De vrouwen van Vardø - Kiran Millwood Hargrave RECENSIE

Recensie: De vrouwen van Vardø - Kiran Millwood Hargrave

Op kerstavond in 1617 breekt er nabij het Noorse eiland Vardø een vreselijke storm uit op zee, waarbij zeker veertig vissers omkomen. De vrouwen op het eiland zijn in een klap hun vader, broer, zoon of man kwijt. Zo ook de twintigjarige Maren Magnusdatter, die haar vader, broer en verloofde verloor. Ze probeert met andere vrouwen zo goed mogelijk het leven verder op te pakken en de vrouwen kunnen niet anders dan het heft in eigen hand nemen om aan voedsel te komen. Totdat de strenggelovige Absalom Cornet als toezichthouder van Vardø wordt aangewezen en arriveert met zijn vrouw Ursa. Voor de vrouwen op het eiland heeft het verstrekkende gevolgen, waarbij ook een groeiende tweedeling ontstaat. Maren en Ursa groeien ondertussen sterker naar elkaar toe. Maar is de vriendschap bestand tegen de ontketende heksenjacht?

De vrouwen van Vardø is een indrukwekkend verhaal over verlies, geloof, liefde en womenpower. Auteur Kiran Millwood Hargrave heeft in haar historische roman de waargebeurde storm en de ontwikkelingen van de vrouwelijke bevolking gebruikt als setting van haar boek, waarbij ze ervoor heeft gekozen zich te richten op niet zozeer de feiten en rechtszaken, maar op de omstandigheden. Hiermee Heeft Millwood Hargrave de vrouwen van Vardø een gezicht gegeven en vertelt ze op een prachtige en aangrijpende manier hoe de vrouwen met elkaar leefden. De zeventiende eeuw is een tijd van strenggelovige heerschappijen en de mannen met macht deinzen niet terug om hardhandig in te grijpen wanneer ze twijfelen over de oprechtheid van het geloof van de inwoners. In De vrouwen van Vardø toont zich dat in het feit dat de inwoners van het eiland dusdanig ver van de 'bewoonde wereld' afzitten, dat zij lange tijd zelfstandig zijn geweest. Onder hen woonden onder meer de Same, die er andere gebruiken op nahielden. Marens schoonzusje was een Same en waar ze bang voor waren gebeurde al snel door Absalom: ze wordt van hekserij beschuldigd, net als enkele andere vrouwen. Een groeiende achterdocht splijt de hechte samenleving vervolgens in tweeën.

In De vrouwen van Vardø heeft Millwood Hargrave de gevoelens en pijn van de personages Ursa en Maren sterk weten over te brengen op haar lezers. Beide hoofdpersonages kampen met verdriet en verlies, en wensen tegelijkertijd een bepaalde zelfstandigheid terwijl ze eigenlijk gebukt gaan onder regels. Hierin weten zij elkaar te vinden, waardoor er een prachtige ontluikende liefde ontstaat tussen deze twee sterke vrouwelijke figuren. Millwood Hargrave gebruikt in haar schrijfwijze veel woorden om de sfeer te scheppen, waardoor lezers een beeldende beleving krijgen van haar verhaal. Tegelijkertijd leest het verhaal daardoor minder vlot, maar ze heeft toch een opbouwende spanning door haar verhaal weten te weven.

De vrouwen van Vardø vertelt een bijzonder verhaal over een intrigerende historische gebeurtenis die menig lezer niet bekend zal zijn. Maar die menigeen absoluut zal boeien en raken. Een prachtig fictief verhaal in een waargebeurde setting, over sterke vrouwen in een moeilijke tijd.

De vrouwen van Vardo

1  2  3  4  5

Op een ijskoud, donker eiland jagen mannen op heksen en vechten vrouwen terug.

Op kerstavond 1617 raakt de zee rondom het Noorse eiland Vardø in de greep van een allesvernietigende storm. De twintigjarige Maren Magnusdatter moet toezien hoe veertig vissers, onder wie haar vader, haar broer en haar verloofde, worden verzwolgen door de golven. Nu alle mannen zijn weggevaagd, moeten de vrouwen van het pooleiland zichzelf voortaan zien te redden.
    Drie jaar later landt een vreemdeling op hun kust. De streng gelovige Absalom Cornet komt de orde op het afgelegen eiland herstellen. Hij brengt zijn jonge Noorse echtgenote, Ursa, met zich mee. Op Vardø, en in Maren, ziet Ursa iets wat zij nooit eerder heeft gezien: onafhankelijke vrouwen. Maar Absalom ziet slechts een goddeloze plek, overspoeld door het almachtige kwaad. Terwijl Maren en Ursa naar elkaar toe groeien, pakken donkere wolken zich boven hen samen en dreigen Absaloms ijzeren regels de gemeenschap te vernietigen.
    Geïnspireerd op een waargebeurde storm en de daaropvolgende heksenvervolgingen is De vrouwen van Vardø een meeslepend verhaal over liefde, het kwaad en obsessie.

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton