Het boek van alle angsten - Emy Koopman RECENSIE

Recensie: Het boek van alle angsten - Emy Koopman

Fana zou willen dat ze kon verdwijnen. Op school wordt ze gepest, thuis staat ze in de schaduw van haar activistische zus. Negeren en zichzelf zo klein mogelijk maken, is haar reactie. Leeftijdsgenoot Viko, een 'moederloos mietje' volgens zijn klasgenoten, gaat juist in de tegenaanval. Hij verbindt zich aan Trots en Eer, een club die (witte heteroseksuele) manlijkheid verheerlijkt. Ondertussen verandert en verhardt om hen heen de wereld, tot ook Fana en Viko worden gedwongen voor zichzelf een plek te gaan bevechten.

Emy Koopman was dit jaar op tv te zien als presentator van de VPRO-reisserie Paradijs Canada. Maar een boek publiceren vindt ze veel spannender, bekende ze in Trouw bij de verschijning van Het boek van alle angsten. En ze kan het weten, in 2016 debuteerde ze al met Orewoet. Koopman is naar schrijver ook onderzoeksjournalist en schreef al voor diverse media over psychologie, feminisme en klimaatproblematiek. 'Leer beter bang zijn', schreef ze in De Volkskrant naar aanleiding van hoe mensen omgaan met de coronapandemie. Al deze zeer actuele thema's weerklinken in Het boek van alle angsten.

Koopman neemt haar lezer mee naar een mogelijke toekomst, die in de huidige tijd niet eens zo onvoorstelbaar is. De natuur heeft het zwaar te verduren, diersoorten sterven uit en het water bedreigt steden en dorpen. Koopman besteedt daar opvallend weinig woorden aan. Het is er als je het wilt zien en ondertussen gaat iedereen gewoon door met zijn of haar leven – zoals eigenlijk ook in het echte leven. Als alwetend verteller wijst ze soms op dramatische gebeurtenissen, bijvoorbeeld wanneer de allerlaatste hommel sterft op het balkon van Fana. Maar ook dan duurt het bijna het hele hoofdstuk voor letterlijk benoemd wordt dat het om een hommel gaat. En Fana ziet het, en vergeet het.

Daarbij is er dan ook nog de hoofdstukaanduiding in het eerste deel ('NOG 10 JAAR TE GAAN', 'NOG 4 MAANDEN'), waarmee afgeteld wordt naar een allesbepalende gebeurtenis. De dreiging hangt bijna voelbaar boven het eerste deel van Het boek van alle angsten. Maar het is tegelijkertijd ook gewoon een verhaal over twee opgroeiende tieners, die zoeken naar hun plek in de wereld. Koopman vliegt door de tien meest bepalende jaren in de levens van Fana en Viko heen, waarin ze elkaar zelfs een keer kort ontmoeten ('Geen van hen beiden zou ooit aan deze avond terugdenken als de gemiste kans die het was'). Maar het is lastig je op dit tempo te verbinden met twee mensen die zo voorzichtig zijn als deze Fana en Viko.

Dat maakt Het boek van alle angsten geen makkelijk boek. De personages zijn intrigerend maar complex, en de wereld waar ze in leven ook. Toch wordt er niet veel uitgelegd of ingekleurd, terwijl er wel veel wordt gezegd. Daarmee heeft het boek een bepaalde zwaarte, zeker wanneer de wereld in deel twee een grote verandering heeft doorgemaakt die ons een bepaald niet rooskleurige toekomst voorspiegelt. Dat is desondanks wel het deel waarin het verhaal wat meer opbloeit, zeker wat de hoofdstukken van Viko betreft. Koopman heeft een vlotte vertelstijl en levert een boek af dat heel erg anders is dan andere boeken. Het boek van alle angsten zal niet voor iedereen zijn, maar is zeker wel de moeite waard en zet vooral ook erg aan het denken. Is dit een toekomst die ook voor ons weggelegd is, en wat is dan onze rol?

Het boek van alle angsten

Emy Koopman

24 augustus 2020

ISBN 9789044634228
    Uitgever Prometheus
    336 pagina's

Prometheus

1  2  3  4  5

Wat doe je als je samenleving verandert in een pestkopmaatschappij, waarin het recht van de sterkste geldt en iedereen die afwijkt wordt uitgestoten?
    Voor Fana en Viko is leven de kunst van het verbergen van je gebreken. In hun pogingen om sterk te zijn en mee te draaien verloochenen ze zichzelf en anderen. Naarmate hun omgeving verder verhardt, wordt het voor hen steeds moeilijker om kritiekloos mee te blijven bewegen.
    Het boek van alle angsten is een roman over een wereld die verdacht dichtbij lijkt, een wereld waarin elke intieme bekentenis kan worden omgevormd tot een publieke vernedering en elke zwakheid genadeloos wordt afgestraft. Beklemmend en ontzagwekkend.