Wat je zegt zie je zelf - Jacodine van de Velde RECENSIE

Recensie: Wat je zegt zie je zelf - Jacodine van de Velde

Marscha heeft er door haar eetstoornis enkele heftige jaren opzitten. Nadat ze verschillende keren is opgenomen lijkt het eindelijk een beetje beter te gaan. Haar gezin besluit om 3 weken op vakantie naar Frankrijk te gaan om een nieuwe start te maken. Op de camping ontmoet Marscha Ruben, een knappe en grappige jongen die op de camping werkt en waar ze meteen een zwak voor heeft. Toch kan ze door haar eetstoornis zich niet helemaal aan hem overgeven... En ook Ruben lijkt met problemen te kampen... Is hun band gedoemd om te mislukken?

In Wat je zegt zie je zelf volgen we een zeventienjarig meisje dat kampt met anorexia. In veel boeken waar anorexia een thema is, volg je de ziekenhuisopnames en de behandelingen die de jongens en (vaker) de meisjes volgen, maar in dit boek is dat anders. Hier is de periode van intensieve behandeling achter de rug en ontdek je welk proces er daarna nog volgt. Het is heel interessant en leerrijk om daarover te lezen! Na een behandeling is een eetstoornis namelijk totaal nog niet voorbij.

Jacodine van de Velde is een ervaringsdeskundige, ze weet waar ze het over heeft. Jacodine heeft zelf geen anorexia gehad (of dat vermeldt ze toch niet in haar nawoord), maar ze is zelf behandelaar in de kinder- en jeugdpsychiatrie waar ze jongens en meisjes met anorexia begeleidt. Ze heeft in haar loopbaan heel veel gesprekken met patiënten gevoerd en die zorgen ervoor dat dit boek heel waarheidsgetrouw aanvoelt. Marscha en Ruben zijn niet gebaseerd op echte personen, maar het zou zo kunnen. De gedachten van Marscha en Ruben zijn heel knap beschreven!

De schrijfstijl van Jacodine van de Velde is niet alleen knap, maar leest ook nog eens geweldig vlot. Ze weet de campingsfeer en de relaties tussen de jongeren op die camping moeiteloos te vatten. Ondanks dat er ook zware thema's aan bod komen, voelt het geheel toch licht en hoopvol aan, ook al gaat de auteur echt in de diepte als het gaat om de gedachten van Ruben en Marscha. Ik ben er zeker van dat jongeren dol gaan zijn op de schrijfstijl van deze auteur en de wereld die ze tot leven brengt in haar boek!

Hoewel Marscha's eetstoornis een belangrijk thema is in Wat je zegt zie je zelf, valt er veel meer te ontdekken. Het gaat ook over vriendschap, verliefdheid, studiekeuze, alcoholisme/verslaving, je goed in je vel voelen... Thema's die alle jongeren op een gegeven moment bezig houden. Het was fijn dat er ook meer in het boek zat dan enkel anorexia, zo kunnen lezers over verschillende onderwerpen iets bijleren.

Wat je zegt zie je zelf van Jacodine van de Velde is een prachtige en vlotte YA waarin eetstoornissen, vriendschap, verliefdheid, studiekeuze en verslaving de belangrijkste thema's zijn. Het boek is helemaal op maat van jongeren!

Wat je zegt zie je zelf

1  2  3  4  5

Een aangrijpende maar hoopvolle, met veel inlevingsvermogen geschreven youngadultroman, waarin een meisje met een eetstoornis een emotionele zomervakantie beleeft.
    Ellendig, zo voelt de zeventienjarige Marscha zich als ze voor een vakantie van drie weken met haar ouders en broertje op camping Le Tournesol aankomt. Haar eetstoornis reist namelijk gewoon met haar mee. Hoewel ze dolgraag het normale leven wil oppakken, blijkt dat makkelijker gezegd dan gedaan. De hele dag door wordt ze geconfronteerd met haar angsten en onzekerheden. Al snel leert Marscha de vrolijke, aantrekkelijke Ruben kennen, die op de camping werkt. Hij lijkt alles te zijn wat zij niet is. Maar ook Ruben blijkt zo zijn problemen te hebben. Brengt dit hen dichter bij elkaar of maakt het alles juist nog moeilijker?

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox