Troje - Stephen Fry RECENSIE

Recensie: Troje - Stephen Fry

Stephen Fry Troje is het derde boek dat auteur en creatief duizendpoot Stephen Fry in zijn mythologische serie geschreven heeft. Opnieuw een boek over de Griekse mythologie op geheel eigen wijze vertelt en voorzien van prachtige foto's van relevante kunstwerken om het verhaal kracht bij te zetten.

De Trojaanse prins Paris valt de eervolle doch gevaarlijke taak ten laste om een weddenschap tussen drie godinnen te beslechten. Ze beloven hem alle drie de mooiste dingen, maar Paris kiest voor godin Aphrodite, die hem de mooiste vrouw ter wereld belooft. Daarmee begint alle ellende, want de mooiste vrouw is Helena....een getrouwde vrouw. Liefde gaat daar waar het niet gaan kan en Paris kaapt Helena, met haar volmondige toestemming en neemt haar mee naar Troje. De versmaadde echtgenoot Menelaos kan dit natuurlijk niet op zich laten zitten en op aanraden van zijn machtsbeluste broer Agamemnon worden alle Griekse buurstaten gemobiliseerd om het rijke Troje te belegeren en Helena terug te halen. Een vloot van duizend schepen vertrekt. Het beleg duurt tien jaar en kost de levens van vele goede sterke mannen aan beide zijden. Slechts door een slimme truc van de held Odysseus: het Paard van Troje, weten de Grieken uiteindelijk te winnen. Een verhaal van heldendom, haat, liefde, wraak, verdriet, spijt, hoop en wanhoop. Griekse tragedie ten top.

Wederom vertelt door Stephen Fry in zijn bijna onnavolgbare losse stijl met de vaak wat cynische commentaren op een eigentijdse populaire manier. Hij heeft zondermeer een prachtige soepele schrijfstijl, alsof hij een casual conversatie met de lezer heeft. Door heel het verhaal van Troje heen stikt het ook van de 'voetnoten', met grappige maar ook informatieve opmerkingen van Stephen Fry. De wat vlakke mythologische personages, waar de meesten van ons wel eens van gehoord hebben, worden ineens mensen (en goden) van vlees en bloed, met al hun vaardigheden, emoties, moed en onhebbelijkheden.

Stephen Fry zelf is voor de meeste mensen wel een bekend figuur. Hij is acteur, regisseur, comedian, documentairemaker, presentator, dichter en schrijver. Openlijk gay in een tijd dat dat nog niet 'modern' was; rebels, excentriek, scherpzinnig en zeer creatief. Voor de jongeren onder ons, die kennen hem zeker als de de hebberige burgemeester van Meerstad in de film De Hobbit, waarmee het niet zo best afloopt.

Omdat Troje nu al het derde boek is, heeft Fry dit keer niet zo'n uitgebreid voorwoord, maar wel is het boek weer mooi logisch opgebouwd, met een kaart van het antieke Griekenland en omliggende landen. Verder een stamboom van de Griekse goden en een handige tijdlijn.

Aan het eind van het boek nog een handige lijst van 'wie is wie' . Geen overbodige luxe, want die Griekse mythologie staat bol van de vele en vooral moeilijke namen. De gebeurtenissen zijn echter zo interessant, dat je al gauw de namen een beetje voor lief neemt en jezelf onderdompelt in het spannende verloop van het verhaal. Verder ook weer een illustratie verantwoording van de mooie foto's van de kunstwerken die gebruikt zijn.

Het eerste boek 'Mythos' is een leuke toegankelijke introductie in de Griekse mythologie en het tweede boek 'Helden' is een prima vervolg hierop. Mythos is lekker uitgebreid en goed te volgen qua opbouw. Helden is een beetje een opsomming van verhalen en wat kort door de bocht. Maar dit derde boek Troje maakt het weer helemaal compleet. De Ilias en Odyssee van Homerus hervertelt door Stephen Fry, die als altijd blijft bij zijn eigen stijl en laat zich niet laat verleiden om zich te verliezen in moeilijke woorden, zodat het voor iedereen leuk is en behapbaar blijft. Troje is ook weer uitgebreid, logisch, interessant en boeiend. 5 hartjes meer dan waard. Een absolute aanrader.

Recensie: Troje - Stephen Fry

Troje

1  2  3  4  5

Met zijn bestsellers Mythos en Helden heeft Stephen Fry de Griekse mythen weer naar onze tijd gehaald. Nu waagt hij zich met zijn derde mythe-boek aan het verhaal van de Trojaanse Oorlog. Nadat Paris de beeldschone Helena
    heeft weggekaapt naar Troje, trekken de Grieken met een vloot van duizend schepen ten strijde tegen de Trojanen. Het is het begin van een huiveringwekkende strijd, een wrede belegering, die maar liefst tien jaar zal duren. Troje is het klassieke verhaal waarin heldendom en haat, liefde en verdriet, wraak en spijt, hoop en wanhoop samenkomen. In deze grootse mythe wordt de mens tot op het bot ontleed.