestolen. Het team van de Campus komt de raketten op het spoor als Jack Junior in Afghanistan contact weet te leggen met een gevluchte Russische inlichtingenofficier, maar kort daarna wordt Jack ontvoerd. John Clark en de rest van het Campus-team zetten de achtervolging in.