Het herstel van Rose Gold - Stephanie Wrobel RECENSIE

Recensie: Het herstel van Rose Gold - Stephanie Wrobel

Als haar moeder na 5 jaar uit de gevangenis komt kan Rose Gold natuurlijk niet anders dan haar moeder in huis nemen. Ook al zat ze in de gevangenis omdat ze haar de eerste 18 jaar van haar leven ziek maakte door haar te vergiftigen.

Het herstel van Rose Gold is een verhaal dat je van het begin tot het einde een ongemakkelijk gevoel in je onderbuik geeft. Maar dan op een fijne manier zoals een goede thriller dat doet. Het eerste hoofdstuk begint met de vrijlating van Patty, Rose Golds moeder, en meteen is duidelijk dat ze niet veranderd is in de gevangenis. Dat maakt dat je je meteen zorgen maakt om Rose Gold en haar zoontje Adam. Het hele verhaal blijft dat gevoel op de achtergrond aanwezig ook al lijkt het soms alsof Rose Gold alle touwtjes in handen heeft. Het volgende moment gebeurt er weer iets waardoor je hieraan gaat twijfelen en is het natuurlijk weer onmogelijk om het boek weg te leggen.

Het vertelperspectief wordt per hoofdstuk afgewisseld tussen Rose Gold en Patty. Het verhaal van Rose Gold speelt zich af vanaf het moment dat haar moeder de gevangenis in is gegaan en het verhaal van Patty speelt zich af in het heden. Dit maakt dat er in Het herstel van Rose Gold een mooie afwisseling zit in zowel perspectief als tijd. Stukje voor stukje geeft Stephanie Wrobel zo steeds meer van het verhaal prijs en bij elk beetje schuif dichter naar het puntje van je stoel. Vanaf het begin tot bijna aan het einde lukt het haar om de lezer steeds nieuwsgieriger te krijgen omdat alle nieuwe informatie je vooral doet twijfelen aan alles wat je al weet.

Het is knap hoe Stephanie Wrobel Patty en Rose Gold zo heeft beschreven dat je kunt volgen waarom ze de keuzes maken die ze maken. Je krijgt een inkijkje in hoe Patty en Rose Gold geworden zijn wie ze zijn. Ze heeft ze beiden zowel goede als slechte kanten gegeven. Ook al leef je vooral mee met Rose Gold als slachtoffer, je ziet ook duidelijk haar minder goede kanten en blijft hopen dat ze deze achter zich kan laten. Maar ze laat je ook bijna medelijden krijgen met Patty, bijna. Dit is ook medeverantwoordelijk voor het unheimische onderbuikgevoel dat je vanaf het begin hebt bij Het herstel van Rose Gold.

Het verhaal van Het herstel van Rose Gold zit goed in elkaar en is bloedstollend spannend. Dat maakt van dit debuut van Stephanie Wrobel een echte aanrader voor elke thrillerliefhebber.

Het herstel van Rose Gold

1  2  3  4  5

Moeders vergeten nooit
    Dochters vergeven nooit
    Rose Gold Watts geloofde dat zij de eerste achttien jaar van haar leven ernstig ziek was. Ze dacht dat ze de sondevoeding, alle operaties en de rolstoel nodig had. De buurtbewoners hielpen waar mogelijk en stonden altijd voor Rose Gold en haar moeder Patty klaar. Maar ondanks alle onderzoeken, ingrepen en eindeloze doktersbezoeken kon niemand erachter komen wat haar mankeerde.
    Tot haar moeder een verschrikkelijk goede leugenaar bleek te zijn. Na vijf gevangenisjaren is Patty Watts op vrije voeten en smeekt ze haar dochter om haar in huis te nemen. Alles wat Patty wil is zich met haar dochter verzoenen en haar vergeven voor het feit dat Rose Gold zich tegen haar keerde in de rechtbank. Als Rose Gold haar moeder inderdaad verwelkomt reageert de omgeving geschokt. Maar Rose Gold kent haar moeder door en door, en zij is niet meer dat zwakke kleine meisje van vroeger...