De wonderbare reis van Nils Holgersson - Selma Lagerlöf RECENSIE

Recensie: De wonderbare reis van Nils Holgersson - Selma Lagerlöf

Nils is een vervelend jongetje die gemeen doet tegen iedereen die zijn pad kruist. Wanneer hij op een dag door zijn slecht gedrag omgetoverd wordt tot een kabouter, kan hij ook in één klap met alle dieren praten. Maar die zeggen niets goed, na alle jaren van pesterijen door Nils. Wanneer een vlucht wilde ganzen de ganzerik op het erf roept en die gehoor geeft aan de lokroep, springt Nils op zijn rug en zo reist hij met de ganzen maandenlang heel Zweden door.

Een boek over Zweden uit 1906! Nu denken jullie allemaal, hoe kan dat de dag van vandaag nog leuk zijn om te lezen? Het is niet voor niets dat de term 'Klassieker' gebruikt wordt voor dit verhaal en dat heeft ook Benjamin Lacombe begrepen. Met zijn reeks, waar ook al Ezelsvel, Duimelijntje en De tovenaar van Oz in verschenen, probeert hij deze erfgoedverhalen in een nieuw jasje te steken en een groter leespubliek kennis met hen te laten maken. De tekst van De wonderbare reis van Nils Holgersson is gebaseerd op de ingekorte versie van Père Castor Flammarion uit 1989. De oorspronkelijke 42 hoofdstukken die Selma Lagerlöf schreef zijn hierin herwerkt tot 24 hoofdstukken.

Dit wetende, heb je als lezer zin om na het dichtslaan van deze versie, de oorspronkelijke versie te gaan lezen om te kijken wat je allemaal hebt gemist. Toch voelt het gelukkig niet als een gemis tijdens het lezen. De 24 hoofdstukken geven een nog voldoende avontuur en emotie mee om een treffend beeld te krijgen van het kunstwerk dat Selma Lagerlöf heeft neergezet meer dan een eeuw geleden.

Het begint als een sprookje, met de woorden 'Er was eens', en toch voelt het niet helemaal als een sprookje. De opzet van De wonderbare reis van Nils Holgersson is toch om de kinderen iets te leren en dat merk je tijdens het lezen ook. Niet alleen de waarden en normen zijn alomtegenwoordig, maar ook de natuur- en cultuurkennis wordt stevig bijgeschaafd. Elke bladzijde van het boek bevat wel een wetenswaardigheid of een les en net daarom wordt het ook gezien als een opvoedkundig werk.

Gelukkig straalt De wonderbare reis van Nils Holgersson ook heel veel ongedwongenheid uit. Nils beleeft avonturen bij de vleet en ontmoet een groot aantal vriendelijke dieren, waardoor je ook erg vertederd raakt door het geheel. De verandering die dit in het personage Nils teweegbrengt is opmerkelijk en start al vrij snel in het boek. De onuitstaanbare jongen van de eerste pagina's, leert al gauw dat hij anderen zal moeten helpen om te overleven. Dit heeft tot gevolg dat je als lezer een behoorlijke portie liefde voelt voor die jongen. Je geniet mee met hem van de weidse uitzichten en de frisse lucht die je in het gezicht waait.

De tekst van Selma Lagerlöf is eenvoudig genoeg om vlot gelezen te kunnen worden door een brede leeftijdsgroep. Die eenvoud zorgt ervoor dat alle overbodige ballast is weggegooid en de inhoud beter tot zijn recht komt. Yvan Duque heeft in zijn illustraties hetzelfde principe toegepast. Grote vlakken met natuurlijke kleuren laten de natuur tot leven komen. Op de paginagrote illustraties is de weidsheid van de uitzichten te bewonderen, waardoor het detail en de dynamiek wel wat verloren gaat. Toch blijft er genoeg over om een duidelijk beeld van het verhaal te creëren, al is het dan wel op een heel eigen manier.

De wonderbare reis van Nils Holgersson is een aansprekend verhaal, waar in deze versie zowel de kinderen als hun ouders van kunnen genieten. Er valt veel te leren, over Zweden en de natuur, maar ook over vriendschap. Het is ouderwets eenvoudig, zonder enig modern hebbeding erin, en misschien zal de jeugd even moeten wennen aan het tragere tempo van Selma Lagerlöf, maar net dát laat je meer genieten van het verhaal zelf.

De wonderbare reis van Nils Holgersson

1  2  3  4  5

Deze klassieker over hoe een onuitstaanbaar jongetje verandert in een held heeft niets van aantrekkingskracht verloren. Voor lezers en luisteraars vanaf 8 jaar. Nils Holgersson, een bengel van de ergste soort, wordt vanwege zijn slechte gedrag omgetoverd in een kabouter. Tijdens een lange tocht op de rug van de gans Maarten beleeft hij allerlei avonturen en maakt hij kennis met de grote verscheidenheid van het Zweedse landschap en van de Zweedse cultuur.