Het boek Daniel - Chris de Stoop RECENSIE

Recensie: Het boek Daniel - Chris de Stoop

Het boek Daniel is het ontroerende relaas van de moord op de oudoom van de auteur. Chris De Stoop schetst in dit boek het leven van zijn oudoom Daniel op de boerderij, en het brutale einde van dat leven toen hij in diezelfde boerderij overvallen werd door jongeren.

Chris de Stoop schreef met dit boek een zeer ontroerende nagedachtenis aan zijn oudoom, Daniel. Daniel Maroy bracht zijn hele leven door in zijn vierkantshoeve, waar hij zich de laatste twintig jaar afzonderde. Na heel wat tegenslagen in zijn leven besloot Daniel zich los te maken van de maatschappij en leidde hij een zeer teruggetrokken leven. Als gevolg daarvan waren er zeer weinig mensen op zijn begrafenis en was er niemand om hem te verdedigen op de rechtszaak. Chris de Stoop besloot dat hij zijn oudoom bestaansrecht wou geven door enerzijds hem te verdedigen tijdens de rechtszaak en anderzijds zijn levensverhaal neer te schrijven.

Het boek Daniel schetst zowel het leven als de dood van Daniel. In de eerste plaats wou de auteur het leven van zijn oudoom beschrijven, zodat hij niet vergeten zou worden na zijn dood. De lezer krijgt dan ook een goed inzicht in de levenswijze en gewoonten van Daniel en de gebeurtenissen die ertoe leidde dat hij zich afzonderde van de maatschappij. Chris de Stoop is er met dit boek zeker in geslaagd om zijn oom een gezicht te geven en heeft dat ook letterlijk gedaan. Omdat er geen enkele recente foto was van Daniel liet hij op basis van oude foto's een potloodtekening maken die de cover vormt van het boek.

Daarnaast wordt in Het boek Daniel uiteraard ook het relaas gedaan van de moord op Daniel. Zowel de moord zelf als de gebeurtenissen die voorafgingen worden uitgebreid beschreven. Verder krijgt de lezer een goed inzicht in de motieven en achtergronden die de daders hadden. Chris de Stoop ging zelf als nabestaande in gesprek met de daders, wat soms erg pijnlijk is om te lezen. De jongeren zelf lijken immers weinig schuldbesef te hebben en beschouwen de moord als een jeugdzonde en een ongelukkig toeval. Één dader vraagt zelfs na afloop van het proces geld aan de auteur omdat hij in geldnood zou zitten. Sommige passages moet je bijna twee keer lezen om te geloven dat het werkelijk gebeurd is.

De auteur beschrijft in dit boek heel goed de feiten en schuwt daarbij niet de pijnlijke details. Daardoor bevat het boek soms passages die niet voor gevoelige lezers zijn. Zo omschrijft de auteur hoe Daniel niet uit de brand wegraakte en om hulp riep, en hoe zijn lichaam onherkenbaar was na de brand. Anderzijds zijn het soms de feiten op zich die erg shockerend zijn. Zo filmden de jongens hoe ze de man sloegen tot ze dachten dat hij dood was en lieten ze de filmpjes aan al hun vrienden zien.

Wat betreft de schrijfstijl is het boek eenvoudig geschreven. Het is een relatief kort boek met eenvoudige en korte zinnen waardoor je het snel uitleest. Daarnaast lees je vanzelf snel verder omdat je wil begrijpen hoe de jongeren hiertoe gekomen zijn.

Kortom, Het boek Daniel is een ontroerende nagedachtenis die de lezer emotioneel weet te raken. Geschikt voor lezers die op zoek zijn naar een verhaal waarin waargebeurde feiten op een inzichtgevende én emotionele manier verteld worden.

Het boek Daniel

1  2  3  4  5

In een uithoek van het land, waar het platteland nog enigszins standhoudt, brandt de oude vierkantshoeve van oom Daniel af. In het puin wordt het lijk van de bejaarde boer aangetroffen. In de daaropvolgende weken wordt een jeugdbende uit hetzelfde dorp opgerold, die ervan verdacht wordt Daniel vermoord te hebben. De Stoop, geschokt door de dood van zijn oom, pleit zelf namens de familie in de rechtszaak. Na het proces gaat hij nog een
    stapje verder: hij gaat de confrontatie aan met de jonge daders. In Het boek Daniel vertelt hij op aangrijpende wijze hoe twee verschillende werelden samenkomen. Hij zoekt gerechtigheid voor een oude boer voor wie niemand nog wil opkomen, maar ontrafelt ook wat er broeit in hangjongeren die schijt hebben aan alles en iedereen.

• Geef je op voor de Chicklit.nl leesclub met Six More Months of June

• Campinggasten – Liz Ouwens

• Escape from a game 1: Het geheim van spookeiland - Dustin Brady