Duistere wortels - Attica Locke RECENSIE

Recensie: Duistere wortels - Attica Locke

De negenjarige Levi King raakt vermist nadat hij alleen in een bootje vaarde op een groot meer. Als zoon van één van de leiders van de Aryan Brotherhood lokt zijn verdwijning heel wat reacties uit. Darren Mathews die Texas Ranger is, duikt in deze mysterieuze zaak in de hoop ook de vader van Levi te pakken te krijgen. Maar als zwarte Texas Ranger in een witte gemeenschap is dat niet zo evident.

Duistere wortels is een bijzonder verhaal met verschillende aspecten. Enerzijds is er de verdwijning van Levi King, maar vooral racisme en de haat tussen de witten en de zwarten speelt een grote rol. Zou het allemaal te maken heb met een haatmisdrijf van de witten naar de zwarte jongen toe? Het stadje waar Levi verdween, Marion County, bevat een rijke geschiedenis over geesten, Indianen en het doorgeven van land in een tijd dat hier nog weinig regels voor waren. Dit alles heeft Attica Locke mooi verwerkt in het bijzondere Duistere wortels.

Dit boek is het tweede deel in de reeks rond Texas Ranger Darren Mathews. Al is Duistere wortels ook als losstaande thriller te lezen, toch gaat een groot deel van het verhaal over een zaak uit het vorige boek. Wanneer je de boeken onmiddellijk in de juiste volgorde kan lezen zal je de personages en hun geschiedenis dan ook het beste begrijpen.

Het is eerst wel even wennen aan de schrijfstijl van Attica Locke. Het verhaal leest vlot en is goed geschreven, maar er worden veel gebeurtenissen en tijdslijnen door elkaar gebruikt. Zo gaan de personages in herinnering vaak terug in de geschiedenis waardoor er zich plots een deel in het verleden afspeelt. Hierdoor moet je wel je aandacht goed bij het boek kunnen houden, anders ben je al snel de draad kwijt. Het is dus geen verhaal dat je zomaar even tussendoor kan lezen. Eerder een thriller met een rijke geschiedenis en racisme als centraal thema, een stevig boek met andere woorden.

In Duistere wortels komen ook veel personages aan bod waardoor het soms moeilijk is om te weten over wie je nu juist aan het lezen bent. Hierdoor kan het verhaal verwarrend en zelfs wat onsamenhangend overkomen. Al worden de personages niet zo diep uitgewerkt toch is het door hun verhaal duidelijk wat hun standpunt is. Hier draait het ook vaak om hun positie ten opzichte van de witten en zwarten. Een thema dat Attica Locke bijzonder goed in deze thriller weet te verwerken.

Het verhaal zelf is vrij uitgebreid. Al loopt de verdwijning van Levi King als rode draad door het boek, toch voelt dit niet als het belangrijkste item. De verwachting dat dit een thriller is over een verdwenen kind dat gevonden moet worden is dus niet zozeer correct. De verdwijning en het onderzoek komen aan bod, maar de geschiedenis neemt een veel grotere rol in dan het politieonderzoek. Toch worden bijna alle items in het verhaal naar het einde toe mooi uitgewerkt. Een vreemd los eindje blijft na het uitlezen, maar misschien komt dit in een volgend boek uit de serie alsnog aan bod.

Duistere wortels is een bijzonder verhaal over een verdwenen jongen, racisme en een stad met een rijke geschiedenis. De schrijfstijl en opbouw van het boek komen soms eerder chaotisch over en vragen de nodige aandacht van de lezer. Toch worden de thema's in dit verhaal goed uitgewerkt waardoor dit best een goede thriller is.

Duistere wortels

1  2  3  4  5

De negenjarige Levi King weet dat hij eerder naar huis had moeten gaan; nu dobbert hij 's avonds laat alleen rond op het grote Caddo Lake in een motorboot die het heeft begeven. Als hij een andere boot ziet naderen denkt hij dat hij gered is, maar het tegenovergestelde blijkt het geval…

Texas Ranger Darren Mathews probeert op te klimmen uit een andere duisternis: zijn huwelijk, carrière en reputatie hangen aan een zijden draadje. Zijn lot is in handen van zijn moeder, maar die heeft niet bepaald het beste met hem voor.
    Dan stuurt zijn baas hem voor een zaak naar een klein stadje elders in Texas: het zoontje van een leider van de Aryan Brotherhood wordt vermist, en de verdenking valt al snel op leden van de zwarte gemeenschap. Hoe langer Darren met zijn onderzoek bezig is, hoe meer het duidelijk wordt dat niet alles is wat het lijkt en dat het niet altijd mogelijk is om het verleden te laten rusten.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane