Polaroidmeisje - Femke Hendriks RECENSIE

Recensie: Polaroidmeisje - Femke Hendriks

Het Instagram-account @Polaroidmeisje geeft tiener Lize de kans zich te uiten. Iets waar ze veel moeite mee heeft als ze niet verstopt zit achter haar computer of smartphone. Wanneer Lize een bericht krijgt via Instagram van een onbekende afzender, wil je ze op onderzoek uitgaan, en ze vraagt aan haar vrienden Thomas en Hannah om haar te helpen. Hannah heeft daar niet zoveel zin in want die probeert zelf het hoofd boven water te houden door alle problemen in haar gezin. Toch lijken de problemen van Hannah verbonden met de mysterieuze berichten die Lize ontvangt.

Polaroidmeisje is erg mooi vormgegeven. Een aansprekende cover en een paar hastags zorgen ervoor dat je aandacht onmiddellijk naar het boek toe wordt getrokken. Het motto vooraan in het boek van Horatius, 'De vleugels zijn groter dan het nest' is dan misschien weer wat te ambitieus. Het doelpubliek van Polaroidmeisje is 15 tot 18 jaar en die zullen zich waarschijnlijk niet erg aangetrokken voelen tot een citaat als dit.

Gelukkig vergeet je al snel het 'stoffige' citaat als je start met lezen. De proloog geeft een inkijkje in een cruciale scène van het verhaal en daarmee word je even op scherp gesteld als lezer. Na de proloog start het eigenlijke verhaal en kan je rustig kennismaken met Lize en Hannah. Zij staan om beurten centraal in de hoofdstukken en op die manier wordt het verhaal vanaf twee kanten belicht. Het nadeel van die ontdubbelling is wel dat er weinig diepgang in elke verhaallijn zit. Je snapt als lezer wel waar Lize en Hannah mee worstelen, maar Femke Hendriks neemt niet veel tijd om echt inzicht te geven in de karakters.

De diepgang mist deels ook doordat er zoveel in het verhaal zit. Hoe meer je erin stopt, des te minder ruimte heb je per onderwerp om het effectief uit te werken en met dit gegeven heeft Femke Hendriks te kampen. Lize kampt met pestgedrag en het onvermogen om zichzelf te zijn als er te veel andere mensen in de buurt zijn, Hannah heeft ouders die alleen maar werken en een broer die op het slechte pad terechtgekomen lijkt te zijn, Lize's vader moet een opdringerige investeerder van zich af proberen te houden en daaronderdoor loopt nog een lijn van vriendschap, liefde en ohja... er is ook nog een portie spanning te vinden! Het is gewoonweg te veel om in minder dan tweehonderd bladzijden goed te verwerken.

De verhaallijnen van Polaroidmeisje raakt in het eerste deel van het boek precies de juiste snaar. Er wordt rustig aan opgebouwd naar een punt waarop beide verhaallijnen in elkaar kunnen haken. Door de proloog weet je al een beetje welke richting het uit zal gaan en daar zit je als lezer ook op te wachten. Net als het spannend wordt en er veel staat te gebeuren, schakelt Femke Hendriks drie versnellingen hoger en zo krijgt het tweede deel een 'afgeraffeld' gevoel. Polaroidmeisje had gerust vijftig tot honderd pagina's meer kunnen bevatten, die dan ook nog eens superspannend hadden kunnen zijn en het boek echt een niveau hoger hadden kunnen tillen.

Auteur Femke Hendriks heeft haar taalgebruik goed afgesteld op het doelpubliek en ook het verwerken van social media-berichten in de tekst heeft een positieve invloed op het leesplezier. Het geheel wordt daardoor ook qua lay-out erg aantrekkelijk. Dit compenseert zeker een deel van de gemiste kans qua inhoud en houdt het allemaal erg eigentijds. Polaroidmeisje zal de leeftijdscategorie van 13 tot 15 jaar ook aanspreken en qua stijl en inhoud past het daar waarschijnlijk ook een stukje beter bij. Voor een onvergetelijke YA-thriller moet er nog een tandje bijgeschakeld worden.

Polaroidmeisje

1  2  3  4  5

Achter het zeer populaire Instagramaccount Polaroidmeisje gaat de verlegen en onhandige Lize schuil. Op haar account vindt ze meer en meer haar eigen stem en durft ze uit haar comfortzone te kruipen. Maar dan krijgt ze een geheimzinnig bericht. Ze besluit haar vrienden Hannah en Thomas in vertrouwen te nemen. Maar Hannah heeft zo haar eigen problemen. Haar broer Rafaël gedraagt zich heel vreemd en thuis is de spanning om te snijden. Lize en Thomas gaan samen op onderzoek uit. Maar als Lize plotseling verdwijnt, blijkt dat geen heel verstandig besluit te zijn geweest. Waar is Lize toch en wat heeft Rafaël daarmee te maken?