Bloedkoraal - Linda van Rijn RECENSIE

Recensie: Bloedkoraal - Linda van Rijn

Emily, die hoofdredacteur is bij een vrouwenmagazine, wordt uitgenodigd voor een persreis in een Grieks resort. De reis staat in het teken van het spirituele en Emily hoopt hier samen met enkele andere journalisten te kunnen genieten van de rust. Maar wanneer één van haar collega's een duikongeval krijgt slaat de sfeer helemaal om en volgen vreselijke gebeurtenissen elkaar op.

Bloedkoraal is een heerlijke thriller die je heel snel uitleest. De sfeer op het zonnige Griekse eiland en het luxe resort geven je een ontspannend gevoel bij het lezen. En de schrijfstijl van Linda van Rijn is zo vlot dat je door de pagina's heen vliegt. Er zijn geen lange beschrijvingen of onnodige gebeurtenissen, vanaf de eerste bladzijde neemt dit verhaal een vliegende start.

Al leest Bloedkoraal heel vlot, zowel de personages als het plot worden niet uitgebreid uitgewerkt. De namen van de aanwezigen op de persreis worden vermeld maar je kan je geen echte voorstelling van hen maken. Ook hun rol binnen dit verhaal is moeilijk in te schatten. Antonie, de gastheer van het resort, lijkt een ietwat speciaal personage met enkele duistere geheimen en de aparte rol die hij opneemt in het boek. Maar om zijn gedrag echt te gaan begrijpen is een diepere uitwerking nodig en die ontbreekt. In deze ontspannende thriller stoort dit gelukkig niet echt zolang je van Bloedkoraal niet verwacht dat het een diepgaand verhaal is. De gebeurtenissen volgen elkaar op een verrassende manier op. Daarom laat je dit boek best gewoon op je afkomen en geniet je intussen van de vlotheid van het verhaal.

Linda van Rijn slaagt er wel in om de lezer te verrassen met het plot en naar het einde toe de spanning op te bouwen. Je wilt echt weten wie er achter de vreselijke gebeurtenissen in het resort zit en wat een mogelijk motief kan zijn. Door de beperkte uitwerking van de personages is het moeilijk om in te schatten wie de dader kan zijn. Maar op deze manier kan de auteur met een vrij luchtig geschreven verhaal de lezer toch verrassen. De uiteindelijke ontknoping lijkt wat ongeloofwaardig en vergezocht. Een echt onderbouwde ontknoping krijg je niet en dit kan je wenkbrauwen toch even doen fronsen. Echter maakt dit alles het verhaal best origineel wanneer je het eerder luchtig kan bekijken.

Het is duidelijk dat Bloedkoraal recent geschreven werd aangezien de coronaregels, mondkapjes en elleboog begroetingen uitgebreid aan bod komen. Dit specifieke aspect heeft Linda van Rijn subtiel verwerkt in deze thriller. Ondanks dit zware thema weet ze dit licht verteerbaar te brengen, net zoals de andere gebeurtenissen die aan bod komen in het boek.

Bloedkoraal is een luchtige thriller met een goede dosis vaart in het verhaal. Het is het ideale boek om tussendoor te lezen wanneer je wat spanning en een verrassend plot zoekt. Personages en verhaal worden niet zo diep uitgewerkt, maar het geheel leest heel vlot en biedt enkele ontspannende leesuren.

Recensie: Bloedkoraal - Linda van Rijn

Bloedkoraal

1  2  3  4  5

Als journalist Emily van Son wordt uitgenodigd voor een tiendaagse persreis naar het Griekse Samos, twijfelt ze geen moment. Er is een nieuw resort geopend, waar Antonie Singha, de Nederlandse eigenaar en spiritueel coach, helende reizen aanbiedt. Emily heeft daar niet veel mee, maar ze is wel nieuwsgierig en bovendien zien de foto’s van de stranden en de prachtige natuur er aantrekkelijk uit. Een kleine vakantie kan ze wel gebruiken, nu ze de laatste tijd hard heeft gewerkt als hoofdredacteur van een groot magazine voor vrouwen.
    Eenmaal ter plekke blijkt de groep van de persreis een bont gezelschap van journalisten en bloggers, sommigen helemaal gericht op spiritualiteit, sommigen juist helemaal niet. Emily kan het met iedereen goed vinden, al sluit ze al snel vriendschap met blogger Zara. Samen laten ze zich onderdompelen in alles wat het resort te bieden heeft.
    Maar dan maakt een gruwelijk duikongeval een einde aan de relaxte vakantie. Plotseling staan het resort, de groep en de hele persreis in het teken van het ongeluk, dat zelfs door de politie wordt onderzocht. En nog voordat dat onderzoek iets heeft opgeleverd, vindt er een tweede tragedie plaats. Emily wil nu zo snel mogelijk naar huis, maar mag het resort niet verlaten. Eerst moet duidelijk worden of het wel echt om ongelukken gaat. En dat is ook de vraag die zich aan Emily opdringt. Kan ze op tijd weg komen voor er nog meer slachtoffers vallen…

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane