Life Kitchen - Ryan Riley RECENSIE

Recensie: Life Kitchen - Ryan Riley

Life kitchen is voor iedereen goed!

Het kookboek Life Kitchen is geschreven door Ryan Riley. Het is een boek met gerechten voor een nieuwe smaakbeleving tijdens en na behandeling van kanker. Het boek, dat opgedragen is aan zijn moeder, begint met een mooi persoonlijk verhaal waarom Ryan Riley tot het schrijven van dit boek is gekomen. Hij heeft zijn moeder verloren aan longkanker en heeft haar gehele ziekteproces voor haar gezorgd en ervaren wat zij heeft meegemaakt. De vertaling van de teksten in het boek had wel beter gekund. Sommige zinnen lopen niet of er missen woorden. De vertaling van de laatste zinnen waar Ryan zijn verhaal mee eindigt, is best pijnlijk gezien de doelgroep van het boek: 'Ga heen en vind je smaak'. Na het lezen van het emotionele verhaal snap je dat het in het Engels anders is uitgedrukt.

Het boek Life Kitchen is naast informatief ook erg origineel. Er is veel aandacht besteed aan de smaken, geuren en de wetenschap. Ryan Riley schrijft dat je met de hierna genoemde bijzondere ingrediënten zelf ook gerechten kan samenstellen. Dit boek is dus echt een veelzijdig kookboek en niet dat je alleen de gerechten van het boek kan maken. Na de persoonlijke verhalen begint het boek met de producten die de drielingzenuw prikkelen. Dit is een belangrijke zenuw die zich bevindt tussen je ogen, neus en mond. Deze zenuw is verantwoordelijk voor het tintelende gevoel waar de ingrediënten munt, kaneel, wasabi, mosterd en mierikswortel voor kunnen zorgen.

Life Kitchen bevat hoofdstukken met snacks & hapjes, vrienden en familie, snelle en makkelijke recepten en zoet en lekker. Je kunt dus alle kanten op met het boek. De bereidingstijd van de gerechten mist wel, als deze er bij stonden had dit het boek helemaal af gemaakt.

De recepten zijn erg toegankelijk voor iedereen. Er wordt gewerkt met 11 bijzondere ingrediënten die vanwege hun smaak en veelzijdigheid in veel van de recepten gebruikt worden. Deze 11 ingrediënten hebben de stimulerende werking op de drielingzenuw. Voorbeelden van deze producten zijn zwarte knoflook, ahornsiroop, parmezaanse kaas en sherryazijn. Tussen de recepten en de foto's van de recepten zitten leuke tekeningen van kookgerei en ingrediënten.

Bij elk recept staat er duidelijk aangegeven voor hoeveel personen het gerecht is, de bereidingstijd staat er niet bij. In het recept staat wel duidelijk aangegeven hoelang je de verschillende ingrediënten moet bakken of koken. De pagina met 10 verschillende soorten mayonaises inclusief een foto is leuk in beeld gebracht en uitnodigend om zelf te gaan maken.

Groene risotto

Wat een smaakexplosie, je vraagt je bij elke hap af wat je nou precies proeft. Je proeft duidelijk de citroen en de munt, alle smaken zijn in balans. Je hoeft iets zoets, zouts, zuurs en pittigs, maar niets is overheersend. In het recept staat dat het gerecht voor 2 tot 4 personen is, voor 2 grote eters of voor 4 kleinere eters. Ik heb voor de zekerheid het dubbele aantal ingrediënten gebruikt, dit was voldoende voor 5 personen. Het bereiden van de risotto is wel een tijdrovend proces, maar dat is het ook zeker waard. Je moet de bouillon in delen toevoegen, wacht ook echt tot al het vocht door de rijst is opgenomen omdat het eindresultaat anders te nat wordt. In het recept staat dat de erwtenpesto er op het laatst doorheen geroerd moet worden. Ik zou dit iets eerder doen omdat de pesto best koud is en dit het gerecht afkoelt. Als je het iets eerder doet, warmt de pesto goed mee. Het gerecht wordt net zoals als op de foto in het kookboek en dat is niet altijd het geval.

