Het meisje onder de boom - Sara Blaedel RECENSIE

Recensie: Het meisje onder de boom - Sara Blaedel

In 1995 verdwijnt Susan spoorloos tijdens een werkweek op het eiland Bornholm. Wanneer haar lichaam na jaren eindelijk wordt gevonden, roept de situatie veel vragen op. Journaliste Camilla Lind gaat op zoek naar antwoorden en bezoekt jeugdkennis Pia, die een schoolvriendin van Susan was. Maar Pia blijkt zelfmoord te hebben gepleegd. Ondertussen moet hoofdinspecteur-met-verlof Louise Rick haar vakantie abrupt afbreken als ze hoort dat haar broer zelfmoord heeft geprobeerd te plegen omdat zijn vrouw Trine hem heeft verlaten. Maar wanneer Louise terugkomt, blijkt algauw dat Trine op nogal abrupte wijze verdwenen is. Bovendien was ook zij een schoolvriendin van Susan…

Het meisje onder de boom begint met een loeispannend stukje dat geschreven lijkt te zijn vanuit het slachtoffer Susan omtrent de tijd dat zij verdween. Het zet de toon en roept gelijk allemaal vragen op. Vergelijkbare stukjes zijn over het boek verdeeld en weten de spanning er in te houden. Eveneens voor spanning zorgen de stukjes in verleden tijd vanuit Trine’s perspectief. Het verteld hoe zij en haar vriendinnen, inclusief Susan, de dagen voor Susans verdwijning doorbrachten.

Dat deze stukjes voor spanning zorgen is wel fijn, want vooral de eerste helft van Het meisje onder de boom geeft veel aandacht aan haar hoofdpersonages Louise Rick en Camilla Lind en de problemen waar zij mee dealen. Niet al deze problemen zijn gerelateerd aan het hoofdplot en hoewel ze de personages achtergrond meegeven en er genoeg gebeurd, haalt het wel het spanningsniveau omlaag omdat er verder weinig lijkt te worden gedaan om de misdaad op te lossen. Doordat je hiernaast stukjes vanuit het perspectief van het slachtoffer en Trine leest, blijf je geïnvesteerd in het oplossen van de misdaad.

Dat er veel tijd aan de personages wordt besteed, betekend ook dat er voldoende aandacht uitgaat naar de zelfmoordpoging van Louise’s broer en wat dit met de familie doet. Ook de gevolgen van Susans verdwijning voor de mensen om haar heen krijgt voldoende aandacht. Als lezer voel je daardoor met de personages mee en ga je om hen geven.

Terwijl je leest heb je het gevoel dat er in een eerder boek dingen gebeurd kunnen zijn die nu nog hun invloed op de personages hebben. Dit boek is inderdaad onderdeel van een serie, maar is goed als standalone te lezen omdat de belangrijkste gebeurtenissen even kort benoemd worden. Dat is fijn omdat dat het makkelijker maakt om de personages te begrijpen, al blijft het soms wel wat verwarrend.

Plotsgewijs zit Het meisje onder de boom enorm goed in elkaar. Met slim schrijven weet Sara Blaedel je op subtiele wijze op het verkeerde been te zetten. Pas op het einde wordt duidelijk hoe, waardoor je ook tot op het einde blijft raden naar wat er nu precies gebeurd is. De conclusie is erg tragisch, maar komt wel realistisch over. Het einde is sterk, wat maakt dat het verhaal blijft hangen.

Al met al is Het meisje onder de boom een fijne thriller die veel aandacht aan haar hoofdpersonages besteed, maar daarnaast ook een sterk plot weet neer te zetten. Als jij het type lezer bent dat houdt van personages met een achtergrond en persoonlijke problemen, dan zul je waarschijnlijk erg kunnen genieten van dit boek. Als jij liever voortdurend op het puntje van je stoel zit tijdens het lezen van een thriller, dan vind je dit boek mogelijk traag in de eerste helft. Ik geef Het meisje onder de boom van Sara Blaedel 4 hartjes.

Ook wil ik een trigger warning meegeven: zelfmoord speelt een grote rol in dit boek.

Het meisje onder de boom

1  2  3  4  5

Nieuwe thriller van dé Deense bestsellerauteur

Op het eiland Bronholm wordt het lichaam gevonden van Susan, die in 1995 vermist raakte tijdens een schoolreis. Journaliste Camilla Lind gaat op bezoek bij Pia, die op school heeft gezeten met Susan. Maar Pia blijkt diezelfde ochtend zelfmoord te hebben gepleegd.
    Hoofdinspecteur Louise Rick is met haar gezin op sabbatical als ze hoort dat haar broer zelfmoord heeft proberen te plegen nadat zijn vrouw Trine hem heeft verlaten. Louise reist gelijk terug naar huis en gaat zoek naar Trine. Tussen haar spullen vindt ze een foto met daarop Pia, Trine en Camilla, tijdens dezelfde schoolreis.