Zoete Zoete Wraak B.V. - Jonas Jonasson RECENSIE

Recensie: Zoete Zoete Wraak B.V. - Jonas Jonasson

Iedereen heeft verschillende doelen waar men in het leven naartoe streeft. Neem bijvoorbeeld de succesvolle kunsthandelaar Victor Alderheim. Alles wat hij doet heeft hij zorgvuldig uitgedacht voor zijn grote einddoel. Maar dan gaat het mis. Opeens staat zijn tot dat moment onbekende zestienjarige zoon, Kevin, voor de deur. Hij besluit hem te lozen, maar Kevin geeft niet op. Heeft Victor Alderheim zich met deze actie de most wanted #1 van Zoete Zoete Wraak B.V. gemaakt?

Je kent Jonas Jonasson misschien wel van zijn spraakmakende debuut "De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween". Zoete Zoete Wraak B.V. is alweer zijn vijfde roman en toch verveelt Jonas Jonasson ons nog steeds niet. Hij weet opnieuw een avontuurlijk, grappig en literair verhaal neer te zetten wat de lezer weet te prikkelen.

Een van de sterkste punten van Zoete Zoete Wraak B.V. zijn de goed doordachte personages. Elk personage heeft zijn eigen normen en waarden waarmee ze zich "cultureel" onderscheiden. Cultureel tussen haakjes, omdat Jonas Jonasson niet denkt in zwart-wit. Van een Afrikaanse stam tot (extremistisch) katholiek en van bijna-gepensioneerd en levensmoe tot een gemotiveerde geldwolf. Jonas Jonasson verwerkt bepaalde principes en vraagstukken in karakters en laat vervolgens de paden van deze personages elkaar kruisen. Een effectievere en leukere manier van het verwoorden van maatschappelijke kwesties ben ik nog niet tegengekomen!

Uiteraard zorgen deze uiteenlopende ideeën en gewoonten voor de meest absurde situaties. Zoete Zoete Wraak B.V. laat je dan ook hardop lachen. De avontuurlijke schrijfstijl met een goede dosis humor trekken een breder publiek dan ooit. Zoete Zoete Wraak B.V. is uniek in zijn soort én voor iedereen.

Daar het verhaal zoveel verschillende invalshoeken presenteert, vormt Zoete Zoete Wraak B.V. een eindeloze inspiratiebron. Je kan het verhaal zien als een moderne vertelling van het Griekse Oedipus. Of als een waarschuwing voor de herleving van veel nationalistische politieke bewegingen. Maar misschien moet je Zoete Zoete Wraak B.V. wel zien als alles: de waarschuwing, het avontuur, het laten lachen, de bewustwording en de zoektocht naar goed en kwaad in deze nieuwe wereld.

Jonas Jonasson heeft een vlotte schrijfstijl waardoor Zoete Zoete Wraak B.V. gemakkelijk te volgen is. Er wordt veel gewisseld met personages, toch leest het verhaal zo makkelijk dat je als lezer binnen een aantal regels alweer in het nieuwe verhaal zit. Richting het einde is er echter een twijfelachtig momentje. Het verhaal wordt bijna een beetje te veel van hetzelfde, toch weet Jonas Jonasson wat mij betreft het tij te keren en zijn roman in volle vaart door te zetten naar een compleet einde waarbij alle puzzelstukjes op zijn plek vallen zonder cliché te worden.

Lang verhaal kort: Laat je overtuigen door Zoete Zoete Wraak B.V.! Humor, avontuur en stof tot nadenken gegarandeerd. Weet jij na afloop het verschil tussen de hebzuchtige Victor en reclamemaker Hugo-nooit-genoeg?

Zoete, Zoete Wraak BV

Jonas Jonasson

15 september 2020

ISBN 9789056726621
    Uitgever Signatuur
    320 pagina's

Signatuur

1  2  3  4  5

Het zorgvuldig opgebouwde leven van Victor Alderheim, een uitgekookte en succesvolle kunsthandelaar uit Stockholm, wordt op een dag volledig overhoop gegooid als hij te horen krijgt dat hij de vader van de zestienjarige Kevin is en voor hem moet zorgen. Victor was juist van plan om Jenny, de dochter van een galeriehouder, te trouwen - en weer te scheiden - om haar erfenis binnen te halen. In dat plaatje past geen buitenechtelijk kind en dus bedenkt hij een plan om van Kevin af te komen in de rimboe van Afrika als de jongen achttien wordt. Maar dat plan mislukt faliekant. Kevin wordt liefdevol door een medicijnman in zijn Masai-stam opgenomen. Vijf jaar later keert Kevin terug naar Zweden. Daar ontmoet hij Jenny, inmiddels Victors ex-vrouw. Allebei afgedankt bundelen ze hun krachten samen met het bedrijf Zoete Zoete Wraak bv om zich te wreken op de man die hun leven verwoest heeft…