Verbeeld me - Tahereh Mafi RECENSIE

Recensie: Verbeeld me - Tahereh Mafi

Verbeeld me is het zesde en laatste deel van de 'Touching Juliette'-serie van Tahereh Mafi. Wow, wat een boek! Heftiger en intenser dan ooit.

Verbeeld me is afwisselend geschreven vanuit het perspectief van Ella/Juliette en Kenji. Je hebt Kenji nodig om het verloop van de ontwikkelingen goed te kunnen volgen, Ella/Juliette verkeert namelijk in omstandigheden waardoor zij geen overzicht over de situatie meer heeft.

In Verbeeld me komt het verhaal, waar Mafi jaren aan gewerkt heeft, tot een allesbeslissend einde. Daar waar verschillende lezers de actie uit de eerste drie delen in deel vier en vijf hebben gemist, is deze in deel zes helemaal terug. Verbeeld me is niet een boek om als losstaand boek te gaan lezen. Je hebt de voorgaande delen, inclusief de tussendelen, echt nodig om Verbeeld me goed te kunnen begrijpen en optimaal te waarderen.

De schrijfstijl van Mafi is fantastisch. Dit boek is weer net zo poëtisch en mooi als altijd geschreven. Verbeeld me heeft zo'n 450 bladzijden, maar eigenlijk is dat nog veel te weinig. In de eerste plaats omdat Mafi zo mooi schrijft, maar in de tweede plaats en vooral omdat je weet dat met dit boek de serie is afgelopen. We willen toch geen van allen afscheid nemen van Warner, van Kenji, van Ella/Juliette, van Nazeera, van Adam of James, kortom we willen gewoon dat het niet ophoudt.

Opvallend is dat de auteur terug grijpt naar ontwikkelingen in het eerste deel. In het eerste deel lazen we fragmenten uit het dagboek, dat Juliette in de inrichting bij hield. Er komt een sleutelfragment uit het dagboek voor in Verbeeld me. En weet je nog dat, wat zo uniek is voor 'Touching Juliette', Mafi gebruik maakt van doorgestreepte tekst waardoor je (letterlijk) tussen de regels door Juliettes echte gevoelens leest? Ook dat komt weer terug, want Juliette doorleeft als het ware onderdelen van het verleden nog een keer.

Mafi heeft in 'Touching Juliette' een andere samenleving gecreëerd, en een toekomstperspectief wat misschien niet eens zo ondenkbaar (meer) is. Het is een dystopische wereld die is gebaseerd op illusie en suggestie, al kom je daar pas in de loop van de serie achter. Telekinese, psychokinese, herinneringen wissen en mensen manipuleren, dat is waar Het Herstel de samenleving op heeft gebaseerd. Gelukkig zijn er ook mensen die hun bovennatuurlijke gaven en krachten ten goede inzetten. Uiteindelijk spreekt uit de serie, en vooral uit Verbeeld me, veel hoop. Want de opperbevelhebbers van Het Herstel zijn dan wel uitsluitend uit op macht en proberen de wereld naar hun hand te zetten, hun kinderen hebben een andere instelling en zij proberen het lot van de wereldbevolking te keren.

Verbeeld me is een fantastisch boek, ongelofelijk intens en mooi, een waardige afsluiter van de serie.

Als je dit boek hebt gelezen, weet je hoe de serie afloopt. Wat je daarna het beste kunt doen is in de kerstvakantie alle boeken er weer bij pakken, inclusief de tussendelen, en ze dan in een paar dagen gaan bingereaden. Je ontdekt dan ongetwijfeld allerlei nieuwe dingen.  Was het maar mogelijk een boek meer dan vijf hartjes toe te kennen!

Recensie: Verbeeld me - Tahereh Mafi

Touching Juliette 6 - Verbeeld me

1  2  3  4  5

‘Hallo wereld. Je zult me niet vergeten.’

Het explosieve einde in de Vrees me-serie is hier! Na vijf boeken en vier novelles is dit dan toch echt het laatste deel van de serie die bijna zeven jaar geleden begon.

Nu Ella weet wie Juliette is en waarvoor ze gecreëerd is, is alles alleen maar ingewikkelder geworden. Terwijl ze worstelt met haar verleden en haar toekomst onzekerder is dan ooit, vervagen de lijnen tussen goed en kwaad. Tussen Ella en Juliette. Met oude vijanden op de loer, lijkt zij niet de enige die kan beslissen over haar lot…