Bram en het droomengeltje - Lucinda Riley RECENSIE

Recensie: Bram en het droomengeltje - Lucinda Riley

Bram en zijn ouders verhuizen van de stad naar het platteland en hoewel dat Bram eerst heel leuk lijkt, komt daar tijdens de eerste nacht al verandering in. Hij hoort een vreemd geluid en wanneer hij een kijkje neemt door het raam, staart daar een monster naar hem terug. De volgende ochtend vertelt Bram zijn moeder dat hij liever terug naar de stad wil, waar geen monsters zijn, maar zijn moeder zegt dat monsters niet bestaan. Maar de volgende nacht heeft Bram weer hetzelfde...

Bram en het droomengeltje heeft een heel herkenbare inhoud. Verhuizen geeft kinderen onzekerheid en al helemaal wanneer de omgeving zoveel verschilt als in Bram's situatie. De nachtmerries over monsters zijn dan helemaal geen vreemde reactie. De manier waarop beschreven wordt hoe Bram die eerste nacht ervaart is erg treffend en het zal voor veel kinderen een opluchting zijn dat zij niet de enige zijn die in dit soort situaties zo reageren.

Wat Lucinda Riley en Harry Whittaker vervolgens met het verhaal doen, geeft een extra boost, want het gaat een heel andere kant op dan verwacht. Het zorgt voor een bijzondere situatie die wel wat verder van de leefwereld van de kinderen af staat. Ergens is dat jammer, want zo gaat het herkenbare er een beetje af, maar langs de andere kant is het wel leuk en zal het boek daardoor achteraf beter blijven hangen in de gedachten van de kinderen.

Bram en het droomengeltje is het eerste boek uit de reeks Beschermengeltjes. In dit boek staat beschermengeltje Lot centraal en zij helpt mensen bij hun dromen. Als er 's nachts nare dromen opduiken, dan probeert Lot daar een eind aan te maken. Het is een mooie toevoeging aan het verhaal, maar de manier waarop het erin is gepast, voelt zeker in het begin van het boek gekunsteld. De eerste bladzijden gaan al over het om hulp vragen aan een beschermengel, terwijl er op dat moment nog geen probleem is.

Ook sommige beschrijvingen van Lucinda Riley en Harry Whittaker passen niet in de leefwereld van een kind. Als een kind een boek krijgt voorgelezen wil die niet horen over "gedachten die ik elkaar overlopen, als riviertjes naar een zee waarop we wegdrijven". Het taalgebruik had nog eenvoudiger gemogen, met op sommige bladzijden ook zeker minder tekst. Ook de keuze voor het alwetende vertelperspectief creëert afstand tussen de lezer en het verhaal, wat niet meehelpt in de beleving.

De illustraties van Marie Voigt zijn eenvoudig, maar passen mooi bij het verhaal. Ze geven Bram en het droomengeltje een wat ouderwetsere uitstraling door de wijze van illustreren en het kleurgebruik. Daar is op zich niets mis mee, maar het creëert geen wow-effect waardoor je het boek zeker aan anderen zal aanraden. De cover past prima bij het gevoel dat de rest van het boek ook meegeeft, maar de gouden sticker met 'Nummer 1 bestseller' had absoluut achterwege mogen blijven. Nu oogt het in combinatie met de opsomming van de eerder verschenen boeken van Lucinda Riley (voor volwassenen!) op de laatste pagina, meer als een publiciteitsstunt om zoveel mogelijk boeken te verkopen.

Kortom, ook al begint Bram en het droomengeltje erg herkenbaar, toch zijn er over dit onderwerp betere voorleesverhalen voor kleine kinderen. Lucinda Riley en Harry Whittaker moeten zich maar even bezinnen over hun taalgebruik en wat de kern is van wat ze willen vertellen. Het is namelijk de bedoeling dat kinderen het begrijpen en er eventueel ook iets van opsteken. Voorleesboeken schrijven blijkt toch een kunst apart te zijn, hoe makkelijk het ook lijkt...

Bram en het droomengeltje

1  2  3  4  5

Lucinda Riley schrijft samen met haar zoon Harry Whittaker voor kinderen de Beschermengel-serie. Harry bracht de eerste jaren van zijn leven door op het Ierse platteland, met een slechte televisieverbinding (en zeker geen iPad). Lucinda vermaakte hem daarom door eindeloos verhaaltjes te vertellen. Dat zorgde ervoor dat ook Harry zich ontpopte tot verhalenverteller en een bekroonde radiopresentator voor de BBC werd. Harry en Lucinda hopen met Bram en het droomengeltje warmte te verspreiden onder hun lezers en hun (klein)kinderen. Want wie weleens bang is in het donker vindt troost in het verhaal van Bram, die naar een groot, oud huis verhuist en daar maar niet in slaap kan komen…