Levende dingen - Munir Hachemi RECENSIE

Recensie: Levende dingen - Munir Hachemi

In Levende dingen van Munir Hachemi lezen we het verhaal van vier Spaanse vrienden. In hun verlangen meer van het leven te ervaren besluiten de vrienden per auto naar Frankrijk te gaan om hier een zomer lang te gaan druiven plukken terwijl ze op een camping verblijven. Dit avontuur verloopt echter heel anders dan gepland. De druivenoogst blijkt mislukt en de vier vrienden komen via een dubieus uitzendbureau terecht op onder andere een kippenboerderij. Ze verdienen maar weinig geld met zwaar en zeer dieronvriendelijk werk dat ze moeten verrichten onder erbarmelijke omstandigheden. Het verblijf op de camping verloopt ook niet optimaal want de jongens moeten het doen met weinig eten, een krappe slaapplek en groot gebrek aan slaap, wat de gemoederen soms hoog op doet lopen.

Munir Hachemi haalt verschillende thema´s aan in zijn roman Levende dingen. Zo treedt hij in vaak schokkende details over het reilen en zeilen in de kippenindustrie. Hij wil met zijn boek de wereld wakker schudden voor de gruwelijke omstandigheden van de vleesindustrie. Daarnaast is er het thema van vier adolescenten op hun eerste grote zelfstandige reis, wat Levende dingen een coming-of-age roman maakt. Maar Munir Hachema vult deze thema's ook nog aan met literaire observaties en overdenkingen over het vak van schrijven, de relatie tussen levenservaring en literatuur, en de zin of onzin van het bijhouden van een dagboek.

Munir Hachemi is een Spaanse schrijver en uitgever van poëzie. Ook maakt hij radioprogramma's over literatuur. Hij is dan ook een echte taalspecialist en dat is te merken in de prachtige schrijfstijl. Hij kan zowel krachtig, poëtisch als grappig schrijven. Wat deze roman Levende dingen betreft ligt er zowel een kracht als een zwakte in de literaire uitweidingen. Hoewel ze prachtig geschreven zijn, halen de lange overdenkingen over het schrijven en de literatuur wel de vaart uit het verhaal. Juist omdat het verhaal zo uniek is, vier Spaanse jongeren die zichzelf proberen te redden op een aparte camping, met amper enig geld en werkend in de Franse kippenindustrie, is het jammer dat het plot vaak stopt voor poëtische gedachtegangen.

Munir Hachemi heeft met Levende dingen een shockerend maar ook grappig boek geschreven met een uniek plot. Hij laat zien dat hij een echte taalkunstenaar is. Let wel op, het kan zijn dat je na het lezen van deze roman niet meer zo zult genieten van je stukjes kipfilet.

Levende dingen

1  2  3  4  5

Vier jonge Spaanse studenten reizen in de zomer naar het zuiden van Frankrijk om wat extra geld te verdienen met het oogsten van druiven. Maar het loopt allemaal heel anders dan ze zich hadden voorgesteld. Na een reeks vrolijke avonturen vinden ze werk, alleen niet tussen de druivenranken maar in een enorme kippenfarm. Daar worden ze genadeloos uitgebuit en het werk dat ze moeten doen is gruwelijk. Daarbij worden ze in het dorp waar ze verblijven met de nek aangekeken en behandeld als ongewenste gastarbeiders. Ze bevinden zich in een hel, ze willen eruit ontsnappen, maar hoe? Het is ongehoord knap hoe Hachemi dit coming-of-ageverhaal weet te verknopen met de omgang van de mens met dier en natuur, met migratie en afwijzing, met politiek en verantwoordelijkheid. Dat lukt door de kracht van zijn taal en de gewiekstheid van zijn stijl. Zo'n perfectie in een debuutroman, dan ben je nu al een grote schrijver.