Van de radar - Frank van Zwol RECENSIE

Recensie: Van de radar - Frank van Zwol

Laurens Olthoff vertelt zijn vrienden dat hij na het overlijden van zijn compagnon aan een weekje vakantie toe is en vertrekt naar Noorwegen. Wat hij er niet bij vertelt, is dat hij een spoor van zijn compagnon natrekt wat verband houdt met cybersecurity op internationaal niveau. Na drie weken is hij nog steeds niet terug en het thuisfront wordt ongerust. De Noorse politie wordt ingeschakeld, maar als oud-marinier Tom Brandt via-via hoort dat zijn kennis is verdwenen, besluit hij zijn dekmantel als journalist bij National Geographic te gebruiken om zelf meer informatie te vergaren. Zodra zijn reis begint, wordt op hardhandige wijze bekend dat zijn aanwezigheid niet gewenst is. Er blijkt veel meer te spelen dan in Nederland bekend is...

Het is onweerlegbaar dat beroepsavonturier Frank van Zwol zijn ervaringen in onherbergzame gebieden heeft verwerkt in zijn boeken. De beschrijvingen in Van de radar zijn helder en gedetailleerd en zorgen hiermee dat de ruwe landschappen tot leven komen. Wie zelf ooit voet in Noorwegen heeft gezet, zal direct binding met het boek hebben door de herkenbare elementen. Maar ook geven de karakteristieke kenmerken van de personages aan dat er ervaring achter het geheel schuilt. Hierdoor komt het boek ongedwongen en toegankelijk over. De spanning is op een juiste manier aanwezig en wordt door middel van diverse manieren getoond. Niet alleen is er een actief kat-en-muisspel gaande, ook zijn de situaties waarin de protagonist terecht komt opwindend. De flashbacks, die vanuit de vermiste Laurens zijn geschreven, zorgen voor een prima tensie met een mysterieuze sfeer.

Van de radar bevat een high tech onderwerp en vanzelfsprekend bevat het boek dus behoorlijk wat jargon. Dit wordt bijgestaan door veel verwijzingen naar personen en zaken uit de relatief onbekende cyberwereld. Sommige zijn wereldwijd bekend en zullen meteen duidelijk zijn, terwijl andere aangelegenheden meer scherpte vereisen en voor de liefhebber misschien zelfs wat onderzoek. Het vormt echter geen obstructie en het verhaal is zonder deze kennis gelukkig prima te volgen.

Tom Brandt is een bijzonder personage. Af en toe zijn de handelingen die hij verricht wat excentriek. Zelfs in de meest uitbundige situaties blijft het geluk hem maar aan zijn zijde staan en dit zorgt voor ongeloofwaardigheid. Want hoelang kan iemand aan een gebroken koord blijven hangen? De vergelijking met het negende leven van een kat is dan ook al snel gemaakt. Het toeschietelijke gedrag van Tom zorgt echter voor twijfels in zijn voordeel. Doordat zijn hart op de juiste plaats zit, gun je hem zijn geluk en groeit de sympathie naar hem toe. Langzaam maar zeker weet hij je hart te veroveren. Het maakt tevens nieuwsgierig naar meer informatie over het verleden van de oud- marinier. Hoewel dit boek alweer het derde deel is met deze protagonist, is Van de radar toch prima als standalone te lezen. Het missen van achtergrondinformatie geeft geen belemmering in het leesplezier van dit avontuur.

Van de radar neemt je mee in een eigenaardige ontdekkingstocht in sfeervolle beschrijvingen van het woeste Noorwegen. Het actuele onderwerp van het boek is gruwelijk realistisch en dit zorgt voor spanning op een ander niveau. Frank van Zwol heeft een prima thriller afgeleverd die laat smachten naar meer.

Recensie: Van de radar - Frank van Zwol

Tom Brandt 3 - Van de radar

1  2  3  4  5

Wanneer een Nederlandse hacker in het koude Bodø in Noorwegen verdwijnt, gaat oud-marinier en National Geographic-fotograaf Tom Brandt op onderzoek uit. Hij is nog niet geland of hij komt al in aanraking met de Amerikaanse NSA én de lokale politie.

Toms aanwezigheid is duidelijk niet gewenst in Bodø... maar dat heeft hem nog nooit tegengehouden. Gaandeweg wordt er steeds meer duidelijk over het verblijf en de verdwijning van de hacker, en dat gaat heel ver. Misschien wel té ver.