Je hebt één nieuwe volger - Chinouk Thijssen RECENSIE

Recensie: Je hebt één nieuwe volger – Chinouk Thijssen

In deze young adult thriller maken we kennis met Sterre. Ze is een Vlogger en booktuber en wordt uitgenodigd voor een promoreis naar Turkije met drie andere influencers. Op het vliegveld maakt ze kennis met Instagrammer Liz, haar fotograaf Romy en de blogger Brenda. Samen reizen ze af naar het Turkse dorpje Oba. Er wordt van hun verwacht dat ze zoveel mogelijk over het dorpje op hun social media kanalen posten in de hoop dat er meer toeristen naar het gebied komen. Eenmaal daar aangekomen lijken de meiden door iets of iemand achtervolgt te worden. Sterre ziet telkens als ze naar buiten kijken een rood lampje van een camera. Houdt iemand hun in de gaten. En zo ja, wie? Zijn ze nog wel veilig?

Chinouk Thijssen zet met Je hebt één nieuwe volger een spannende thriller voor young adults neer. Ze heeft ten eerste een hele fijne schrijfstijl. Ze weet de karakters en gebieden zo te omschrijven dat je er een goed beeld bij kan vormen, maar het wordt nergens langdradig. Sterker nog, het leest ontzettend vlot! Het boek is lastig weg te leggen en elke keer denk je: ‘nog één hoofdstuk’. En voor je het weet is het boek al uit! Naast dat het vlot leest is het verhaal van Je hebt één nieuwe volger namelijk ook erg spannend, zeker voor de doelgroep waarvoor het boek bedoeld is. Continu blijft de vraag wie de meiden in de gaten houdt door je hoofd spoken.

Je hebt één nieuwe volger is geschreven vanuit het perspectief van Sterre en van Liz. Tevens lees je ook mee met degene die de meiden in de gaten houdt. Ook deze afwisseling zorgt ervoor dat het boek leest als een trein! Maar daarnaast leer je zowel Sterre en Liz goed kennen, waardoor je met beide karakters een band op kan bouwen. Sterre en Liz zijn twee totaal verschillende karakters, maar even leuk om over te lezen. De hoofdstukken over degene die achter de meiden aanzit is ook een goede toevoeging aan het verhaal. Hierdoor wordt het boek nóg spannender omdat je weet dat er iemand achter de influencers aanzit. Maar wie?

Deze vraag blijft tot het einde toe onduidelijk. Tot de ontknoping! Ik zal hier uiteraard niks over zeggen, maar ik kan verklappen dat het eind van het boek erg goed in elkaar zit. Chinouk Thijssen heeft een sterke twist in het verhaal gestopt die je niet snel zal zien aankomen. Hier en daar waren een paar kleine dingetjes wat ongeloofwaardig, maar over het algemeen was het een hele sterke ontknoping.

Tot aan de laatste pagina zit je bijna met open mond te lezen en zelfs dan heeft Chinouk Thijssen nog een interessante wending in het verhaal weten te stoppen. Als je houdt van young adult thrillers dan moet je Je hebt één nieuwe volger een keer gelezen hebben! Het is een ontzettend spannend verhaal dat je het liefst in één ruk uit wil lezen.

Je hebt één nieuwe volger

1  2  3  4  5

Een zenuwslopende thriller van de razend populaire bookvlogger Chinouk Thijssen. Voor young adults. Vlogger Sterre vertrekt samen met drie andere influencers naar Turkije voor een promoreis. Althans, dat denken ze. Want tijdens hun verblijf in het Turkse dorpje Oba ontdekken ze gaandeweg dat er iets niet in de haak is. Buiten en binnen loopt iemand rond die hen in de gaten houdt, die elke beweging filmt en die dichterbij is dan ze vermoeden. Sterre wil maar één ding: naar huis. Maar dat gaat zomaar niet. Niemand is veilig, tot aan de laatste seconde.

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk

• Het Wilde Eiland 2: Vuurlicht - Karen Swan