Mijn duistere Vanessa - Kate Elizabeth Russell RECENSIE

Recensie: Mijn duistere Vanessa - Kate Elizabeth Russell

Vanessa is 15 jaar wanneer Jacob Strane, haar docent Engels, toenadering tot haar zoekt. Hij is 27 jaar ouder maar dat houdt hen niet tegen om een relatie te starten. Tien jaar later maakt Vanessa de balans op van haar leven wanneer verschillende oud-leerlingen van Strane hem aanklagen wegens misbruik. Ze gaat zich afvragen of haar liefdesverhaal wel zo uniek was. Of was het toch misbruik?

In Mijn duistere Vanessa neemt Kate Elizabeth Russell de lezer mee in een uniek verhaal rond het thema "Me too". Je beleeft het verhaal vanuit het standpunt van Vanessa en krijgt een kijkje in haar hoofd tijdens haar langdurige relatie met Strane. De hoofdstukken zijn afwisselend geschreven in het verleden en in het heden. Op deze manier lees je alle toenaderingspogingen van Strane tot Vanessa en hoe zij dit in haar hoofd ervaart. Het maakt duidelijk hoe het kan dat een 15-jarige scholiere zichzelf overtuigt dat het de juiste beslissing is om een seksuele relatie te starten met haar docent. Mijn duistere Vanessa is een meeslepend, heftig en pakkend verhaal dat je niet zomaar loslaat.

Vanaf de eerste pagina's zit het verhaal goed. De verhalende stijl van Kate Elizabeth Russell verveelt geen moment en leest heel vlot. De hoofdstukken die zich afspelen in het verleden zijn best lang, maar dat stoort niet aangezien ze nodig zijn om de hele geschiedenis te begrijpen. Je gaat voelen hoe het voor Vanessa was toen ze aandacht kreeg van een oudere man en hoe hij volledig in haar hoofd kroop. Tegelijkertijd voel je zoveel medelijden met haar en afschuw voor deze foute docent, waarbij je hoopt haar keuzes ongedaan te maken.

De hoofdstukken in het heden draaien vooral om het misbruik van verschillende vrouwen dat pas na jaren aan het licht komt. Allemaal in het teken van de opkomst van "Me too". Kate Elizabeth Russell benadert dit thema best controversieel aangezien zij Vanessa niet neerzet als een zelfverklaard slachtoffer. Al bekijkt iedereen haar wel binnen deze rol. Mijn duistere Vanessa gaat over opkomen voor jezelf en waarom dat soms niet lukt. Over gebrek aan liefde en mannen die daar handig op inspelen.

Dit boek draait volledig om Vanessa en haar verhaal en standpunt in de hele geschiedenis. De andere personages zijn duidelijk van minder belang. We lezen hoe Strane zich gedraagt ten opzichte van haar, maar krijgen niet echt inzicht in zijn karakter en motieven. Ook de ouders van Vanessa en verschillende vriendinnen die door de jaren heen voorbijkomen blijven oppervlakkig omschreven. Hun rol in het verhaal is klein en onbeduidend. Wellicht had een diepere uitwerking van Strane en enkele personages in de nabije omgeving van Vanessa, nog net wat extra kunnen toevoegen aan het verhaal.

Waar dit verhaal zo sterk begon en knap werd verteld, vormt het snel afgeronde einde wel een lichte teleurstelling. Het leven van Vanessa wordt zo goed verteld maar heel beperkt afgerond en laat je achter met een gevoel dat dit plots gedaan is en niet af. Gelukkig maakt de sterke inhoud en vertelstijl de rest van het verhaal wel goed.

Mijn duistere Vanessa is een verhaal dat je vastgrijpt en niet meer loslaat. De mooie schrijfstijl en de unieke kijk die je krijgt in het hoofdpersonage maken van dit boek echt een bijzondere roman.

Mijn duistere Vanessa

Kate Russell

19 februari 2020

ISBN 9789044642414
    Uitgever Prometheus
    432 pagina's

Prometheus

1  2  3  4  5

De slimme, ambitieuze, naar het volwassen leven verlangende Vanessa Wye is vijftien als ze voor het eerst seks heeft met Jacob Strane, haar charmante en geraffineerde 42-jarige leraar Engels. De allesverterende affaire die volgt isoleert haar van haar omgeving en zal haar nooit meer volledig loslaten.

Zeventien jaar later wordt Strane in de piek van MeToo door een andere voormalige leerlinge beschuldigd van seksueel misbruik. Vanessa is diep geschokt door het nieuws, want haar relatie met Strane, dat was toch ware liefde? Wanneer de oud-leerlinge contact met Vanessa opneemt komt zij voor een onmogelijke keuze te staan. Houdt ze vast aan het geloof in haar tienerherinneringen of herdefinieert zij het grootste liefdesverhaal van haar leven en haar seksuele ontwaken?

Op superieure wijze beschrijft Kate Elizabeth Russell de psychologische dynamiek van een van de moeilijkste kwesties van onze tijd. Zowel genuanceerd als ongemakkelijk, gedurfd, krachtig en even fascinerend als verontrustend – Mijn duistere Vanessa gaat door merg en been.

Kate Elizabeth Russell behaalde haar masterdiploma in Creative Writing aan Indiana University en deed een PhD in Kansas. Tegenwoordig woont ze in Madison, Wisconsin. Mijn duistere Vanessa is haar debuutroman en verschijnt in 25 landen. In Amerika werd het boek voor meer dan een miljoen dollar aangekocht.