De betoverde balletschoentjes - Sanne Miltenburg RECENSIE

Recensie: De betoverde balletschoentjes - Sanne Miltenburg

Lilian zit al een tijdje op ballet en vandaag gaat haar vriendin Floortje voor het eerst mee. Floortje komt in de beginnersklas terecht, maar stuntelt de hele les door. Ze wenst dat ze net zo goed kon dansen als Lilian, die de hoofdrol krijgt in de dansvoorstelling, en net op dat moment schiet een wensster voorbij...

De cover van De betoverde balletschoentjes geeft al wat prijs over het verhaal met een schijnwerper die op Floortje gericht is en Lilian die droevig in de schaduw toekijkt. Het is een erg aansprekende cover, met een mooi, maar ietwat donker kleurenpallet en een illustratie die de dansvorm ballet eer aandoet. Wanneer je het boek daarna openslaat is het schutblad prachtig geïllustreerd en al echt onderdeel van het verhaal. Dat zorgt ervoordat je meteen zin hebt om door te bladeren.

Auteur Sanne Miltenburg had haar eigen naam met wat meer contrast op de cover mogen neerpennen, want ze verdient het om zichzelf in de spotlight te zetten. Het verhaal zit mooi in elkaar en de verbeelding van de kinderen wordt er op een goede manier door geprikkeld. Die schoentjes zijn echt betoverd en zorgen voor een enorme spanning tussen de vriendinnen! Hoe gaan ze dat oplossen?

Natuurlijk bevat het prentenboek ook een paar kernmomenten die de jonge lezertjes iets willen leren. Als je graag goed wil kunnen dansen, zal je er toch voor moeten oefenen. En ook al lijkt het niet zo bij iemand die al erg goed is, die heeft er uren bloed, zweet en tranen aan gespendeerd om het onder de knie te krijgen. Ook over vriendschap valt wat te leren in De betoverde balletschoentjes. Je kan van niemand beter les krijgen dan van je beste vriendin!

Het is niet eenvoudig om al die elegante dansposes op een natuurlijke manier neer te zetten, maar Sanne Miltenburg doet dat op zo een herkenbare wijze dat het lijkt alsof Floortje en Lilian zo van de pagina's af kunnen dansen. Misschien zijn de oefeningen die ze doen wel wat te hoog gegrepen voor hun leeftijd, maar ach, wie wil er nu geen prima ballerina zijn? Het verhaal van De betoverde balletschoentjes draait helemaal rond ballet, en enige affiniteit met het onderwerp is dus zeker nodig om het prentenboek helemaal geweldig te vinden.

Tekst en afbeeldingen gaan hand in hand, en zijn helemaal gericht op de doelgroep van jonger dan zes jaar. Voorgelezen worden én voorlezen is geen straf in dit vertederende en energieke prentenboek van Sanne Miltenburg. De betoverde balletschoentjes zal bij enkele prima ballerina's in de dop een absolute favoriet zijn voor het slapengaan!

De betoverde balletschoentjes

1  2  3  4  5

Een betoverend verhaal over ballet, vriendschap en wilskracht. Voor dansfans vanaf 5 jaar.
    Floortje is razend jaloers. Haar vriendin Lilian krijgt de hoofdrol in een balletvoorstelling. Dat wil Floortje ook, al stuntelt ze nog als beginnende ballerina. Op een magische avond steelt ze het talent van haar vriendin...