De dochter van de lichtwachter - Gerda van Wageningen RECENSIE

Recensie: De dochter van de lichtwachter - Gerda van Wageningen

Betsy de Feiter heeft geen gemakkelijk leven: het is oorlog en veel levensmiddelen zijn op de bon, waardoor zij en haar familie het niet ruim hebben. Af en toe krijgen ze toch wat extra’s, want haar zus Annie heeft een gevaarlijke verkering met een smokkelaar. Toch wil Annie niet met hem trouwen, want hij is arm. Ze heeft haar oog op Korstiaan van der Klooster laten vallen, die haar veel meer kan bieden. Maar dat stelt Betsy niet gerust, want ze heeft zelf al jaren in stilte een oogje op hem…

De dochter van de lichtwachter biedt een kijkje in het dagelijkse leven van de dochter van één van de lichtwachters die in 1915 in de Verklikkersduinen woonden. Het is duidelijk dat schrijfster Gerda van Wageningen onderzoek heeft gedaan naar hoe het leven er destijds uit zag en dit komt dan ook goed naar voren. Er is interessante informatie in het verhaal verweven en door de beschrijvingen zie je de setting van het boek zo voor je, wat De dochter van de lichtwachter toegankelijk maakt en de lezer nieuwsgierig maakt naar het tweede deel. Het is namelijk de bedoeling dat de Vuurtoren-reeks een trilogie wordt.

Bovendien heeft Gerda van Wageningen de sfeer erg goed weten te vangen doordat haar schrijfstijl enigszins ouderwets aandoet. Dat past goed bij een boek als deze. Dit is namelijk een streekroman en daardoor is het net wat anders dan de gemiddelde historische roman.

De dochter van de lichtwachter leest lekker weg, zeker als je wat verder in het boek komt. Het verhaal mag dan wel niet vol zitten met spannende smokkeloperaties, maar er gebeurd wel ruim genoeg in Betsy’s leven om de lezer geboeid aan het lezen te houden.

Gerda van Wageningen heeft een gevarieerd groepje personages neer weten te zetten, die onderling een interessante dynamiek hebben. Ze zijn niet altijd allemaal even sympathiek, maar ze voelen wel menselijk aan. Hun keuzes zijn namelijk meestal wel begrijpelijk, waardoor je ze al gauw gaat waarderen. Hoofdpersoon Betsy de Feiter is niet het meest exorbitante personage van het stel, maar is juist lief en vriendelijk. Ze is een product van haar tijd en omgeving en biedt de lezer daardoor inzicht in het dagelijkse leven in 1915 op een heel persoonlijke manier. Een minpuntje is toch wel dat de personages hier en daar herhalende uitleg over bijvoorbeeld hun beweegredenen geven, wat niet nodig is omdat je dit als lezer al weet.

Al met al is De dochter van de lichtwachter van Gerda van Wageningen een prettig boek met een hele fijne sfeer, een passende schrijfstijl en een interessante, goed uitgewerkte setting. Lezers die van sfeervolle streekromans houden en daarbij misschien ook wel wat willen leren, zullen enorm van dit boek kunnen genieten. Daarom geef ik dit boek 4 hartjes.

Vuurtoren-trilogie 1 - De dochter van de lichtwachter

1  2  3  4  5

Gerda van Wageningen schijnt haar licht op het leven in Haamstede tijdens de oorlogen met dit eerste deel van de Vuurtoren-trilogie.

Het leven aan de voet van de vuurtoren van Haamstede is best eenzaam. De vader van Betsy de Feiter is een van de

lichtwachters, die het omringende duinlandschap en de kust bewaken. De gezinnen van de vuurtorenwachters leven aan de voet van die toren en zijn sterk op elkaar aangewezen. In die setting speelt de Vuurtoren-trilogie van Gerda van Wageningen zich af, te beginnen met dit eerste deel 'De dochter van de lichtwachter'. Het is 1915 en in de omringende landen is het oorlog. Veel levensmiddelen zijn op de bon en smokkelen is aan de orde van de dag. Dat brengt onrust en gevaren met zich mee. En wat Betsy zelf diep in haar hart verborgen houdt, maakt het leven niet makkelijker.