Verliefd - Anna Todd RECENSIE

Recensie: Verliefd - Anna Todd

De twintigjarige Karina weet als geen ander hoe soldaten eraan toe zijn na een uitzending. Met een vader in het leger en opgegroeid op de militaire basis, zit ze midden in deze harde wereld. Wanneer haar vaders reacties steeds extremer worden en haar broer voor de zoveelste keer in de problemen komt, weet ook Karina niet meer wat ze hiermee moet. Totdat ze de knappe, maar gesloten Kael tegenkomt. Een mysterieuze, beschadigde soldaat die zijn ware gevoelens, na twee missies in Afghanistan, nauwelijks uit. Wanneer ook Kael niet blijkt te zijn wie ze dacht dat hij was, moet ze waarheid en leugens van elkaar zien te scheiden en een beslissing nemen waar ze niet onderuit kan.

Verliefd is het eerste deel uit de nieuwe serie van Anna Todd. De auteur begon met het schrijven van fanfiction op Wattpad, wat later resulteerde in haar debuut met de 'After'-serie. De eerste twee delen hiervan zijn inmiddels verfilmd. Nu is ze terug met haar nieuwe Tussen de sterren-serie.

Laten we meteen met de deur in huis vallen: het verhaal klinkt erg interessant, maar valt helaas tegen. Verliefd begint met het leven van Karina in 2019. In deze twee hoofdstukken krijg je als lezer kleine, nog vage details van wat er eerder heeft gespeeld. Vervolgens duikt het verhaal twee jaar eerder het verleden in, naar 2017, en start het verhaal pas echt.

Jammer genoeg komt het verhaal niet van de grond. Hoewel de schrijfstijl van Anna Todd prettig wegleest, voelen veel stukken aan als opvulling. Overbodige details en omschrijvingen en veel herhaling in de setting, halen de vaart uit het verhaal. Het blijft allemaal erg eendimensionaal. De hoofdstukken zijn ontzettend kort en springen van de een naar de andere gebeurtenis, waardoor het soms overkomt alsof er een enorme tijdsprong wordt gemaakt. Ondanks dat Todd zelf getrouwd is met een militair komt de sfeer van de militaire basis niet goed genoeg over om dat als 'speciaal element' te kunnen gebruiken en ontbreekt de diepgang hiervan.

Tevens blijven alle personages erg oppervlakkig. Los van wat basiskenmerken kom je vrij weinig te weten. Hierdoor bouw je geen band op met een van de personages en is het lastig om je in hun positie te verplaatsen. Bovendien komt Karina vrij negatief over en ziet ze overal problemen in. Het is alsof ze alleen maar werkt in de massagesalon en naar de verplichte diners bij haar vader en diens vrouw moet - waar ze vervolgens ook negatief over is. Andere hobby's lijkt ze niet echt te hebben.

De ontmoeting met Kael lijkt hier verandering in te brengen. Kael is mysterieus en erg gesloten en Karina probeert hem te doorgronden. Een op het eerste oog interessant personage. De vriendschap tussen hen bouwt zich in eerste instantie langzaam op, maar de manier waarop Karina met hem bezig is, is ronduit irritant. Ze valt voor hem... ze valt niet voor hem... ze valt voor hem... hij moet weg uit haar leven... hij mag niet ontbreken in haar leven... Dat getouwtrek en gepieker, in een tijdsperiode van slechts ongeveer een week, is erg overdreven. Hun relatie komt onrealistisch over, terwijl Todd dit op veel interessantere wijze had kunnen uitwerken. Daarnaast slaat het karakter van de zwijgzame Kael ineens om, waardoor hij een totaal ander persoon lijkt te worden. Deze verandering is zo plotseling dat ook hier meer aandacht naar had mogen gaan om het verhaal om het realistischer te maken.

De schrijfstijl van Anna Todd is daarentegen wel prettig en leest, los van het verhaal, makkelijk weg. De plot is interessant, maar de uitwerking helaas wat minder. Hoewel er wellicht twee jaar tussen moet zitten voelen de gebeurtenissen aan alsof ze in een tijdsbestek van twee weken zijn gebeurd. Er gebeurt zoveel tegelijk dat het allemaal teveel wordt. Dat is erg jammer want Todd had met deze plot een veel sterker verhaal kunnen uitwerken. Verliefd eindigt met een soort cliffhanger, maar of die per se uitnodigt om ook het volgende deel te gaan lezen...

Recensie: Verliefd - Anna Todd

Tussen de sterren 1 - Verliefd

1  2  3  4  5

Karina is opgegroeid op een militaire basis en weet maar al te goed hoe soldaten eraan toe zijn als ze terugkeren uit een oorlogsgebied. Zij is de lijm die de familie bij elkaar houdt wanneer haar vader wordt uitgezonden en haar broer, Austin, voor de zoveelste keer in de problemen raakt met de politie. Karina weet dat ze ook voor zichzelf moet zorgen, maar als Austins gedrag nog schrikbarender wordt, en haar vaders reacties steeds extremer, balanceert zelfs Karina op het randje van de afgrond. Dan komt ze Kael tegen – een gesloten man die ze dolgraag beter wil leren kennen.

De twintigjarige Kael is een knappe soldaat die gebukt gaat onder de nasleep van twee missies in Afghanistan. Hij is emotioneel beschadigd en houdt zijn gevoelens voor zich. Karina raakt gewend aan zijn stille aanwezigheid, maar vindt het steeds lastiger om haar gevoelens voor hem te verbergen. Als Kael niet blijkt te zijn wie Karina dacht, moet ze waarheid en leugens proberen te scheiden – en een belangrijk besluit -nemen dat haar toekomst voor altijd zal veranderen.