Stick Dog - Tom Watson RECENSIE

Recensie: Stick Dog - Tom Watson

Stick Dog van Tom Watson gaat over Stick Dog en zijn maatjes Poe-Poe, Karen, Streep en Vullis die er alles aan zullen doen om heerlijke hamburgers te veroveren. Als zwerfhonden op straat ruiken ze enorm veel geuren. De geur van hamburgers die met een zomerbriesje aangewaaid komt neemt ze mee naar een park waar de hamburgers worden bereid op een barbecue waar een gezin zo lekker van gaat eten. Alle vrienden van Stick Dog en Stick Dog zelf bedenken een plan om ongezien bij de hamburgers te kunnen komen. Zal het ze lukken of eindigen ze de dag toch met een lege maag?

Stick Dog is enorm fantasievol geschreven vanuit het perspectief van een kind die het verhaal bedenkt terwijl hij aan het schrijven is. Deze bedachte schrijver als kind leer je kennen in het eerste hoofdstuk, waarin wordt uitgelegd dat de tekenleraar voor de klas zijn tekeningen maar niks vindt. Naast het verhaal van Stick Dog en zijn vrienden, wordt soms ook de lezer direct aangesproken met vergelijkbare situaties. "Hard en dringend fluisteren" van Stick Dog wordt bijvoorbeeld vergeleken met de toon van de schrijvers moeder als hij in de bieb een Bubblicious-kauwgombel blaast. Ook word je geactiveerd om te raden hoe het verhaal zal verlopen met zinnen als "Wat is voor een hond nog meer superbelangrijk naast een fijn huis en goede vrienden?" en "Geef je het op?". Deze schrijfstijl zorgt ervoor dat je je zo goed mogelijk kunt verplaatsen in Stick Dog, zijn situatie en emoties en dat je het boek niet wilt neerleggen totdat je het verhaal hebt uitgelezen.

Naast de vijf lieve honden in het verhaal, leer je ook de schrijver kennen als een van de personages door de schrijfstijl. Humorvol, vol zelfvertrouwen en een tikje bijdehand word je door de directe taal in het verhaal meegenomen. Met korte hoofdstukken en beknopte zinnen is het verhaal gemakkelijk te lezen voor kinderen. Ook de honden in het verhaal hebben allemaal hun eigen unieke karakter, waarbij naar Stick Dog wordt opgekeken als een leider. Een leider zoals je hem graag ziet, die slimme ideeën heeft en de anderen stimuleert om oplossingen te bedenken. Ook al zijn de plannen die zijn vrienden aandragen niet succesvol, hij weet dit altijd zo te brengen dat ze met een goed gevoel achterblijven. Veel geduld, samenwerking en vriendschap spelen een belangrijke rol in Stick Dog

De tekenstijl van de illustraties is net zo spontaan als de schrijfstijl. Het begint met een hoofdstuk waarin heel grappig wordt uitgelegd waarom de schrijver niet kan tekenen. Echter draagt de simpele tekenstijl juist bij aan het spontane karakter van de schrijfstijl en het lijntjespapier waarop is geschreven als in een schrift. Kinderen worden door deze tekeningen gestimuleerd om zelf te gaan tekenen. Dit boek laat goed zien dat de woorden "Ik kan niet tekenen", een zin die je vaak hoort bij kinderen, helemaal niks uitmaakt om een geweldig leuk verhaal te vertellen!

Stick Dog van Tom Watson is een grappig avonturenboek. Een kort verhaal die heel verrassend eindigt en waar je een fijn gevoel aan overhoudt. Gelukkig is er nog een hele reeks te lezen van Stick Dog en zijn avonturen! Voor zowel kinderen van 6 t/m 8 jaar als voor volwassenen die van een boek vol humor houden een echte aanrader.

Recensie: Stick Dog - Tom Watson

Stick Dog

1  2  3  4  5

Maak kennis met Stick Dog: een nieuwe kinderboekenheld met vier poten, een natte neus en vooral een onstilbare honger. Samen met zijn vier chaotische hondenvrienden gaat Stick Dog op jacht naar de perfecte hamburger, want ze hebben bijzonder veel trek…
    Als die zoektocht toch ietsje ingewikkelder blijkt dan verwacht, is het tijd voor een nieuw plan. Stick Dog en zijn vrienden storten zich van het ene avontuur in het andere: van het stelen van een auto tot met z'n vijven van een berg afspringen. Wat er ook gebeurt, deze honden zijn vastbesloten om vanavond hamburgers te eten!