Het laatste leven - Peter Mohlin en Peter Nyström RECENSIE

Recensie: Het laatste leven - Peter Mohlin en Peter Nyström

Jeugdvrienden Mohlin en Nyström schreven op hun tiende samen al hun eerste misdaadverhaal. Later gingen ze aan de bak als scenarioschrijvers voor film en toneel en werden ze regisseur. Met het succes van de Scandinavische thrillers voor ogen, waagden ze zich nu opnieuw samen aan een eerste thriller. Het laatste leven won prompt de Zweedse Crimetime Award voor beste thrillerdebuut 2020 en de auteurs worden al vergeleken met Stieg Larsson, Jo Nesbo en Lars Keppler.

Het laatste leven bestaat uit 4 delen. In het eerste deel wordt de situatie geschetst en maakt de lezer kennis met de hoofdrolspelers. Enerzijds wordt gefocust op FBI-agent John Adderley. Na een mislukte undercoveroperatie in een drugskartel moet hij verdwijnen via een getuigenbeschermingsprogramma. Hij kiest ervoor om te 'verdwijnen' naar zijn geboorteland Zweden, waar hij deel zal uitmaken van het coldcase-team van de politie in Karlstadt.  Anderzijds krijgen we flashbacks naar 2009 waar in Zweden Emelie Bjurwall, dochter van een textielmagnaat, vermoord wordt. Aangezien het lichaam nooit gevonden wordt, wordt de verdachte  vrijgelaten.

In de daaropvolgende hoofdstukken gaat John en zijn team tien jaar na de feiten opnieuw op zoek naar de moordenaar van Emelie Bjurwall. Pittig detail: hoofdverdachte is Johns halfbroer. Wat volgt is een razend spannende race tegen de tijd waarin niets is wat het lijkt. Ook intern, binnen het team, moeten hindernissen overwonnen worden.

Mohlin en Nyström slagen erin de spanning geleidelijk te doen toenemen. Waar je in het eerste deel de klassieke expositio krijgt, wordt de spanningsboog steeds meer aangetrokken hoe dichter je bij de heel verrassende ontknoping komt. De stijl is heel filmisch, waarschijnlijk een restant van de ervaring van de auteurs als scenarioschrijvers. Dat maakt het ook bijzonder toegankelijk voor elke lezer. De relatief korte hoofdstukken zorgen voor een welkome afwisseling en perfecte opbouw van de spanning. Ook wisselen de auteurs af van perspectief: enerzijds dat van John, anderzijds dat van Heimer, Emelies vader. De personages zijn goed uitgewerkt, heel geloofwaardig en zeker niet stereotiep. Heel leuk is het spel in gewoontes tussen de 'Amerikaanse' John en zijn Zweedse collega's. Ze houden er duidelijk andere ideeën op na over politiewerk. Vooral het hoofdpersonage John Adderley krijgt extra aandacht in de uitwerking, het is immers de bedoeling een reeks te maken rond dit personage. Vandaar ook dat het boek eindigt met een cliffhanger van jewelste.

Het laatste leven is een uitstekend thrillerdebuut dat zijn plaats inneemt naast de grote namen van de Scandinavische crimi. De auteurs bezitten alle ingrediënten om een fantastische reeks te schrijven rond een boeiend personage. Ze hebben de lat van bij het begin zeer hoog gelegd. Benieuwd of ze dit kunnen aanhouden in het vervolg?

Het laatste leven

1  2  3  4  5

Na een mislukte infiltratie in een drugskartel en een aanslag op zijn leven moet FBI-agent John Adderley van de radar verdwijnen. Hij krijgt een nieuwe identiteit en vertrekt vanuit Baltimore naar zijn geboorteland Zweden. Daar krijgt hij de leiding over een piepklein politieteam en wordt hij op de zaak van een verdwenen meisje gezet.
    Het kost John, met zijn Amerikaanse mentaliteit, moeite een plek te vinden tussen de Zweden, temeer omdat de
    zaak ineens persoonlijk wordt. Terwijl het drugskartel lucht krijgt van een onconventionele detective die zich
    ophoudt in een Zweeds provinciestadje, blijkt de hoofdverdachte in de verdwijningszaak Johns halfbroer…