Miss Austen - Gill Hornby RECENSIE

Recensie: Miss Austen - Gill Hornby

Wanneer Cassandra Austen te horen krijgt dat de oude pastorie in Kintburry ontruimd wordt voor de volgende eigenaar, laat ze alles vallen en reist ze meteen af naar het plaatsje. In Kintburry woont de familie Fowles, die al generaties lang vrienden zijn met de familie Austen. In de oude pastorie liggen brieven verstopt die geheimen bevatten die niet aan het licht mogen komen. Aan Cassandra de taak om de brieven te vinden. Gaat ze Janes reputatie beschermen en de brieven verbranden, of laat ze de geschiedenis haar beloop?

Miss Austen van Gill Hornby is een prachtige historische roman die je meeneemt naar de jaren 1795 tot en met 1840. In het boek lees je de zoektocht van Cassandra naar de brieven met het geheim. De brieven die Cassandra leest, nemen haar mee naar vroeger. Vandaar dat de hoofdstukken zich zowel in het 'heden' (1840) als in het verleden afspelen.

De brieven in Miss Austen geven je als lezer een goede blik op het leven van Jane Austen. Dit zorgt ervoor dat je niet alleen het verhaal vanuit Cassandra meekrijgt, maar ook dat van Jane.

Cassandra Austen, ook wel Cassy genoemd, is een personage dat weinig geluk heeft gekend in haar leven. Door haar verantwoordelijkheidsgevoel heeft ze altijd voor haar familieleden gezorgd. Het is een slimme dame, die handig gebruik weet te maken van haar leeftijd in haar zoektocht naar de brieven. Om erachter komen welke brieven het geheim bevatten, leest ze alles door wat ze kan vinden. Dit is erg pijnlijk voor Cassandra, omdat ze hierdoor wordt geconfronteerd met haar eigen leven en de keuzes die ze heeft gemaakt.

Hoewel het wel echt gebeurt is dat Cassandra de correspondentie van haar zus in haar laatste levensjaren heeft doorgenomen, zijn de brieven in dit boek helaas verzonnen. De geschiedenis leert namelijk dat Cassandra alle brieven die ze heeft gevonden heeft verbrand die ze te openhartig vond en die zouden kunnen vertellen wat het geheim was van haar zus. Iets waar in deze tijd open over gesproken zou kunnen worden, maar voor de 19e eeuw was dit onderwerp echt een groot taboe.

Gill Hornby heeft een hele fijne schrijfstijl. Met gemak neemt ze je mee te nemen naar de 19e eeuw op een luchtige manier. Wat erg fijn is, is dat aan het begin van het boek uitgelegd wordt wie alle leden van de familie Fowles en Austen zijn. Hier kan je altijd nog even naar terugkijken als je niet weet over wie het gaat. Ondanks dat er veel namen in het boek voorbij komen, blijft het verhaal erg overzichtelijk. Erg knap, want dit is vaak het tegenovergestelde.

Miss Austen van Gill Hornby is een prachtig geschreven historische roman dat er fijn wegleest. Ook wanneer je normaal gesproken niet zo van dit genre houdt, is het een aanrader om dit boek te gaan lezen. Het boek laat je als lezer het leven van de familie Austen beter begrijpen. Miss Austen is een verrassende ontdekking!

Recensie: Miss Austen - Gill Hornby

Miss Austen

1  2  3  4  5

Drieëntwintig jaar na de dood van haar beroemde zus keert Cassandra Austen terug naar het dorp Kintbury, waar de familie Fowles woont, al generaties lang vrienden van de familie Austen. Cassandra weet dat ergens in de oude pastorie een verzameling brieven moet liggen die een geheim bevatten dat nooit aan het licht mag komen. Terwijl ze herinneringen ophaalt aan haar leven met Jane, haar briljante maar ook ingewikkelde zus, moet ze een moeilijke beslissing nemen: Janes reputatie beschermen en de brieven verbranden of de geschiedenis haar beloop
    laten hebben?

Geïnspireerd door de vraag waarom er in de nalatenschap van Jane Austen zo weinig van haar correspondentie is teruggevonden, schreef Gill Hornby een origineel en hartverwarmend boek over de vriendschap tussen twee zussen.

• Deze films en series worden eind oktober van Netflix verwijderd

• Disney karakters in de stijl van Tim Burton

• Top 10 Assepoester verfilmingen