Het lied van de vreemdeling - Linda Tielemans RECENSIE

Recensie: Het lied van de vreemdeling - Linda Tielemans

In Het lied van de vreemdeling maak je kennis met Una, een neanderthalermeisje. Une leert Nano kennen, die uit een stam van moderne mensen komt. Ze verschillen van elkaar, maar herkennen ook veel in elkaar. Wanneer Une verbannen wordt door haar stam, helpt Nano haar. Ze leren elkaars taal en gewoonten. Hun stammen ontmoeten elkaar en trekken samen op. Ze proberen elkaar te accepteren en respecteren. Maar dan barst de vulkaan uit...

Het lied van de vreemdeling begint meteen al erg spannend, waardoor je al helemaal in het verhaal zit. In het eerste hoofdstuk maakt Une iets heftigs mee, waardoor ze denkt dat ze niet mee terug kan naar haar stam. Door de manier van schrijven, leef je al snel helemaal mee met Une.  Linda Tielemans heeft de hoofdstukken vanuit de perspectieven van Une en Nano geschreven. Dit is duidelijk aangegeven boven de hoofdstukken, waardoor je niet hoeft na te denken uit welk perspectief het hoofdstuk geschreven is. Dit zorgt er ook voor dat je het verhaal echt van beide kanten (en dus vanuit beide 'stammen') kunt bekijken.

De tekst op de achterflap maakt duidelijk dat de stammen samen gaan leven en dat er een vulkaan uit barst. Het is jammer dat dit pas laat in het boek gebeurt, je zit hier toch een beetje op te wachten, waardoor je soms even het gevoel hebt alsof je iets hebt gemist. Wanneer de stammen uiteindelijk gaan echt samenleven, is het boek al ten einde. Jammer dat er niet verder wordt ingegaan op het samenleven van de beide stammen, hoe loopt het af? Blijven ze op een goede, respectvolle manier met elkaar omgaan? Misschien een leuk idee voor een vervolg! ;-)

Linda Tielemans is naast schrijfster, ook archeoloog. Dit merk je absoluut aan haar manier van schrijven. Ze neemt je mee naar de prehistorie, maar op een verhalende manier. Ze heeft een fijne schrijfwijze, waardoor je alles ook echt helemaal voor je ziet. Door Het lied van de vreemdeling krijg je echt een beetje een beeld van de prehistorie.

Het lied van de vreemdeling is een boek wat ontzettend leerzaam kan zijn. Door de spannende gebeurtenis in het eerste hoofdstuk, zit je al snel in het verhaal. Helaas duurt het even voor het verhaal verder op gang komt en de vulkaan bijvoorbeeld uitbarst. Toch heeft de schrijfstijl van Linda Dielemans iets, wat maakt dat je toch steeds nieuwsgierig blijft. Hoe loopt het af met Una, Nano en hun stammen?

Linda Tielemans heeft nog een interessant nawoord geschreven, over Une en haar stam. Hierin leer je nog iets meer over deze periode, de neanderthalers en hun leefomgeving. Het lied van de vreemdeling wordt aangeraden voor lezers vanaf 11 jaar. De stammen van Une en Nano konden namelijk ook best 'gruwelijk' zijn...

Een prachtige historische jeugdroman, waar je ook nog eens ontzettend veel leert over de prehistorie. Wel moet dit iets zijn wat je interessant vindt en waar je meer over wilt weten.

Het lied van de vreemdeling

1  2  3  4  5

Spannend historisch jeugdboek over Une, een neanderthalermeisje op zoek naar een nieuw thuis (vanaf 11 jaar).

De aarde beeft. De bomen schudden. Ik wankel.

Dieporanje vlammen schieten bulderend omhoog. Wolken blokkeren de zon. Met een dreun komt er een zwarte, rokende steenbrok naast mijn voeten neer.

Une is daar ergens. Helemaal alleen. Ze kan verdwalen, stikken, verpletterd worden door een rotsblok. Ik moet kiezen.

41.000 jaar geleden. Une is een neanderthalermeisje. Nano komt uit een stam van moderne mensen, op zoek naar een nieuwe plek om te wonen. Ze zien er anders uit, spreken een andere taal, hebben andere gewoonten en gebruiken. Kunnen twee stammen die zo van elkaar verschillen samenleven? Maar wanneer de vulkaan uitbarst, gloeiend hete lava spuugt en de aarde beeft, is het enige wat telt: overleven.