Cleo & Bast - De krankzinnige kunstroof - May-Britt Mobach RECENSIE

Recensie: Cleo & Bast - De krankzinnige kunstroof - May-Britt Mobach

Cleo en Bast zijn twee katten die in een vijfsterrenhotel in Parijs een luxe leventje hebben. Cleo en Bast kunnen niet altijd goed met elkaar opschieten... Maar wanneer er een schilderij wordt gestolen uit het Louvre, worden Cleo en Bast ingeschakeld om het mysterie op te lossen. Ze moeten wel gaan samenwerken. Gaat dat lukken?

Cleo & Bast - De krankzinnige kunstroof is het eerste kinderboek van May-Britt Mobach. Aan het begin van het boek maak je kennis met de hoofdpersonen. Dit is erg prettig, want hierdoor weet je meteen wie wie is en zit je al snel in het verhaal. In het begin is de volgorde van hoofdstukken in het boek een beetje verwarrend. Je zit namelijk meteen in het verhaal wanneer Cleo per ongeluk een dure vaas in het hotel omstoot, als er een beroemd model binnenkomt. In het volgende hoofdstuk word je even uit het verhaal gehaald, hierin wordt uitgelegd 'hoe het allemaal begon'. De korte hoofdstukken en de vlotte schrijfstijl van May-Britt maken dat je blijft lezen in dit boek. Je bent nieuwsgierig naar hoe het verhaal afloopt: vinden ze het beroemde kunstwerk terug?

Tijdens het lezen van De krankzinnige kunstroof leer je ook nog over Frankrijk en het Louvre. Zo wordt bijvoorbeeld de geschiedenis van het Louvre uitgelegd en wordt er verteld over een kunstroof die 100 jaar geleden plaats heeft gevonden. Erg interessant! Naast leerzaam is het boek ook nog spannend. Want hoe komt Cleo uit de brandende hotelkamer en wie is die bijzondere hotelgast?

Natuurlijk vallen de illustraties in dit boek ook meteen op. De illustraties van Sonia Menti zijn verfijnd en kleurrijk, en passen perfect bij de Franse stijl. In het boek zijn veel illustraties te vinden, bijna in elk hoofdstuk staat een paginavullende illustratie.

De krankzinnige kunstroof is een boek wat lekker wegleest dankzij de korte hoofdstukken en het bevat ook zeker de nodige humor. Wel zou het voor kinderen (die moeite hebben met lezen) soms lastige woorden kunnen bevatten. Zo worden er bepaalde zinnetjes in het Frans geschreven, hier staat niet altijd een vertaling bij. Voor het begrijpen van het verhaal maakt dit echter niet uit. Ook is het zeker een boek wat geschikt is om aan iets jongere kinderen (vanaf een jaar of 7) voor te lezen: een heerlijk meidenboek of voor echte kattenliefhebbers!

Cleo & Bast - De krankzinnige kunstroof

1  2  3  4  5

De heerlijke en hilarische avonturen van de charmante hotelkatten Cleo en Bast

Als hotelkat in Parijs heb je een heerlijk luxe leventje. Bast krijgt aandacht van alle gasten, krijgt heerlijk eten voorgeschoteld en heeft een eigen appartement in het hotel. Fantastisch! Totdat de elegante poes Cleopatra haar territorium binnenkomt en alle aandacht opeist. Dat is even wennen. Maar door alles wat er in het hotel gebeurt, zullen de katten wel samen moéten werken...

Over kappers met assistenten van assistenten van assistenten, popsterren voor wie geurkaarsen moeten worden ingevlogen, bloemisten die worden ingehuurd om rozenblaadjes rond de designertassen van een hotelgaste te strooien, en dat beroemde model dat alleen ananas en gamba's eet en zo hard kan schreeuwen als er geen rode lampjes in haar kamerverlichting zijn gedraaid, dat zelfs de nuffige hotelmanager siddert en bibbert.