Echt eten - Pascale Naessens RECENSIE

Recensie: Echt eten - Pascale Naessens

Net toen Pascale Naessens aan haar nieuwe boek wilde beginnen brak Corona uit in de wereld en veranderde alles. Pascale vroeg zich af of ze haar boek wel kon schrijven. Of ze voldoende aan ingrediënten kon komen. Dat bleek gelukkig het geval en sterker nog, de heftige lockdown in België zorgde ervoor dat ze in alle rust kon werken aan Echt eten. Nog meer werd bovendien duidelijk hoe belangrijk gezonde voeding is. Mensen met obesitas of een ongezonde levensstijl worden immers harder geraakt door het virus dan mensen die er een gezonde levensstijl op na houden. Pascale Naessens koppelt dat in Echt eten vooral aan gezond eten en dat is voor haar zo veel als mogelijk onbewerkt eten. Echt eten dus. Geen geraffineerde suikers en geen witbrood, aardappelen, pasta of rijst. Pascale noemt het gematigd koolhydraatarme, mediterrane voeding. Veel groenten, veel vis, af en toe vlees en veel noten. Minder koolhydraten en als ze die gebruikt dan zijn het bijvoorbeeld linzen, quinoa, havermout, kikkererwten of bonen. Daarnaast vindt Pascale Naessens de combinatie van eiwitten met koolhydraten geen goede. Dus eet groenten met koolhydraten óf met eiwitten. Alle recepten in Echt eten, en overigens in al haar boeken, zijn daar op gebaseerd.

Dat ik een fan ben van Pascale Naessens blijkt uit het feit dat Echt eten inmiddels het vierde boek van haar in mijn boekenkast is. Ik geloof ook echt dat haar manier van voeding werkt om gezonder door het leven te gaan. Dat het positief werkt op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten en dat het uiteindelijk ook bijdraagt om af te vallen, al vindt de schrijfster het gezondheidsaspect belangrijker. Pascale ziet het als een mooie bijvangst.

De gerechten in Echt eten zien er, zoals we wel gewend zijn uit de boeken van Pascale Naessens heerlijk uit. De sfeerfoto’s van Pascale maken het boek zoals gewoonlijk, helemaal af. Dat ze de Coronatijd goed heeft gebruikt blijkt ook uit het serviesgoed dat we op de foto’s zien. Ze heeft het allemaal zelf gemaakt. De producent van het serviesgoed van Pascale Naessens was zo enthousiast dat hij deze lijn ook is gaan produceren voor het grote publiek.

De boeken van Pascale Naessens hebben geen vast indeling. Soms is de indeling op ingrediënt. Soms, zoals bij ‘Nog eenvoudiger’ is, de indeling op bereidingstijd. In Echt eten is er een soort van indeling in verschillende gangen: maaltijdsoepen, salades, tapas en lunch, diner, ontbijt en desserts. Uit het hoofdstuk diner maakte ik Kip met Cashewnoten. Een heerlijke curry met natuurlijk ook nog groentes er in.

Ook maakte ik een Omelet met Champignons uit het hoofdstuk ‘Zalig ontbijt’. Dat klopte. Het was zalig. Niet heel spectaculair met basilicum, peterselie, room en parmezaanse kaas. Bij dit gerecht, en ook bij een aantal andere, wordt aangegeven dat het past in een ketogeen dieet. Dat verwijst naar het vorige kookboek van Pascale Naessens dat hier helemaal over gaat.

Echt eten is weer een heerlijk, typisch Pascale Naessens boek vol met gematigd koolhydraatarme, Mediterrane gerechten. Genieten!

Recensie: Echt eten - Pascale Naessens

Echt eten

1  2  3  4  5

Echt Eten. Maak jezelf sterker, gezonder en gelukkiger. Deze titel geeft de visie op voeding van Pascale Naessens weer en vat meteen samen hoe krachtig voeding is voor ons leven en welzijn. Met 75 eenvoudige lowcarbgerechten maakt Pascale Naessens dit statement helemaal waar. Lekker en gezond eten klaarmaken is leuk en simpel. Wie op deze manier kookt, neemt zijn lot in eigen handen om zichzelf en zijn of haar familieleden sterk en gezond te maken.

Het boek staat ook boordevol lifestyle-ideeën, tips voor mooi en romantisch tafelen en bruikbare informatie over voeding en gezondheid.

Na het recente boek Ketokuur, waarin Pascale Naessens het ketogeen dieet onder de loep nam, is de auteur er weer met een nieuw boek. Het staat boordevol gerechten volgens haar bekende, typische en favoriete methode: gematigd low carb met heel veel verse en pure ingrediënten. En, lekker meegenomen: het boek bevat veel heerlijke gezonde desserts.