Het Wilde Dierenorkest - Dan Brown RECENSIE

Recensie: Het Wilde Dierenorkest - Dan Brown

Het is de taak van de dirigent, in dit geval Maestro Muis, om het orkest in goede banen te leiden. Zo kunnen de luisteraars (en kijkers) optimaal genieten. In dit geval gaat het om een dierenorkest en creëert elke diersoort een heel eigen geluid.

Het Wilde Dierenorkest bevat zoveel leuke elementen dat het moeilijk kiezen is waar te beginnen. Het feestje begint eigenlijk al met het bekijken van de cover. Het lijkt een chaos, al die diersoorten bij elkaar, elk met een instrument. Er is zoveel om te zien, zoveel beweging, zoveel details, dat je er wel uren naar kan kijken! Die energie stroomt gelukkig door het hele boek en dat maakt het omslaan van elke bladzijde een feestje, want er volgt telkens iets sprankelends.

De sticker op de cover maakt je er al attent op, maar bij het openslaan van het boek komt de 'geheime boodschap van Maestro Muis' aan bod. Je kan het boek lezen met je oren! Wanneer je bij het boek horende app downloadt, hoor je op elke bladzijde de muziek die bij de betreffende diersoort hoort. Dan Brown creëerde speciale muziekstukken die de illustraties en tekst begeleiden. Als je het ooit nog eens over een leeservaring hebt, dan is Het Wilde Dierenorkest vanaf nu de maatstaf.

De illustraties van Susan Batori zijn erg vrolijk. De kleur spat van de pagina's af en eigenlijk grijpt ze je aandacht vanaf de eerste diersoort. De vogels zijn vrolijk en zorgen ervoor dat jij als lezer er ook helemaal zin in hebt. De zonnestralen die door de takken van de bomen door schijnen geven je het gevoel dat je net wakker geworden bent op een stralende ochtend en het is tijd om je dag te beginnen! De dag komt natuurlijk ook weer ten einde en geleidelijk aan zie je de zon steeds verder zakken tot het uiteindelijk nacht is en alle dieren samen een afscheidsconcert geven.

In de illustraties zitten ook letters verstopt. Elke spread bevat genoeg letters om een woord mee te vormen en vormt dus een zoekplaatje. Het is een grote uitdaging om alle letters te vinden, want ze zijn vrij onopvallend en het is dus maar de vraag of de kinderen erin zullen slagen om de woorden te vormen. Gelukkig levert Het Wilde Dierenorkest niet minder plezier op zonder dit element, maar als er wel gezocht wordt en het is te moeilijk om de woorden in elkaar te zetten, kan dat tot kleine frustraties leiden.

De muziek en de illustraties van Het Wilde Dierenorkest worden ook nog eens aangevuld met een tekst op rijm die een kenmerk van de betreffende diersoort omschrijft. De zinnen zijn prettig om voor te lezen door hun ritme en de inhoud leert de kinderen iets zonder te moeilijk of belerend te zijn.
Op de meeste spreads duikt Maestro Muis op en dan houdt hij een bordje vast met daarop een wijsheid. Dit onderdeel zal de kinderen waarschijnlijk het minste aanspreken en misschien is dit ook meer iets voor de voorlezende ouders. De wijsheden die Dan Brown op de lezer afvuurt bevatten absoluut waarheden en ze laten je nadenken over je eigen doen en laten. Ze passen vaak erg goed bij de diersoort die op de betreffende pagina geïllustreerd wordt, maar toch voelen ze af en toe ongepast. Levenslessen kunnen prima in kinderboeken, maar op de manier waarop ze hier gedeeld worden, raken ze niet de juiste snaar.

Het Wilde Dierenorkest is een prettig gestoord voorlees- en luisterboek om met het hele gezin van te genieten. Je kan merken dat Dan Brown er goed over heeft nagedacht en dat hij ook echt met iets bijzonder wou uitpakken. Dat is zeker gelukt en het resultaat is een prentenboek waar de kinderen zichzelf herhaaldelijk in zullen kunnen verliezen en weer iets nieuws ontdekken!

Het wilde dierenorkest

1  2  3  4  5

Het wilde dierenorkest is een nieuw magisch prentenboek van bestsellerauteur Dan Brown (o.a. De Da Vinci Code). Bij dit boek hoort een gratis app met muziek gecomponeerd door de auteur zelf, raadsels en vrolijke illustraties. Het resultaat is een unieke lees-, kijk- en luisterervaring voor kinderen en hun (groot)ouders!

In dit prentenboek neemt Maestro Muis je mee op een betoverende reis over land en over zee. Ontdek onderweg het geheim van elk dier: van de waanzinnige walvis, jakkerende jachtluipaarden en kleine kevers tot zwierige zwanen en nog veel meer. Beluister met de gratis app en QR-codes de muziekstukken, zoek op elke pagina de verborgen bezige bij en los alle raadsels op…