Spekkie en Sproet en de verborgen code - Vivian den Hollander RECENSIE

Recensie: Spekkie en Sproet en de verborgen code - Vivian den Hollander

Spekkie en Sproet en de verborgen code van Vivian den Hollander gaat over Spekkie en Sproet die weer op een spannende zoektocht gaan om een mysterie te ontrafelen. Als Spekkies nicht Gwen gaat verhuizen naar een groot oud huis, zullen neef Nelson van de politie en Spekkie en Sproet helpen met klussen en opruimen. Terwijl ze aan het opruimen zijn, doen ze een raadselachtige ontdekking. Ze vinden een code die hun misschien wel naar iets belangrijks zal leiden. Als buurjongen Vic, de buurvrouw en een vreemde man in een sportwagen, genaamd Max, zich vreemd en wel heel geïnteresseerd in het nieuwe huis van Gwen gedragen, weten Spekkie en Sproet dat ze nog beter moeten speuren om te vinden waar iedereen zo mysterieus naar opzoek is.

Spekkie en Sproet en de verborgen code is erg leuk om te lezen. Het verhaal is geschreven in korte, makkelijke zinnen en goed te lezen voor kinderen vanaf 7 jaar. Er zijn veel boeken geschreven over Spekkie en Sproet, maar ook als je deze karakters nog niet kent, is het boek goed te volgen. Bij het begin leer je deze unieke karakters en de andere personages zoals Nelson en tante Gwen goed kennen. Daarnaast is het ook een origineel boek, met unieke wendingen, een verrassend einde en mooie onderwerpen. Thema's als vriendschap, de geschiedenis en goed en slecht gedrag spelen een belangrijke rol. Een voorbeeld is het gedrag van de vreemde buurjongen Vic die gemeen doet tegen zijn bulterriër, waardoor het een slechte hond wordt.

Dat het verhaal wordt gecombineerd met dingen die zich ook afspelen in de realiteit en die altijd belangrijk zullen zijn, zoals de tijd van de Duitse bezetting in Nederland, is goed en luchtig gedaan. Hierdoor wordt het verhaal niet te zwaar, maar is het wel erg leerzaam voor kinderen.

De illustratie bij het verhaal zijn gemaakt door Juliette de Wit. De tekeningen laten de plekken en momenten die zich afspelen in het verhaal treffend zien. Het is jammer dat de tekeningen geen kleur hebben en niet erg verrassend zijn, doordat ze precies laten zien wat er geschreven staat in de tekst.

Spekkie en Sproet en de verborgen code geschreven door Vivian den Hollander is leuk makkelijk te lezen voor kinderen vanaf 7 jaar. In een luchtige schrijfstijl lees je hoe twee normale tieners erg slimme speurders zijn van een onderzoek. De illustraties hadden spannender kunnen zijn, zodat zowel het verhaal als de tekeningen je meer bijblijven, maar al met al is het een leuk boek om te lezen voor kinderen.

Spekkie en Sproet - Spekkie en Sproet en de verborgen code

1  2  3  4  5

Spannende detective voor lezers van 7 jaar en ouder.

In een oud foto-album vinden Spekkie en Sproet een briefje waar een code op staat. Die moet natuurlijk gekraakt worden! De vrienden gaan op zoek naar aanwijzingen, maar ze zijn niet de enigen die achter het geheim van het briefje proberen te komen. Het spoor leidt hen naar een verstopte schat. En dan volgt een spannende ontknoping...