Onmacht - Yvonne Doorduyn RECENSIE

Recensie: Onmacht - Yvonne Doorduyn

In Onmacht van Yvonne Doorduyn duiken we in het leven van Sarah Bovens. Na een tragisch ongeval waarbij ze haar zoon verloor probeert Sarah zichzelf weer terug te vinden, maar de schuldgevoelens blijven. Ze werkt als speechschrijver voor een minister aan het binnenhof. Als ze de kans krijgt om voor haar werk een driedaagse cursus te volgen bij de bekende spreekvaardigheidsinstituut van Jasper Uitdewilligen, grijpt ze die met beide handen aan. In de hoop drie volle dagen niet dagelijks aan haar schuldgevoel herinnerd te worden, een pauze van haar troosteloze leven. Maar deze kans eindigt voor Sarah in een complete nachtmerrie als ze wordt gearresteerd voor moord.

Onmacht is een spannend verhaal die langzaam op gang komt, maar de lezer vast pakt zodra Sarah wordt gearresteerd. Doorduyn heeft een prettige schrijfstijl, ze geeft je elke keer een klein beetje informatie die ervoor zorgt dat je door wil lezen. Al miste ik wel een beetje de vonk die ervoor zorgt dat je op het puntje van je stoel zit. Op sommige punten komt het verhaal ook wat onrealistisch over, het ging de personages soms allemaal te makkelijk af en dat nam wat van de spanning in het verhaal weg. De hoofdstukken zijn kort en het feit dat de hoofdstukken worden verteld uit verschillende perspectieven maken Onmacht dynamisch. Ook de setting van het verhaal was erg origineel, al had het stuk over politiek Den Haag beter uitgewerkt kunnen worden. Er bleven heel wat vragen onbeantwoord toen het boek uit was en dat was jammer. Het einde kwam ook een beetje gehaast over alsof alle eindjes nog even snel bij elkaar geknoopt moesten worden en er helaas een paar zijn vergeten. Doorduyn heeft een overtuigende personage neergezet en niet alleen de hoofdpersonage ook de andere personages zijn erg realistisch en goed ontwikkeld.

Al met al is Onmacht een verhaal met een hele goeie plot. De uitwerking had beter gekund, maar desondanks weet Doorduyn je wel geïnteresseerd te houden in het verhaal. Ik denk doordat ze de personages zo goed omschrijft dat je het gevoel krijgt dat je een band met ze heb. Het verhaal is spannend maar omdat het af en toe wat onrealistisch kan overkomen is het zeker niet een pageturner te noemen. Onmacht is het debuut van Doorduyn en zeker geen verkeerde. Ondanks de beginnersfoutjes laat ze met Onmacht zien dat ze talent heeft. En een eventueel volgend boek van Doorduyn zou ik dan ook zeker willen lezen.

Recensie: Onmacht - Yvonne Doorduyn

Onmacht

1  2  3  4  5

In Onmacht van Yvonne Doorduyn werkt Sarah Bovens als succesvol speechschrijver voor de minister aan het Binnenhof. Deze literaire thriller geeft een realistisch inkijkje achter de schermen.

In Onmacht van Yvonne Doorduyn werkt Sarah Bovens als succesvol speechschrijver voor de minister aan het Binnenhof. Sinds ze drie jaar geleden haar zoontje bij een ongeluk verloor, zoekt ze naar manieren om haar leven opnieuw zin te geven. Als ze de kans krijgt voor haar werk een driedaagse cursus te volgen bij het gerenommeerde spreekvaardigheidsinstituut van Jasper Uitdewilligen grijpt ze die onmiddellijk aan. In de bossen rond Zeist, ver weg van de drukte, traint bureau Uitdewilligen de crème de la crème van de Nederlandse politiek. In zijn mooie woonboerderij met aangebouwd hotel bewaart Uitdewilligen echter een groot geheim. Een geheim waar hij vooral invloedrijke gasten deelgenoot van maakt en waarover niemand in Den Haag durft te praten. Als ook Sarah de waarheid leert kennen en zij niet bereid blijkt te zwijgen, keert alles en iedereen zich tegen haar. Wanneer haar beste vriendin wordt vermoord en zij als verdachte in de cel belandt, lijkt haar lot bezegeld.

Yvonne Doorduyn is speechschrijver bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Met Onmacht geeft ze en passant een realistisch inkijkje geeft achter de schermen van het Binnenhof.