De Mitford moorden: Diana - Jessica Fellowes RECENSIE

Recensie: De Mitford moorden: Diana - Jessica Fellowes

De Mitford zussen zijn terug met een compleet nieuw moord-mysterie. Louisa Cannon heeft een tijdlang elders gewerkt, maar keert terug als het kamermeisje van Diana wanneer zij trouwt. Op een feest waar de vrouwen zijn valt een dodelijk voorval met een dienstmeisje voor, wat als ongeluk bestempeld wordt. Een aantal jaar later sterven toch meer mensen om Diana en haar man heen, waardoor Louisa en Guy niet geloven dat het echt om toeval of ongelukken gaat.

Jessica Fellowes, de schrijfster van de mega populaire Downton Abbey serie, is terug met het derde deel in de Mitford moorden-reeks. Dit keer speelt het verhaal zich af rond dochter Diana, die inmiddels volwassen is en haar eigen gezin gaat stichten. Louisa werkt als haar kamermeisje en komt zo weer terug bij de familie Mitford. Hierdoor kan het verhaal mooi weer vanuit haar geschreven worden. Ook Guy is weer betrokken bij het onderzoek. Andere bekenden uit voorgaande delen komen terug, maar ook nieuwe personages worden geïntroduceerd. Zo blijft er genoeg in het boek wat je kunt herkennen, maar zijn er ook verfrissende nieuwe personen te bekennen.

Net als in voorgaande delen wordt De Mitford moorden: Diana weer uit verschillende perspectieven geschreven. Vooral weer vanuit Guy en Louisa, zoals we van Fellowes gewend zijn. Omdat je deze personen inmiddels als lezer kent, weet je hoe ze in elkaar zitten en met bepaalde situaties omgaan. Dit maakt het echter niet voorspelbaar, omdat er weer sprake is van een compleet nieuw moord-mysterie.

De hoofdstukken zijn weer kort en makkelijk leesbaar. We weten inmiddels dat de gezusters Mitford echt bestaan hebben en een deel van de gebeurtenissen waargebeurd zijn. Jessica Fellowes legt achterin het boek weer uit wat wel en niet echt gebeurd is. Ook vermeldt ze haar bronnen, waaronder brieven tussen de zussen, wat voor geïnteresseerden de moeite waard kan zijn om op te zoeken. Want wanneer je eenmaal in de wereld van de Mitfords verzonken bent geraakt, wil je snel meer weten over hun levens en wat ze hebben meegemaakt.

De Mitford moorden: Diana sleept je opnieuw mee in een bijzonder mysterie waarvan je alles zult willen weten. De aandacht van de lezer wordt opnieuw op een goede manier getrokken en het verhaal is weer zoals je van Jessica Fellowes verwacht: spannend, goed uitgewerkt en heerlijk te lezen!

Mitford-moorden 3 - Diana

1  2  3  4  5

Tijdens een feest van de rijke Guinness-familie in 1928 komt een van de bediendes door een val om het leven. De gebeurtenis wordt al snel afgeschreven als een tragisch ongeluk. Onder de aanwezigen bevindt zich ook Diana Mitford, van wie erfgenaam Bryan Guinness de afgelopen maanden erg gecharmeerd is geraakt. Niet lang daarna vraagt hij haar ten huwelijk en in de jaren die volgen reist het stel Europa rond, van Parijs tot Venetië en Berlijn. Een groep vrienden en familie reist met hen mee, evenals Louisa Cannon, die als dienstmeisje Diana vergezelt.
    Als er meer mensen uit de kring rondom Diana en Bryan overlijden, begint Lousia te vermoeden dat de verschillende sterfgevallen met elkaar in verband staan, en dat er misschien wel een moordenaar in hun midden is.