De hormoon revolutie - Maisie Hill   RECENSIE

Recensie: De hormoon revolutie - Maisie Hill

Na het succes van De cyclus strategie volgt nu het 2e boek van Maisie Hill. Nu je je cyclus kent en begrijpt, is het misschien tijd dat je ergens actie op wilt ondernemen. Alles in je leven wordt sterk beïnvloed door je hormonen. Vaak weten we dit niet eens. Dit boek leert je alles wat je moet weten over je hormonen en ook om ze als een welkome gast te zien in plaats van iets wat je verandert in een chagrijnig en vermoeid hoopje.

De cyclus strategie van Maisie Hill was een revolutionair boek. Alhoewel er ondertussen meer boeken op de markt zijn rondom de cyclus, toch stak dit boek (en dat doet het trouwens nog steeds) er met kop en schouders bovenuit. Een vervolg kon daarom niet uitblijven, maar de lat ligt ook hoog. De hormoon revolutie evenaart dit succes helaas niet, maar is met 4 hartjes toch een goed boek.

Waar gaat De hormoon revolutie over? Na het inspirerende en motiverende voorwoord van Maisie Hill zelf, start het boek met een hoofdstuk over "changes". Het staat stil bij alle veranderingen waar je in je leven mee te maken krijgt of kan krijgen als het gaat om hormonen. Denk aan onder andere de puberteit, een zwangerschap, de tijd van postpartum en de menopauze. Bij iedere verandering geeft Maisie Hill informatie en ook enkele tips. Daarna volgt een hoofdstuk over selfcare. Nu is dit nogal een hippe term op het moment, maar Maisie Hill gaat terug naar de kern van selfcare; het is geen zelfverwennerij maar zelfbehoud, oftewel de basis van zorgen voor jezelf. Het laatste hoofdstuk gaat over "als de boel in duigen valt", oftewel dingen in je hormonen die je leven negatief beïnvloeden.

Het 1e boek van Maisie Hill sprong eruit vanwege de simpele schrijfstijl en de balans tussen praktisch en informatief. Nu, bij De hormoon revolutie, zijn deze twee punten in vergelijking een stuk minder. De termen, woorden en zinnen zijn hier een stukje ingewikkelder. Het vraagt veel focus van de lezer en het neigt soms meer naar een studieboek, want je voelt de behoefte om je markeerstift erbij te pakken. De nadruk ligt in dit boek dan ook veel meer op informatie en daarin mist het soms de praktische, eenvoudige adviezen waar Maisie Hill in haar 1e boek zo om werd geroemd. Positief is dat het de lezer wel nog steeds enorm uitnodigt om actief aan de slag te gaan. En daarmee behaalt Maisie Hill absoluut ook haar doel met De hormoon revolutie; alles om je hormonen (beter) te begrijpen, aan te voelen en zelfs een beetje van ze te gaan houden.

De Hormoon Revolutie

Maisie Hill

13 augustus 2020

ISBN 9789401612593
    Uitgever Xander
    320 pagina's

Xander

Non-fictie

1  2  3  4  5

'De Hormoon Revolutie' is het tweede deel van het succesvolle 'De Cyclus Strategie' van Maisie Hill. In 'De Hormoon Revolutie' gaat Hill dieper in op verschillende stadia van het hormonale leven en behandelt ze de meest gestelde vragen uit haar populaire workshops en webinars:
    • Waarom menstrueer ik zo onregelmatig/zo vaak/nooit?
    • Waarom voel ik me de ene week zo geweldig en de volgende zo
    verschrikkelijk?