In eigen hand - Linda Jansma RECENSIE

Recensie: In eigen hand - Linda Jansma

Wanneer Nikki Benjamins haar baas een blauw oog slaat, betekent dat het einde van haar carrière bij de Amsterdamse recherche. Ze besluit om als privédetective aan de slag te gaan en haar kantoor loopt goed. Maar dan vraagt een ex-collega haar om hulp en ze weet eigenlijk niet zo goed of ze hem wel wil helpen. Het gaat om zijn zoon Max, met wie Nikki het altijd goed heeft kunnen vinden. Max is omgekomen bij een auto-ongeluk, maar zijn vader vermoedt dat er meer aan de hand is en wil dat Nikki naar de zaak kijkt. Als ze dat doet, blijkt dat het inderdaad weleens om meer dan een auto-ongeluk zou kunnen gaan…

In eigen hand van Linda Jansma leest als een trein! De spanning komt weliswaar ietwat traag op gang, maar het slimme plot lost dit al gauw op. Ondanks dat je als lezer soms wel vermoedt welke kant het plot opgaat, ben je door alle losse eindjes nooit zeker en blijf je met ruim genoeg vragen zitten om je geboeid aan het lezen te houden. Je blijft daardoor raden naar hoe het allemaal precies zit en dat houdt In eigen hand spannend.

Wat daar ook aan meehelpt, zijn de personages. Bij meerdere personages heb je namelijk het gevoel dat ze dingen achterhouden. Dat maakt deze personages interessant. Want wat is het precies dat ze niet vertellen? En aan welke kant staan zij eigenlijk? Bovendien voelen ze heel menselijk aan doordat er fouten worden gemaakt en niet iedereen altijd even sympathiek overkomt.

Nikki is het hoofdpersonage en ook zij ontkomt hier niet aan. Maar hoewel ze niet altijd even tactvol is, is ze toch een fijn hoofdpersonage doordat ze een sterke vrouw met flink wat doorzettingsvermogen is. Ze weet wat ze wil en bijt zich vast in de zaak, vastbesloten de waarheid boven tafel te krijgen en betrokkenen te helpen.

Haar ouders spelen ook een rol in het verhaal: Nikki’s moeder heeft PSMA en komt in het ziekenhuis te liggen. Het is fijn dat Linda Jansma aandacht aan deze zeldzame spierziekte besteedt. Toch hadden Nikki’s ouders nog iets meer uitgewerkt kunnen worden: je leest namelijk wel over het ziekteverloop en hoe Nikki naar het ziekenhuis gaat om haar moeder te bezoeken, maar ze wisselt maar weinig woorden met haar ouders waardoor deze toch wat oppervlakkig blijven.

In eigen hand is een heerlijk boek om een middagje mee op de bank te kruipen. Door de menselijke personages en het boeiende plot leest het boek namelijk lekker vlot weg. Bovendien is de sterke Nikki een fijn hoofdpersonage. Een extra pluspunt is dat Linda Jansma de spierziekte PSMA onder de aandacht brengt.

Recensie: In eigen hand - Linda Jansma

Een Nikki Benjamins detective - In eigen hand

1  2  3  4  5

IS HET EEN ONGELUK? OF OPZET?
    Max Akkermans komt om nadat hij de macht over het stuur verliest en tegen een boom rijdt. De vader van Max, voormalig hoofdinspecteur bij de Amsterdamse politie, heeft zo zijn twijfels bij het politieonderzoek. Helemaal wanneer hij een sms'je ontvangt waarin staat dat de dood van zijn zoon geen ongeluk was. Hij roept de hulp in van particulier rechercheur Nikki Benjamins. Zij ontdekt dat er veel meer speelt dan een simpel auto-ongeluk en dat haar voormalige collega's van het rechercheteam daar alles mee te maken hebben.