Jaloers - Annette van 't Hull RECENSIE

Recensie: Jaloers - Annette van 't Hull

De veertienjarige Andra en haar beste vriendin Selina zitten sinds dit jaar niet meer samen in de klas en dat vindt Andra erg moeilijk. Terwijl zij op sociaal- en studeervlak worstelt, lijkt alles Selina makkelijk af te gaan. Gelukkig mag Andra mee met Selina en haar gezin op vakantie naar Italië! Zo kan de band tussen hen weer wat sterker worden. Andra's wereld lijkt dan ook in te storten als ze hoort dat een Veerle, een klasgenoot van Selina, ook meegaat. Als Veerle nu maar niet alles verpest tussen haar en Selina...

De onzekerheid van hoofdpersonage Andra komt je al toegewaaid bij het openen van Jaloers. Ze is niet het meest populaire meisje van haar klas, of het slimste, en ze zet alles in op haar vriendschap met Selina. Als lezer merk je dat de twee vriendinnen wat uit elkaar gegroeid zijn en dat Selina al een stap verder is in haar ontwikkeling naar zelfstandigheid. Dat wekt deels medelijden op met Andra, omdat je het verhaal ook door haar ogen bekijkt in de ik-vorm, maar gelukkig beperkt Annette van 't Hull dat gevoel. De auteur slaagt erin de gelaagdheid van vriendschap vorm te geven door de situaties waarin ze de hoofdpersonages neerzet. Iets kan om de verkeerde reden goed zijn, of om de goede reden slecht. Het is maar net van welke kant je het bekijkt.

De tienerjaren zijn niet altijd makkelijk, en dat weet Annette van 't Hull heel mooi in dit boek te verpakken. Jaloers is herkenbaar en ongecompliceerd geschreven, waardoor de doelgroep van tien tot vijftien jaar er heerlijk van kan genieten. De inhoud zal nog niet voor alle lezers van de jongste groep geschikt zijn, want als je zelf nog niet aan zoenen toe bent, is het ook niet erg leuk om er over te lezen. Het is niet zo dat het hele boek vol met seksueel getinte scènes staat, maar af en toe wordt het wel aangestipt en dat past ook bij de levensfase waarin de hoofdpersonages zich bevinden. De ontdekkingstocht der lichamen hoort er nu eenmaal bij.

De ondertitel van Jaloers, De ellendige zomer van Sandra-zonder-S, is niet iets waar je op let voor het lezen van het boek. Maar als je het boek hebt uitgelezen en je kijkt weer naar de cover, moet je toch even glimlachen, want het is eigenlijk heel grappig. De 'Sandra-zonder-S' vormt een klein onderdeel van het verhaal, dat toch erg belangrijk is. Het geeft de grote persoonlijke impact weer van iets dat onbenullig lijkt voor een ander. En zeker voor tieners van veertien die een plek aan het zoeken zijn voor zichzelf in de wereld.

Jaloers is een aangenaam zomers tienerverhaal, dat zeker ook een bepaalde geladenheid heeft. De spanningen tussen de meisjes lopen op, maar dat is niet het enige. De situatie met het oudere vriendje van Selina's zus Dana komt ook tot een kookpunt en dat levert een paar nagelbijtende pagina's op. In tijden waarin #MeToo regelmatig voorbijkomt, mag dat in tienerboeken niet achterblijven. De gevoelige groep tieners moet zich ervan bewust zijn dat er altijd mensen zijn die luisteren naar hun verhaal en er dan ook iets mee doen. Dat heeft Annette van 't Hull goed begrepen, maar gelukkig houdt ze ondanks alles de sfeer luchtig en maakt ze er een prettige, vlotte leeservaring van.

Recensie: Jaloers - Annette van 't Hull

Jaloers!

1  2  3  4  5

Het is helemaal niet meer gezellig op school, vindt Andra. Ze mist Selina, haar bestie die naar de gymnasiumklas is gegaan. Een heel jaar al. Gelukkig komt de zomervakantie eraan. Hier heeft Andra superveel zin in, want ze mag met Selina en haar ouders mee naar de camping in Italië. Dan wordt alles weer zoals vanouds! Maar als ze hoort dat Veerle, een meisje uit Selina's klas, ook meegaat, ziet Andra dat helemaal niet zitten. Ze laat Veerle echt niet tussen ­Selina en haar in komen!
    Het wordt er niet beter op als Veerle op de camping verkering krijgt met de jongen die Andra leuk vindt en de verschrikkelijke vriend van Selina's zus opdringerig wordt. Lukt het Andra om van hem af te komen? En is Veerle echt zo'n rotmeid als ze denkt?
    Jaloers is een spannend verhaal over een veranderende vriendschap, rivaliteit en jongens die meer willen dan jij.