Liefde van A tot Z - S.K. Ali RECENSIE

Recensie: Liefde van A tot Z - S.K. Ali

Zayneb is zestien, bezit een vurig karakter en wordt gedreven door een drang om te strijden voor vrijheid. Ze is namelijk moslim en krijgt daardoor te maken met discriminatie en haat jegens haar religie. Wanneer half-Griffoendor-half-Zwadderich Zayneb haar mond opentrekt in de klas wordt ze geschorst en besluit ze naar Doha te gaan. Even alles van zich afzetten.

Adam is ook achttien, eerder rustig en afwachtend van karakter, en recent gediagnosticeerd met multiple sclerose. Nadat hij is gestopt met zijn studies keert hij naar huis in Doha naar zijn vader en zusje. Zijn favoriete bezigheid is dingen maken, om zijn gedachten af te leiden van zijn diagnose. En hoe hij dit aan zijn familie zal vertellen. Zayneb en Adam ontmoeten elkaar in Doha en in Liefde van A tot Z van S.K. Ali lees je hun verhaal.

Eerst en vooral maakt de auteur duidelijk dat het boek een reconstructie is van dagboekfragmenten van de personages, maar dan met andere namen. Beiden hielden een boek bij en schreven daarin elk hun 'wonderen' en 'rariteiten' op. Een 'wonder' is iets kleins maar positief, waar je dankbaar voor bent. Een 'rariteit' is onaangenaam maar het waard om over na te denken.

Beide hoofdpersonages in Liefde van A tot Z maken veel dingen mee en ervaren dus ook veel emoties. Het boek is opgesplitst in delen uit Zayneb's dagboek en dat van Adam, wat de lezer een kijk geeft in hun individuele gedachten en gevoelens. Dit zorgt voor een meer persoonlijke leeservaring, alsof het personage zijn of haar gedachten deelt met de lezer.

Zayneb is een vastberaden jonge vrouw die zich onbegrepen voelt. Haar leraar is islamofoob en ze kan er niet bij hoe haar klasgenoten alles laten gebeuren, er niets van zeggen als hij weer eens de zoveelste opmerking maakt. Ze is soms impulsief en laat zich te vaak leiden door haar emoties, maar eigenlijk verlangt ze niets meer dan gerechtigheid en de vrijheid om openlijk moslim te zijn en niet gediscrimineerd te worden.

Adam blijft eerder aan de passieve zijde. Hij laat alles langs zich heen gaan en houdt zich niet echt bezig met andermans zaken. Nadat hij zijn diagnose kreeg is hij gestopt met zijn studies en focust op zijn passie: dingen maken met zijn handen. Ook hij is moslim, omdat zijn vader op die manier vrede vindt en hij dat ook wil. Zijn zwakke plek is dat hij het moeilijk heeft om hulp te vragen, omdat hij anderen niet wil belasten.

Door de verschillen in Zayneb en Adam's karakters kan S.K. Ali een mooie dynamiek beschrijven als ze samen zijn. Doordat Adam rustiger is kan hij Zayneb's vuur bedaren en zij kan Adam dan weer uit zijn tent lokken. Hun verhaal is niet makkelijk; beiden hebben hun eigen zorgen en problemen waar de ander niet mee kan helpen en hoewel ze alle twee tot de islam behoren is hun achtergrond ook verschillend. Daar komt nog bij dat hun godsdienst regels heeft voor de relatie tussen jongens en meisjes, dus Zayneb en Adam kunnen niet zomaar doen wat ze willen. Er lijken zoveel rariteiten op te duiken die hun in de weg staan. En de wonderen in de wereld zijn soms moeilijk te vinden.

S.K. Ali neemt de lezer mee in de hoofden van twee moslim jongeren die elk hun weg proberen te vinden in de wereld. De ene door materiele creaties, de ander door op te komen voor iets dat haar nauw aan het hart ligt. Wat ze meemaken is soms triest, soms oneerlijk en soms mooi. Dat het boek gebaseerd is op gebeurtenissen uit het leven van bestaande mensen maakt het extra boeiend. Liefde van A tot Z bevat alle vlakken van liefde. Zowel de vlinders in je buik als de hartzeer, geïllustreerd door het emotionele verhaal van twee jongeren.

Recensie: Liefde van A tot Z - S.K. Ali

Liefde van A tot Z

1  2  3  4  5

Een bijzonder verhaal over het vinden van liefde

Een wonder: iets dat je heel bijzonder vindt, zelfs al is het eigenlijk heel gewoon. Zoals de frietjes van de moeder van Adam die ze samen maakten.

Een rariteit: iets vreemds, of iets dat je aan het denken zet. Zoals de docent van Zayneb die zijn klas maar blijft voorhouden hoe "slecht' moslims zijn.

Zayneb, de enige moslim in de klas, is niet slecht. Ze is kwaad. Als ze geschorst wordt, vertrekt Zayneb naar haar tante in Doha, Qatar. Ze voelt zich schuldig omdat ze ook haar vriendinnen in de problemen heeft gebracht en ze belooft zichzelf om minder confronterend te worden.

Adam heeft multiple sclerose, de ziekte waaraan hij zijn moeder verloor, en vertrekt ook naar Doha om zijn familie te bezoeken. Hij probeert om zijn diagnose geheim te houden voor zijn vader en zusje.

Zayneb en Adam ontmoeten elkaar op het vliegveld. En dan? Dan volgt er een verzameling van wonderen en rariteiten.