Gebakken yoghurt met rozen

Wat mijn interesse direct trok, was de gebakken yoghurt met rozen. Ik was hier nieuwsgierig naar omdat ik mij afvroeg hoe het eruit zou zien na de bereiding of ik het hetzelfde resultaat zou krijgen als op de foto uit het boek, maar natuurlijk ook naar hoe het zou smaken. Je kan de yoghurt warm of koud eten, ik heb hem warm geserveerd als dessert. Je kan het gerecht garneren met eetbare rozenblaadjes, deze kon ik helaas niet in de winkels vinden. Deze heb ik weggelaten, ik heb ze op zich niet gemist want het smaakte nu al lekker genoeg.
Het recept is voor 6 personen, dit zijn wel veel personen gezien de hoeveelheid yoghurt en gecondenseerde melk. Zelf kreeg ik 3 bakjes gevuld met de hoeveelheid yoghurt. Als je het voor 6 personen wil maken, moet je kleinere bakjes gebruiken of de bakjes minder vol vullen. De sinaasappelsiroop die je er achteraf overheen schenkt, maakt dit gerecht echt helemaal af. De intense sinaasappelsmaak prikkelt al je smaakpapillen. Het is een super simpele siroop, het is gemakkelijker te maken dan ik had gedacht. Deze sinaasappelsiroop kan je ook weer voor andere desserts gebruiken zoals samen met een chocoladerecept serveren. Na het bereiden bleef er onder de gestolde yoghurt een laagje vocht liggen. Het was niet bij alle bakjes zo, dus het is mij niet helemaal duidelijk of dit nou zo hoort of dat ik iets verkeerd heb gedaan.

Ik kan niet beoordelen hoe deze recepten smaken met een verminderde smaak, maar de gerechten zijn zeker lekker en hebben een intense en volle smaak.

Het boek Life Kitchen verdient 5 hartjes. Dit is een boek dat anderen echt kan helpen, dit komt in het gehele boek ook naar voren. De smaken van de gerechten zijn zo intens en prikkelen echt je smaakpapillen en drielingszenuw. In het persoonlijke verhaal van de schrijver Ryan Riley staat dat je kan experimenteren met alle losse ingrediënten. Je hoeft dus niet perse de recepten te volgen. Wat is er mooier om mensen die te maken krijgen met een nare ziekte op deze manier te kunnen helpen. Voor veel mensen die een verminderde of veranderende smaak ervaren zou dit volgens het kookboek een groot verschil kunnen maken en een uitkomst kunnen zijn. De vertaling van de teksten is niet altijd even goed, maar het doel van dit kookboek is het meest belangrijk.

Recensie: Life Kitchen - Ryan Riley

Life Kitchen

1  2  3  4  5

Recepten voor een nieuwe smaakbeleving tijdens en na behandeling van kanker.
    "De recepten in dit boek kunnen het plezier in eten terugbrengen bij mensen wier smaakpapillen te lijden hebben gehad onder de behandeling tegen kanker; ze leren je op zachte, enthousiaste wijze nieuwe trucjes en belangrijke lessen. Ze vormen ook een fascinerende kennismaking met levendige smaakcombinaties voor iedereen die graag geniet van eten.'
    Nigella Lawson
    Ryan Riley is oprichter van de meermaals bekroonde kookschool Life Kitchen. Samen met professor Barry C. Smith ontwikkelt hij recepten die het plezier in eten weer aanwakkeren bij mensen die leven met kanker of met een aangetaste smaakzin. Door ingrediënten op slimme wijze te combineren worden de smaken in de gerechten extra intens. Ryan biedt in zijn thuisland Groot-Brittannië gratis kooklessen aan.