Nu ik je zie - Merlijn Kamerling RECENSIE

Recensie: Nu ik je zie - Merlijn Kamerling

In Nu ik je zie schrijft Merlijn Kamerling over de dood van zijn beroemde vader Antonie Kamerling. Antonie werd in 1990 vanuit het niets razend populair in Nederland toen hij een rol kreeg in de nieuwe soap Goede Tijden Slechte Tijden. Vanuit de soapwereld werd hij acteur in films en musicals. Maar Antonie leed aan manische depressiviteit. Op 6 oktober 2010 maakte hij een eind aan zijn leven, Merlijn was toen elf jaar. De daarop volgende tien jaar wilde Merlijn niet nadenken over zijn vader. Tot het moment dat hij beseft dat het tijd is om zijn vader te leren kennen. Hij besluit al het bestaande materiaal over Antonie te lezen, luisteren en bekijken, en heeft gesprekken met vrienden en familieleden van zijn vader. Dit is het boek Nu ik je zie geworden.

De titel van het boek Nu ik je zie verwijst naar het liedje 'Toen ik je zag' waarmee Antonie een nummer 1 hit scoorde. Met dit liedje verschijnt Antonie ook voor één van de laatste keren in de media als hij het, een paar weken voor zijn dood, live zingt op Radio 3FM. Eerder schreef Merlijns moeder, Isa Hoes, al een boek over haar leven met Antonie Kamerling. Zij gaf haar boek de titel 'Toen ik je zag'.

Merlijn is 21 als hij Nu ik je zie schrijft. Hij zit in een fase waarin hij weinig doet in zijn leven. Hij blowt veel en hangt vooral op de bank om te gamen. Hij heeft geen studie en geen werk. Hij heeft nooit aspiraties gehad om schrijver te worden, hij heeft dus ook nooit eerder een boek geschreven. Het is een jongen die zijn vader beter wil leren kennen en zijn dood  wil accepteren en hij neemt de lezers van het boek mee op deze emotionele reis. Juist omdat hij dit doel voor ogen heeft en niet een literair hoogstandje wil leveren, is dit boek puur en goudeerlijk geworden. Merlijn is overal open over: zijn gevoelens, zijn reacties, hij geeft zijn openhartige mening over de mensen met wie hij spreekt, maar hij laat de mensen ook eerlijk spreken over zijn vader. Ook als niet alles wat zij vertellen fijn is om te horen.

Na het lezen van dit boek heb je niet alleen Merlijn Kamerling leren kennen maar je hebt ook een uitgebreid beeld van Antonie Kamerling gekregen. Als je aan Antonie denkt komen de woorden openhartig, emotioneel, eerlijk, zoekend en prachtig naar boven. En al die woorden kun je ook gebruiken voor het boek Nu ik je zie. Merlijn Kamerlijn heeft een schitterend boek geschreven over de zoektocht naar zijn vader, het verschrikkelijke leed van zelfmoord, het ingewikkelde proces van rouwverwerking en het vinden van een doel voor je leven. Dit boek kan niet anders dan vijf hartjes krijgen.

Nu ik je zie

1  2  3  4  5

Tien jaar na de dood van Antonie Kamerling gaat zijn zoon Merlijn op zoek naar een completer beeld van zijn vader, in alles wat hij achterliet

Nu ik je zie

Het leven en de dood van Antonie Kamerling staan bij miljoenen mensen in het geheugen gegrift. Maar zijn zoon Merlijn weet helemaal niet zo veel van zijn vader. Sinds zijn dood heeft Merlijn nooit een aflevering van gtst bekeken, geen films van zijn vader opgezet of interviews gelezen. Hij wilde het niet en hij kon het misschien ook wel niet.

Inmiddels is Merlijn begin twintig en voor hem voelt het soms alsof ook zijn eigen leven op een bepaalde manier stil is blijven staan en hij denkt dat dat iets met zijn vader te maken kan hebben. Voor het eerst gaat Merlijn daarom echt op zoek naar wie Antonie was. Merlijn bezoekt familieleden en vrienden die hij hiervoor altijd uit de weg ging. Hij praat met ze over Antonie, wat hij wilde, waarin ze op elkaar lijken. Wat weten zij van Antonie, van zijn depressies? En kunnen ze Merlijn helpen aan meer mooie herinneringen aan zijn vader? En wat vertelde hij in interviews? Hoe klinkt zijn stem? Kortom, in Nu ik je zie gaat Merlijn op zoek naar antwoorden in alles wat zijn vader heeft nagelaten.