Typisch Spanje - Frieda Kleinjan RECENSIE

Recensie: Typisch Spanje - Frieda Kleinjan

Spanje is voor veel Nederlanders een veel bezochte en geliefde vakantie bestemming. Elke Spaanse stad heeft zijn eigen historische trekpleisters en geschiedenis. Wil je een keertje genieten van Spanje zonder er daadwerkelijk heen te gaan? Frieda Kleinjan bied de oplossing.  In Typisch Spanje neemt ze je zonder in het vliegtuig of de auto te hoeven stappen mee op reis door dit waanzinnige land.

Het boek bestaat uit allerlei korte verhalen van ongeveer 2-3 pagina's die elk een andere stad en ander onderwerp uit de Spaanse cultuur omvatten. Zo wordt je bijvoorbeeld meegenomen in het verhaal achter de Guernica van Picasso, maar kom je er daarna achter waarom de stier zo vaak als symbool voor Spanje wordt gebruikt. De verhalen zijn qua onderwerpen dus zeer uiteenlopend en omvatten hierdoor een heel groot deel van de Spaanse identiteit.

Het volkslied en Julio Iglesias worden ook niet vergeten in Typisch Spanje. Doordat de onderwerpen zo ontzettend gevarieerd zijn, blijft het leuk om door te lezen. Daarnaast schrijft Frieda vol passie en gebruikt grappige anekdotes en voorbeelden. Hierdoor blijf je geboeid en voelt het alsof je op reis meegenomen wordt. Let wel op! Na dit boek wil je alle steden en bezienswaardigheden zelf van dichtbij gaan bekijken en je onderdompelen in deze cultuur. Want wie wil er nou niet deelnemen aan La Tomatina in Buñol om lekker tomaten te gooien of de Sagrada Familia bekijken?

Het is leuk om verhalen in Typisch Spanje te lezen als je weet hoe een schilderij of een gebouw eruitziet of als je weet wie de omschreven (hoofd)persoon is. Op deze manier kan je er gemakkelijk een voorstelling van maken en krijg heel snel verdieping op bijvoorbeeld de gebouwen van Gaudí, de kunst van Dalí of  kom je meer te weten over het volkslied van Spanje. Als je interesse niet ligt bij geschiedenis, architectuur, kunst of filosofie spreekt dit boek je waarschijnlijk wat minder aan.

Je merkt dat Frieda zelf zeer gepassioneerd is door Spanje en de Spaanse cultuur. Ze neemt je in Typisch Spanje op een leuke manier mee door dit land. Om dit boek écht goed te kunnen waarderen, moet je wel al redelijk op de hoogte zijn van de Spaanse geografie en geschiedenis. In Typisch Spanje wordt je namelijk in elk verhaal geconfronteerd met 'bekende'  Spaanse steden, karakters, termen of bouwwerken waar je  als Nederlander waarschijnlijk de helft van de tijd nog nooit van gehoord hebt.

Typisch Spanje

1  2  3  4  5

TYPISCH SPANJE is een bundel met fascinerende verhalen over uiteenlopende onderwerpen: architectuur, beeldende kunst, literatuur, muziek, tradities, natuur, steden, sport, film… Al die verschillende cultuuruitingen vormen de identiteit van Spanje, leggen de ziel ervan bloot, tonen het land in al haar schakeringen. Elk verhaal wordt verteld vanuit een verrassende invalshoek. Zo is Federico García Lorca meer levend dan ooit; zit er onder Granada een geheim verborgen; is het slaperige dorpje Marinaleda wereldwijd bekend; heeft het Spaanse volkslied nog steeds geen tekst; bezit Borja het grootste kunstwerk van de 21e eeuw; is de Spaanse mode weer hot; zijn de raadsels rond Las Meninas van Velázquez nog steeds niet opgelost. Voor elke Spanjeliefhebber valt er iets nieuws te ontdekken.