Alex B - Arjan Alberts  RECENSIE

Recensie: Alex B - Arjan Alberts

Alex B is het vervolg op het boek Nathan Z, het debuut van Arjan Alberts waarmee hij ook de Thrillzone Juryprijs voor beste Nederlandstalige thriller won.

In Nathan Z. maakten we kennis met Nathan, een TBS-er die zijn straf uitzit voor de moord op acht moeders van jonge kinderen. Ook leren we zijn therapeute Suus kennen en zijn advocaat Reinier.

Zij zullen ook een rol spelen in het nieuwe boek van Arjan Alberts; Alex B

Suus de Bruyn, therapeute, is werkzaam in een zwaarbeveiligde tbs-kliniek. Wat haar collega's niet weten is dat ze daar een bijzondere reden voor heeft. Suus zint namelijk op wraak. Lang geleden was ze slachtoffer van seriemoordenaar Nathan Z, die haar moeder en broertje vermoordde. Suus hoopt via Alex B achter de schuilplaats van Nathan Z. te komen, zodat ze wraak kan nemen op hem.

Jurre van Loon is een jonge advocaat die net afgestudeerd is. Samen met zijn vrouw Eva hebben ze een zoontje Levi, maar helaas is Levi ongeneeslijk ziek. Wanneer Jurre gevraagd wordt om de bekende seriemoordenaar Nathan Z. te verdedigen ziet hij dat als kans om op die manier de medicatie voor Levi te betalen. Ondanks dat het niet goed voelt gaat hij in op het aanbod en doet hij huiveringwekkende ontdekkingen.

Ook volgen we Reinier de Graaf, voormalig advocaat van Nathan Z., maar nu werkzaam op het ministerie van Justitie. Een overstap die hij maakte na het overlijden van zijn vrouw Hannah. Wanneer er meerdere moorden gepleegd worden die verbonden zijn met het ministerie gaat hij op onderzoek uit.

In dit boek lopen eigenlijk drie verhaallijnen door elkaar heen. Je leest het verhaal vanuit de drie perspectieven en in het begin heb je nog helemaal geen idee wat ze met elkaar te maken hebben. Wanneer je verder in het verhaal komt passen er steeds meer puzzelstukjes in elkaar.

Het boek begint met een spannende proloog waarbij je meteen in het verhaal zit. De gruwelijke details nemen je mee naar een schrikbarende situatie waarvan je nog niet weet wat het te betekenen heeft.

Daarna gaan we twee jaar vooruit in de tijd en leren we langzaam de hoofdpersonages kennen. Arjan Alberts brengt de hoofdpersonen tot leven door je een inkijkje te geven in hun leven. Je leert Suus en haar collega's kennen en hebt echt een idee van het leven binnen de kliniek. Ook de gevangenen worden duidelijk beschreven en zijn ieder uniek. Je wilt deze gevangen niet in het echt tegenkomen!

Jurre wordt omschreven als een goedzak. Een papa die alles zal doen voor de gezondheid van zijn kind. Wanneer hij dus gevraagd wordt als advocaat van de levensgevaarlijke Nathan Z. twijfelt hij daar wel over. Wanneer hij start voor De la Cruz voelen we de spanning die hangt op dat kantoor doordat Arjan Alberts goed omschrijft wat er gaande is. Ook wanneer Jurre een bezoek brengt aan Nathan Z. weet de schrijver spanning op te bouwen. De sfeer voelt mysterieus aan, je houdt je adem in tijdens het lezen. Je voelt het hart van Jurre bijna kloppen omdat je niet weet wat er gaat komen.

Ook alle andere personages in het verhaal zijn uitermate goed beschreven. Personages die terugkomen uit het boek Nathan Z, maar ook nieuwe personen passen elk goed in het plaatje. Helga, de forensisch patholoog en collega van Reinier geeft het hele verhaal al een onheilspellend gevoel. Je vertrouwt haar niet zomaar en toch kun je er niet de vinger op leggen waarom niet.

Arjan Alberts heeft ervoor gezorgd dat alles klopt, alle puzzelstukjes vallen perfect in elkaar.

Hierdoor zorgt hij ervoor dat je het gehele verhaal geboeid blijft en de spanning stijgt.

Door de korte hoofdstukken en de afwisseling tussen de verschillende hoofdstukken leest het boek vlot en makkelijk. Je wordt getrokken om verder te lezen want ieder hoofdstuk zorgt weer voor nieuwe vragen. Soms moet je wel echt goed nadenken wat de hoofdpersonen met elkaar te maken hebben en wat er zich allemaal heeft afgespeeld. Door het hoge tempo gaan sommige dingen aan je voorbij die wel eens belangrijk kunnen zijn.

Richting het einde gaat het verhaal ineens nog een versnelling omhoog. Er wordt echt naar een hoogtepunt toegewerkt en dat merk je ook aan de schrijfstijl. Ineens komen er heel veel zaken bij elkaar en is het soms nodig even terug te lezen. Je wil het boek uitlezen en weten hoe het boek eindigt. Het is geweldig om te zien hoe de verhalen in elkaar overlopen en hoe bepaalde zaken verklaard worden.

Bij sommige boeken heb je al snel een voorgevoel over hoe het verhaal zal eindigen maar Alex B kwam echt met een verrassend plot. Al moet ik zeggen dat ik enigszins teleurgesteld was door het open einde, maar goed, wellicht brengt dat weer een mooi vervolg!

Ondanks dat Alex B. een vervolg is op Nathan Z. is het boek prima op zichzelf te lezen. Informatie die je nodig hebt om dit verhaal te kunnen volgen wordt uitgebreid gegeven, maar het neemt niet weg dat je waarschijnlijk na het lezen van dit boek ook nieuwsgierig bent geworden naar Nathan Z. Dus zeker een aanrader als je hem nog niet gelezen hebt!

Ik geef het boek 4 hartjes omdat het een geweldig spannend boek is en het met een verrassend eind komt. Je leest echt tot het einde op het puntje van je stoel.

Recensie: Alex B - Arjan Alberts

Alex B.

1  2  3  4  5

Arjan Alberts werkt al jarenlang voor het ministerie van Veiligheid en Justitie. Zijn kennis van zaken gecombineerd met zijn schrijftalent resulteren in zenuwslopend spannende thrillers, waarin feit en fictie ontzettend dicht bij elkaar liggen.
    In Alex B. volgen we drie personages die zonder dat ze het weten een belangrijke rol spelen in de ontmaskering van een grote doofpotaffaire op het ministerie van Justitie. Als hooggeplaatste ambtenaren alles op alles zetten om zichzelf te redden, een hyperintelligente psychopaat op wraak zint en oude vrienden elkaar de hand boven het hoofd houden, kan dat alleen maar uitmonden in het meest gruwelijke scenario…
    Met Alex B. brengt Alberts de schokkende opvolger van Natan Z.